nederlanders op Kreta

  • Baukje Vrij

    Ook wij spreken redelijk Grieks, kunnen een niet te snel gesprek volgen en mailen in het Grieks (niet greeklish) met onze vrienden daar. Wel merken we als we hier in Nederland zijn dat de kennis wel weer snel wegzakt als je er weinig mee doet, dus proberen we ook in het dagelijks leven de griekse taal te blijven oefenen. Dit geeft soms lachwekkende situaties als je een boodschappenlijstje in het grieks hebt gemaakt en dan in de winkel echt niet meer weet wat er staat.

  • Inge Jansen

    :D om de boodschappenlijst, dat zou ik ook voor elkaar krijgen denk ik.. Misschien op de achterkant een nederlandse vertaling om in nood te kunnen spieken?

    Mij zou het niet meer dan normaal lijken om op z'n minst een beetje je best te doen om de taal te spreken als je in een ander talig land (waar dan ook) gaat wonen!

    Zelf ben ik sinds vorig jaar september aan de griekse les. In eerste instantie ben ik ermee begonnen voor het geval dat we ooit eens ons boeltje pakken en vertrekken. Voorlopig is het voor vakantie ook erg handig!

  • Dik

    Wij wonen al bijna 6 jaar in Roumeli, het grieks gaat mijn vrouw beter af dan ik.8-)

    nu ben ik ook al jaren bezig met de bouw van de eerste treinbaan, merk LGB, in de tuin,::o er zijn er maar in heel Griekenland 4(:P)

    De grieken vinden het maar een vreemde hobby(td) maar zijn er nog onder de hollanders die nu of vroeger met een modelspoorbaan hebben/gehad.?

    ben bezig met het digitaliseren via de computer, iets waar ik weinig verstand van heb, het zou leuk zijn als er mede hobby“”isten zijn(:D

    Het probleem is ook dat alles uit NL/Dtls moet komen, dus als iemand het hier wilt bezoeken en tevens wat mee wil brengen zou je mij erg gelukkig maken>:D<

  • Helma

    hallo Peter,

    Wij hebben ook via Elxis en Domisi een huis gekocht. Half februari wordt het opgeleverd. Het huis staat in Agia Triada. Helaas alleen voor de vakanties.

  • Peter

    Helma,

    Leuk dat te horen met wie heb je kontakt bij Domisi,Garry?

    Mocht je vragen hebben laat het weten zelf gaan wij eind feb.met een ENKELE reis naar Loutra.

    Peter

  • Tom

    sinds 4 jaar part-time omgeving Kritsa

  • Helma

    yasou Peter,

    Ik zie nu pas je vraag. (Ik kijk niet zo vaak op deze site) Ja, ik heb als contact persoon Gary. Het huis is intussen opgeleverd en ik ben er erg blij mee. In mei ben ik samen met mijn zus en zwager, die ook via Domisi een bungalow gekocht heeft, de beide huizen wezen inrichten. Nu ga ik van 4 oktober t/m 18 oktober vakantie vieren in mijn huisje!! De eerste week ben ik er samen met mijn zus en zwager. Ik zou het leuk vinden om dan iets af te spreken. Mijn mail adres is hprincen@hotmail.com

    Helma

  • Johan

    Waar ik woon spreekt men een ‘zwaar’ dialect. Dat betekent dat je met je in Nederland geleerd Grieks iets kunt zeggen, maar dat je het antwoord misschien over een jaar of vijf kunt verstaan. In het dagelijks leven leer je niet zo gemakkelijk Grieks. Althans niet snel. Al je snel Grieks wilt leren, moet je voor een Griek werken. Deze Griekse baas commandeert je circa 12 uur per dag, zonder zelf een poot uit te steken. Ik ken velen die op deze wijze een vorm van Grieks hebben geleerd.

    Maar gelukkig spreek ik met met Griekse vrienden een mengelmoes van Duits, Engels en Grieks en dat gaat mij steeds beter af (en daarmee bedoel ik het Grieks). Als ik me echter meer dan 20 km. van mijn dorp ga, weten de lokale Grieken precies waar ik woon. Dat is niet alleen omdat zo me kennen via via - zonder dat ik daar weet van heb - maar vanwege het dialect dat ik kennelijk heb overgenomen.

  • Arthur

    Heb je zeker nog nooit een L1mburgs-Grieks accent gehoord, vanaf november regelmatig te horen bij Sammy in Agios Nikolaos.

    Grz Arthur

  • Bert

    AUB Arthur, doe dat ons niet aan. Het is al erg genoeg als ik gewoon Limburgs hoor praten. Komt mijn maag in opstand.