Hoe is de toestand nu op Kreta

• Henk

On-topic,

Door de noodzakelijke maatregelen vanuit de regering zijn de gevolgen zichtbaar en merkbaar.

Echter, deze gevolgen treffen voornamelijk de lokale bevolking en hebben weinig of geen invloed op de toerist die Kreta bezoekt. Het prijspijl voor de toerist zal veelal hetzelfde zijn als in het thuisland. Dat dit wellicht wat hoger ligt dan in het verleden, betekent nog niet dat Griekenland een duur vakantieland is geworden, integendeel zelfs.

De beleving door de toerist ‘van de huidige economie op Kreta’ wordt door een ieder anders geïnterpreteerd en is veelal gebaseerd op een korte interventie. Een juist beeld is moeilijk te krijgen in een kort tijdsbestek van drie weken. (de duur van een gemiddelde vakantie)

Laat onverlet dat de werkgevers en de medewerkers in de toeristenindustrie zich terdege bewust zijn van de situatie. De wil om toch vooral een goed product neer te zetten is duidelijk zichtbaar, niet alleen voor dit seizoen, maar ook als investering naar de toekomst. De toerist zal dit zeker ervaren en zal, naast de onveranderde vriendelijkheid van de Griekse bevolking, de extra input merken.

Het verhaal met het pinnen is alweer ver naar de achtergrond verdwenen, omdat de nieuwsberichten al hebben aangegeven dat de bevolking al het tegoed weer heeft teruggestort op de bankrekeningen.

Wat Griekenland nu nodig heeft, is het onveranderde vertrouwen van haar vaste (en nieuwe) vakantiegangers. Vanaf Kreta zou ik eenieder willen aanmoedigen om de vakantie te boeken om van dit heerlijke klimaat te genieten en daarbij de bevolking te steunen.

Een vriendelijke groet vanaf een warm Kreta.

Henk

• arzubel

Ik heb niets gemerkt op Kreta, ik ben er als toerist.

Wel minder volk in de restaurants, maar ik heb niemand zien treuren-iedereen was vriendelijk.

• Annieta

Ik denk dat je vooral merkt wat er aan de hand is,als je echt dieper met mensen die je goed kent in gesprek gaat.

En ik moet zeggen,tijdens die gesprekken doet het pijn in je hart,en is er ook wel een traantje gevallen.

Tevens zijn zij zich er van bewust dat er veel moet veranderen,en dat dit tijd kost.

Maar voor de toeristen waren de meesten vriendelijker dan ooit!

Het is en blijft een moeilijke kwestie.

Duidelijk was voor ons dat achter die vriendelijkheid en gastvrijheid ook veel ellende schuil gaat,wij gunnen dit niemand!