huis kopen kreta

• liselotte

Mocht iemand van plan zijn een huis te kopen, laat het vertaalwerk dan door een vertaalster woonachtig in Griekenland doen. Scheelt je meer dan de helft. En echt net zo goed. Heb er goede ervaringen mee.

• Els

Ons huis op Keta is vorig jaar opgeleverd en ook wij hebben ons laten bijstaan door Elxis in Utrecht. Elxis bestaat uit twee sympathieke Griekse mannen, een jurist en een beedigd tolk. Via hen hebben wij een betrouwbare advocaat op Kreta gevonden en wij zijn heel tevreden over de manier waarop alles verlopen is. Zeker een aanrader!

• Ella

Hallo Christof,

Als jullie een huis willen kopen op Kreta om te verhuren aan toeristen hebben jullie een EOT vergunning nodig.

Dit is erg belangrijk als jullie niet in de problemen willen komen door illegaal verhuur in de toeristen sector.

Blijf er ook op hameren bij makelaars waar jullie mee in contact komen tijdens jullie zoektocht.

Niet elk huis voldoet aan de EOT voorwaarden dus luister niet naar dooddoeners dat die vergunning “wel geregeld kan worden” en “dit zo’n fantastische buitenkans is”, tijdens bezichtigingen van huizen.

Een goede makelaar heeft alle (kopieën van) topografische papieren op zijn kantoor of bij zich tijdens viewings.

Zoek op voorhand een eigen advocaat.

Ik kan je een lijst mailen met contact gegevens van alle advocaten over heel Kreta als je dat wilt.

En eventueel betrouwbare makelaars in Chania (omdat je schreef dat je die kant op wilt)

Dan nog een tip, mochten jullie een geschikt pand vinden betaal dan nooit een aanbetaling (10% van de vraagprijs) aan de eigenaar of je makelaar (adviseur) maar altijd aan je advocaat!

De advocaat vraagt eerst alle papieren op voor zijn onderzoek naar de legaliteit van het pand, mocht er iets haperen dan krijg je de aanbetaling terug.

Als je deze vuistregels onthoud dan kan er weinig mis gaan.

Veel succes en mochten jullie vragen hebben kun je ze natuurlijk hier stellen op het PB of via mail.

Gr Ella

• Xander

En daar zegt Ella iets wat ook heel belangrijk is: Betaal uitsluitend geld via je advocaat.

Heb ik ook gedaan. Alle, maar dan ook echt alle, betalingen heb ik via de advocaat gedaan. Die op zijn beurt betaalde pas als aan alle voorwaarden was voldaan en een en ander ter plaatse had gecontroleerd.

Wanneer bijv. de aannemer zei dat een bepaalde fase was afgerond, en dat ik nu de volgende termijn moest betalen, dan ging de advocaat eerst kijken of dat ook echt zo was.

Werkte prima, en nooit problemen met geld gehad.

Nou ja, achteraf meldde de aannemer mij dat hij nog een paar duizend euro van me moest hebben voor ‘extra’ werk.

Ik heb 'm toen meteen doorverwezen naar mijn advocaat, en ik heb er vervolgens nooit meer iets van gehoord. De advocaat had een keurig overzicht bijgehouden met de bankafschriften erbij, dus dat was snel weerlegd :-)

Wanneer ik die discussie met de aannemer zelf had moeten voeren had dat allemaal nog lastig kunnen worden. Temeer toen bleek dat de aannemer zijn eigen administratie niet op orde had. Ik heb wel extra werk laten doen tijdens de bouw, maar de financiële afspraken daaromtrent altijd door de advocaat laten afhandelen. Zo lag alles dus altijd goed en officieel vast op papier.

Een advocaat kost in Gr, in vergelijking tot in NL, bijna niets. Ik heb nog niet 1000 euro aan advocaatkosten gehad. Dat is, zeker in relatie tot de totale kosten van een huis, een koopje.

Altijd doen dus.

Grieken blijven Grieken, en aannemers blijven aannemers, en dus je kan maar beter de juiste voorzorgsmaatregelen nemen. En het in de arm nemen van een goede advocaat was daarin de belangrijkste stap wat mij betreft.

• Cristina

Hallokes,

Wij zijn ook een jong koppel met dezelfde droom. Een droom die enkele jaren geleden is uitgekomen, maar toch anders dan we hadden voorgesteld.

We kochten een huisje, aan zee, met zwembad, in Spanje, allemaal mooi en wel, maar wie kan dat onderhouden wanneer we er niet zijn. We gaan ook niet altijd naar daar omdat we graag grote reizen maken en ook omdat we houden van verandering. Mijn ouders gaan nu regelmatig, maar om het te verhuren is het niet zo simpel.

Als je iemand kan vinden die je kan vertrouwen om je huis proper te houden in de periode dat je er niet bent, is dat ideaal, maar ja…

We gaan het wellicht terug verkopen.

Veel succes en hopelijk komt jullie droom wel uit.

Groetjes, Cristina