nederlanders op Kreta

  • Gerry en Egbert Delfos

    Wij hebben al 16 jaar in Ierápetra en hebben daar ons eigen huisje,in de zomer voor de verhuur en deze winter vanaf 3 oktober 2010 zitten we er 6 maanden.

    Zouden het leuk vinden om ook eens wat nederlandse-kretenzers te ontmoeten.Zijn allebei 60 ers.

  • Wil

    Dat is toevallig ! Dat verschijnsel heb ik als ik weer eens ergens zo'n schreeuwhollander hoor. Daarbij probeer ik ,uit plaatsvervangend schaamtegevoel, aan andere mensen duidelijk te maken dat ik uit een deel van Nederland kom waar beschaafde mensen wonen ,die tegen wil en dank bij die aanstellers gevoegd zijn.

  • tom

    geannexeerd zul je bedoelen :)

    waar is Sammy

  • Dik

    Oeps,

    moet je maar niet in Roumeli komen, daar is 75% van de Nederlanders, Limburgers, en die komen allemaal uit een gebied, wat heel kort bij elkaar ligt:S

  • Marleen

    Hoi Anna,

    Gaat jouw zoontje ook naar een nederlamdse school ?

    Hoe bevalt dat?

    Gr Marleen

  • Henk

    Hallo Marleen,

    Nu weet ik niet in welke regio jij woont, maar als dit in de regio Chania is dan kan je via de onderstaande site wel met ons in contact komen.

    http://users.otenet.gr/~bekker/nct-chania.html

    Groet,

    Henk

    Bestuurslid kwaliteitszorg NTC school Chania

  • Arthur

    Dat vertellen Ella en ik dus aan niemand, het moet er wel leuk blijven.

    grz Arthur

  • Jef Dockx

    Op Kreta spreek men Kretens, punt andere lijn.

    Ik heb zelf al vier jaar avondschool Nieuw Grieks achter de rug , morgen beginnen we aan het 5de jaar.

    Onze onderwijzeres is zelf afkomstig van Heraklion en heeft ons verzekerd , als we onze zes jaren met succes kunnen afsluiten dat we dan beter grieks spreken en schrijven dan de gemiddelde Griek.

    Ze kent zelf maar al te goed het dialect van Kreta en geeft daar ook vaak verwijzingen naar.

    Ik heb het zelf nog ondervonden toen we in april uitgenodigd waren bij een familie in dorp op kreta.

    Ik was er rotsvast zeker van dat ik een bepaald woord juist uitsprak met het accent opde juiste klinker, en toen kreeg ik doodleuk te horen “ in athene is dat zo maar hier zeggen we het zo ” en dat was het dan.

    Nogthans nemen ze een het “kseno” niet kwalijk dat hij Atheens spreekt, maar van een andere Kretenzer pikken ze dat niet.

    Dus chi wordt tschi en bij sommige woorden worden de klinkers van achteraan het naar voor geplaats en vice versa.

    Ik heb ergens een Word Doc van 60 velletjes met de verschillen tusssen het Kretens en het Grieks .

    Het is toch wel handig als je een goede basis Hoog Grieks als bagage mee kan nemen, het dialect neem je er later wel bij.

    Ter titel van inlichting de lessen die ik volg hebben niets te maken met eventjes wat grieks leren om op vacantie eventjes mee te gaan ratelen met de inwoners van Griekenland.

    En de goede raad van sommige mensen “ je leert het ginder wel ” daar heb ik mijn twijfels over.

    En schiet nu maar op de pianist. B)-

    Mvg

    Jef Dockx

    Belgïë

  • Sherry

    Wij willen een huis gaan huren op Kreta.

    Waar moeten we zijn voor huisaanbod pagina's?

  • Thijs

    Hallo,

    Ik heb een stuk grond op Kreta en wil hier graag een mobilhome of tiny house op plaatsen.Ik weet dat hiervoor geen bouwvergunning nodig is maar kan iemand mij vertellen hoe groot het bouwwerk mag zijn, moet het net als in Nederland op wielen staan, kan je een stroomnaansluiting krijgen etc.

    Met vriendelijke groet,

    Thijs