Fooi !!

• Arthur

Heel makkelijk Geert, als ik voor 2 frappe's 5 euro moet betalen en ze zijn niet te drinken geen fooi zijn ze heel goed doe ik er een euro bij.

grz Arthur

• Andre

Geld rekenen voor bestek? geen fooi! Broodje vooraf geven zonder te vragen en dat dan op de rekening zetten? geen fooi! en voor de rest? geef ik bijna altijd fooi of het moet niet te verten zijn of onbeschofte bediening

• Sytze Vliegen

Hahaha, wat grappig allemaal. Je dropt iets op het net en je krijgt terug wat je verwacht,.

Neem Andre…… snapt niets van Griekenland….. hoezo geen geld voor brood en bestek?????? Lands eer enz.

maar laat dit maar even doorlopen; kan nog wel leuk worden.

Nee maak je als Nederlander geen zorgen u geeft echt niet te veel fooi. De Balkenende norm is hier ook van toepassing (zeker nu)

Sytze V.

Ps : ook een groet van mevrouw Vliegen.

• Wilma

Geert zei,,

,,maar laat dit maar even doorlopen; kan nog wel leuk worden.,,

,, de boel weer lekker opfokken, omdat je niks beter hebt te doen omdat het seisoen weeeeer voorbij is! Heb je niets meer te doen? Of moet Karla nu alleen noch aan de bak.

Officieel is dat toch eind oktober dacht ik!

Waar ben je mee bezig Geert??

Heb je zooooo weinig fooi gehad dit afgelopen jaar dat je zoooo gefrusteerd reageer!!

Dan had je beter je best moeten doen!! Ha Ha Ha

De vieze uitlokkingen van:,,laat dit maar even doorlopen; kan nog wel leuk worden,

En dat geleuter van….

,,Neem Andre…… ,,snapt niets van Griekenland.,,,,

Griekenland snapt niets van vakantiegangers, Ze kunnen TE hebberig worden!!

Wij snappen het mischien wel beter dan ,,jijzelf,,!! Nu jij nog.

Je vroeg: ,,Hoe denkt u daar over???? (onze prikers),,

Die antwoorden heb je gekregen!! Maar het is zeker niet de bedoeling als dat antwoord je niet,, aanstaat , na zo'n vraag ,om daar iemand mee voor @!#$ te zetten, want je vroeg tenslotte om zoveel mogelijk antwoorden!! En ieder antwoord hoor je daarom te ,,Respecteren,,!!

En doe Karla ook de groeten terug van ons allemaal;)

• Wil

Een fooi is dat wat iemand vrijwillig uit waardering extra geeft.Hier kan dus geen norm voor gesteld worden. Iemand die dus bij voorbaat al over een norm praat is ( i.i.g. voor mij) geen fooi waard.

• Bart

Op dit prikbord onder ‘Alles over Kreta’, staat een ‘richtlijn’………!

Het geven van fooien is vrij vanzelfsprekend. De volgende bedragen kunnen als richtlijn aangehouden worden:

- Horeca: wisselgeld achterlaten

- Taxi's: bedrag afronden naar beneden

- Kappers: bedrag afronden naar boven

- Kruiers: € 2 tot 3 per koffer of tas

- Kamermeisjes: € 2 tot 3 per dag

- Gidsen: € 2 tot 5 per persoon

Het geven van fooien onder € 0,50 kan als beledigend ervaren worden.

• Andre

Hoezo snap ik er niks van? Jij vraagt wat en je krijgt antwoord. Nee jij hebt vast alle wijsheid in huis. Maar heb jij daar misschien iets in de horeca en vielen de fooien tegen wat tegen? Als dat zo is moet je je misschien afvragen of je wat verkeerd doet.

De groeten van Andre

Ps. Ook een groet van de vrouw van Andre

• Patrick

Beste Prikkers,

Ik woon en werk reeds 7 jaar op het eiland Kreta. Ik ga hier regelmatig uit eten en een drankje halen met vrienden/familie en heb nog nooit enige Griek een reactie weten geven op het al dan niet krijgen van kleine/grote fooi, laat staan beledigend reageren. Wij laten altijd wat achter na afgerekend te hebben en het valt me op dat deze “manier” vrij veel van toepassing is.

Waar de 10% norm vandaan komt: ik heb er echt geen idee van, bij mijn weten heb ik dat hier op Kreta nooit ergens gelezen/gehoord. Volgens mij is het eerder een norm die toeristen of reisorganisaties hebben doorgegeven.

Een prikker gaf aan dat Grieken meestal guller zijn met fooien dan wij “buitenlanders” dat is inderdaad de waarheid. Mijn ervaring leert me dat er een groot aantal Grieken die werkzaam zijn in de horeca goede service en kwaliteit aanbieden. Bij deze groep is de term fooi niet echt van belang. Ze zien veel liever een tevreden klant terugkeren, volgens mij ook meteen het beste bewijs van waardering dat je kan krijgen van je klant.

Groeten uit Kreta,

Patrick.

• Xander

Er zijn genoeg zaakjes waar je als toerist een hogere prijs betaald dan de vaste Griekse lokale klanten.

Een fooi zit zo al in de prijs ingebakken.

Er zijn een paar zaakjes waar wij na vele jaren klant zijn ook de ‘lokale’ prijs betalen.

Uiteraard krijg je geen keurig bonnetje, maar die krijg je, zeker in de kleine dorpjes, sowieso vrijwel nergens. Ook krijgen we regelmatig een lagere prijs doordat ze de drankjes voor/bij/na het eten niet afrekenen.

Als ik dan met de baas zelf afreken is het zelfs gênant om een fooi te geven. Ze vinden het veel leuker als je weer terug komt.

Kortom, er zijn geen ‘vaste’ regeltjes. Het hangt allemaal van de situatie af.

Welterusten Geert !

• Alex

Na een uitgebreide maaltijd die goed gesmaakt heeft, laat ik meestal wel een fooi achter op de tafel. Neem ik overdag een kop koffie - niet zelden e. 2,50 of meer - dan geen fooi. De fooi is m.i. dan al inbegrepen in de prijs.

De belerende vingertjes van de “kenners” ten spijt, iedereen moet dit m.i. voor zich zelf bepalen. Ik kan me voorstellen dat als je een kleine portemonnee hebt, je niet snel geneigd bent om een fooi te geven. Begrijpelijk, het leven is al duur genoeg zonder fooien. Elk seizoen gaan de prijzen omhoog en vaak ook nog even voor hoogseizoen.