pita gyros

• Peter H.

Probeer eens patat bij Ad. Geintje. Je kunt volgens mij ook in Platanes een heerlijke steak van zwaardvis eten, met een Griekse salade en wat friet. Dat heeft elk goed Grieks restaurant. En als je een liefhebber bent, probeer eens baby octopus. Moeten ze daar volgens mij ook hebben. Zo niet, bestellen voor de volgende dag. Ligt het gegarandeerd op je bord. Eet ze.

• Xander

Wat mij betreft is een pyta gyros zonder een paar stukken frites er tussen geen pyta gyros.

Je ziet tegenwoordig nogal eens dat ze de broodjes vrijwel geheel vullen met frites en dat je moet zoeken naar het vlees.

Maar dat zijn dan de laaienlichters, en daar moet je gewoon niet heen gaan.

• Justin

Wellicht nog een aanvulling. Wij zijn iedere 6 weken 12 dagen in kreta en maken onderscheid in de dagen.

Zoek in het weekend een restaurant waar de Grieken zelf ook gaan… vrijdagavond na 9 uur, zaterdagavond na 9 uur en zondag in de namidaag. Gegarandeerd gezellig, lekker echt Grieks eten en voor een schappelijke prijs. vb..In Platanes op het eind van de straat PoPi….. op de weg naar Arkadi net buiten Loutra aan de rechterkant van de weg ..(naam even kwijt) En buiten het weekend.. Othonas midden in het centrum in de buurt van de fonteinen (het middelste van 3 restaurantjes op een rij.) Alle drie restauranten zijn in de winter ook open ..en bij de lokale bevolking erg in trek..

Smakelijk eten en een fijne tijd op het mooie eiland.

• Jenny

Hallo Justin,

Heel erg bedankt voor de tips. We zullen zeker gaan kijken en waarschijnlijk ook eten bij de restaurantjes die je hebt genoemd. Het gaat voor ons nu toch wel echt opschieten. Hebben er veel zin in!! Lekker uitrusten en genieten van het hopelijk dan nog mooie weer!!

Groetjes Jenny

• Els

Hallo Justin,

Bedoel jij met het restaurantje net buiten Loutra het grote restaurant (met prachtig uitzicht) in Kiriana of het Internetcafé in Pigi?

Heb ik trouwens nog een tip; in Pigi, net achter het Internetcafé, is een klein eettentje genaamd Zorba's. Een menukaart hebben ze niet, maar als je de eigenaresse haar gang laat gaan zet ze je de heerlijkste gerechten voor. Het vlees dat ze gebruiken halen ze voor elke klant even bij de slager aan de overkant. De eigenaresse heeft haar jeugd in Australië doorgebracht en spreekt daardoor goed Engels, ook wel handig als je de Griekse taal niet machtig bent. Ook bij slechter weer is het hier goed toeven, behalve een gezellig terras hebben ze een soort huiskamer waar je gezellig binnen kunt eten. Ze zijn het gehele jaar geopend, er komen veel Grieken en buitenlanders die permanent op Kreta wonen. Echte een aanrader!

• Piet

Heb ook bij Avli gegeten en moet zeggen dat ik me daar behoorlijk bekocht voel.

Voordat we het wisten hadden ze een fles water opengetrokken, die gewoon op de rekening werd gezet. Verder kregen we soep “van het huis”, die later ook gewoon in rekening bleek te zijn gebracht. Dit geldt ook de broodjes waar we niet om gevraagd hadden. Ik had vis besteld, die op zich wel goed was maar niet heel bijzonder. Deze was hooguit 300 gram, maar stond op de rekening voor ruim 500 gram en dus ruim 35 euro!

Alleen de wijn was goed, maar dat mag ook wel voor 5 euro per glas.

Kortom een restaurant met veel pretenties die in mijn geval niet waar werden gemaakt.