West Kreta tips gevraagd..

• nathalie

Beste prikkers,

Twee jaar geleden hebben we een geweldige vakantie in Koutouloufari gehad. Eigenlijk wilden we een verre reis maken, maar dat kon helaas niet door gaan. Kreta was duidelijk een tweede keuze, maar het was onvergetelijk. Vorig jaar hebben we daarom twee fantastische weken in Agia Galini doorgebracht. We hadden gedacht om ook West Kreta te verkennen, maar daar waren de afstanden toch net iets te groot voor. Omdat we eigelijk geen types zijn om steeds maar naar dezelfde bestemming terug te keren, boekten we een vakantie (via Corendon) naar Tenerife. Deze vakantie is geannuleerd omdat de locale touroperator failliet zou zijn. En nu begint Kreta toch weer te kriebelen, volgens mij moet het gewoon zo zijn :) Gezien onze kennis van West Kreta niet zo groot is, zou ik graag van jullie wat tips krijgen. Wij houden erg van een actieve(re) vakantie, autotochten, opgravingen, overblijfselen, lekker eten, terasjes en zo nu en dan een paar uurtjes aan het strand. Normaal gesproken wandelen we graag, maar vanwege wat problemen met m 'n knie zit dat er wat minder in.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie, bedankt alvast!!!

Groetjes van

Nathalie

• Wilma

Hallo Nathalie,

Als je c.a in de hoek van ,,Platanias /Agia Marina /Maleme,, gaat logeren is dat een mooie uitvalbasis om vele mooie autotochten te maken naar verschillende routes naar het zuiden toe bv richting ElafonissiPaleochora.. of ietje dichterbij (onder deze plaatsen afzakken) richting richting Meskla door de Therisokloof = Zooo mooi !

En je zit ook zo op het schiereiland Akrotiri .. en dan (omhoog) richting Stravos Waar de film Zorba de Griek is opgenomen ….of op dat Eiland naar rechts beneden … via Souda omhoog naar Marathi =(ca 2km onder het vliegveld) … daar is een heel leuk/mooi strandje ,waar je ook heerlijk kan eten ;) en met de auto zit je daar zo..

Ga je via een reisorganisatie of boek je alles zelf?

Groet Wilma

• Xander - Moderator

Ik zou in het noordwesten van Kreta niet in dorpen ten oosten van Chania (Platanias /Agia Marina /Malème) gaan zitten. Reden is dat ik deze plaatsjes niet zo leuk vind. Voor een belangrijk deel komt dat door de zeer drukke doorgaande weg die langs de kust loopt. Steeds moet je deze weg oversteken, en juist langs deze weg is veel van het vertier te vinden.

Eerder zou ik in de dorpen ten oosten van Chania, zeg maar de strook tussen Chania en Rethymnon, gaan zitten.

Daar zijn hele leuke dorpen zoals Kalyves, Almyrida, Georgioupolis langs de kust. Ook erg leuk is Vamos, iets het binnenland in op ongeveer 8 km van het strand. Het dorp Kavros zou ik overslaan omdat daar weer een snelweg dwars doorheen loopt.

• Wilma

Ja Xander, ik jouw hoekje bij Georgioupolis is het ook erg mooi !! vandaaruit kan je ook mooie dagtochten maken bv richting Plakias -Spili -Prevellistrand enz. dat is vanaf daaruit weer dichterbij..

Maar vanuit de plaatsen die ik noemde is het uiterste westen en het zuiden daarvan weer veel dichterbij en meer om te doen voor leuke dagtochten ;) (omdat Nathalie tips vroeg over autotochtjes in het westen )

Er zijn in deze plaatsen natuurlijk ook app. te huur in de oude dorpjes zelf dus aan de andere kant van die doorgaande lintweg…. bij Platanias zag dat er heel leuk en gezellig uit …. en het was daar ook veel rustiger met de vele tavernes aan die kant ….btw de lekkerste eet tentjes juist daar te vinden !

Eigenlijk moet je elk jaar een een kilometertje of 30 opschuiven en dan de omgeving vandaaruit gaan bekijken

• Xander - Moderator

Het valt wel mee.

Vanuit Georgioupolis rijdt ik in nog geen 2 uurtjes naar Paleochora of Elafonissi, Falassarna en Stavros in een uur. Naar Chania is 40 minuten, Rethymnon 15 minuten. Heraklion duurt 75 minuten.

Naar het zuiden, Chora Sfakion, rij je in 40 minuten. Als je daar eenmaal bent, ben je ook weer zo in dorpen als Plakias, Frankokastello. Via Rethymnon naar bijvoorbeeld Agia Galini duurt een uur.

Ik ben een stevige rijder, maar ik scheur niet en neem ook geen risico's.

De Apokoronas is een goede basis om tripjes te ondernemen. Met name vanuit Georgioupolis en Kalyves zit je snel op de doorgaande verbindingsweg (Ethniki).

Welk dorp je leuk vindt is en blijft een kwestie van smaak !

• Henk

Natuurlijk zou ik als eerste Kalyves aanbevelen - simpel omdat ik daar woon -, maar ook andere kleine plaatsjes ten Westen van Ghania zijn erg mooi. Zelf ben ik eerst jarenlang (12 jaar) in Agia Marina op vakantie geweest voordat ik hier permanent ben ga wonen. Nu lag het complex wel hoger gelegen op de berg en had je daarbij geen last van de drukte beneden, die kan je altijd weer opzoeken. Het complex heeft maar 13 appartementen met een loeier van een zwembad.

Wij waren dan ook altijd onderweg, maar zochten 's avonds wel de rust van een klein complex. Niet van die grote complexen waar je nummer zoveel bent op de lijst. We komen nog geregeld op dit complex en voelen dit dan nog steeds als een dag vakantie. Als uitjes kan je het gehele witte bergen (Lefka Ori) afschuimen met de auto. Uitstappen in de kleine dorpjes en op de taverna een drankje nemen. En dan vooral rustig blijven plakken.

De stranden op de Westzijde van het eiland zijn werkelijk prachtig, vooral Elafonisi. Heen ga je door de bergen en voor de terugreis ga je via de Westkant van het eiland. Op deze wijze vermijdt je de stroom bussen die de toeristen weer terug brengen na een dag Elafonisi. Onderweg een hapje eten in een van de restaurants waar je een fantastisch uitzicht hebt over de zee en de ondergaande zon.

Alvast een hele fijne vakantie gewenst op het mooiste gedeelte van Kreta……het Westen!

• nathalie

Wat ontzettend leuk dat ik zo snel, zulke goede tips krijg!! Dank jullie wel en wat klinkt het allemaal weer geweldig.

In Georgioupolis zijn we vorig jaar meerdere malen geweest, inderdaad een super bestemming!

Normaal gesproken boeken we een pakketreis. Ons budget is niet onbeperkt en we vinden het heel erg leuk om ter plekke wat meer te besteden te hebben, zodat we ‘s avonds lekker kunnen genieten in de locale taverna’s en de hele vakantie een auto tot onze beschikking hebben. Maar natuurlijk staan we wel open voor andere suggesties!

Ik ga zo in ieder geval even verder puzzelen en googlen n.a.v. deze informatie. Henk, heet het appartement waar jij over schrijft in Agia Marina misschien Chryssida? Ik ga in ieder geval nog even verder kijken naar Kalyves.

Fijne avond!

• Henk

Hoi Nathalie,

Ja, recht in de roos.

Het appartement is inderdaad Chryssida en is werkelijk een oase van rust op Kreta. Ik zal hier de website meesturen zodat je een indruk krijgt van Chryssida.

http://www.chryssida.eu/

Nogmaals, een fijne vakantie en wellicht dat we elkaar nog zien op Chryssida.

Henk

• Pim

Wij logeerden vorig jaar in een villa van Kri-Kri Holidays in Sfinari: echt west Kreta.

Redelijke aanbieding in het voorjaar, anders was dit te duur voor ons geweest.

Wilden wat luxe en dus geen studio of appartement.

Kenden deze kant van het eiland ook niet: meerdere malen in het oosten met Arke en Neckermann.

Op de site van deze firma staan een heleboel tips, enkel over het westen van Kreta.

Een paar hebben we letterlijk gevolgd, maar we gingen met de auto ook zelf op onderzoek uit.

Als je wilt, kan ik je in contact brengen met deze verhuurder.

Auto huurden we ook via hen.

• nathalie

Wat leuk Henk, dit is het appartement waar ik na een middagje zoeken op uit kwam :) Jouw berichten bevestigen voor mij dat dit een goede keuze is! Ik zoek nog even door, maar dit appartement staat vooralsnog bovenaan ons lijstje.

Pim, is de website www.2crete.nl?

Bedankt weer voor jullie reacties!