Fooi !!

• Sytze Vliegen

De nationale munteenheid van Griekenland is de euro. Vrijwel overal op Griekenland en alle eilanden is er de mogelijkheid om te pinnen. De banken zijn open van 08.00 tot 14.00 /16.00 uur en op zondagen gesloten.

In Griekenland is het gebruikelijk om bij eet- en drinkgelegenheden een fooi van zo'n 10% te geven. Indien dit minder is kan dit door de warmbloedige Grieken nog weleens als beledigend worden opgevat. Taxichauffeurs verwachten ook fooi.

Hoe denkt u daar over???? (onze prikers)

MVG,

Sytze.

• Xander

Wat een onzin, ik heb nog nooit een kwade Griek meegemaakt als deze geen of weinig fooi kreeg.

Voor mij geldt altijd: slechte service en/of kwaliteit = geen fooi.

Daarnaast: ik laat altijd een fooi op tafel liggen NADAT ik al heb afgerekend. De bediening weet dus niet eens of en zo ja hoeveel fooi ze krijgen.

En altijd zijn ze vriendelijk tegen me als ik de zaak verlaat.

En dan 10 % ? Soms minder, soms meer. Hangt er vanaf.

Heb je trouwens wel eens opgelet wat Grieken zelf geven ? Heel vaak alleen maar wat koperwerk !

• Sytze Vliegen

Als je tegenwoordig iets wilt verkopen dan heet dat “een produkt in de markt zetten”. Er is een wetenschap die zich hiermee bezighoudt: de marketing. Tot in detail wordt bekeken hoe en aan wie je op de beste manier je handel aan de man kunt brengen. Segmenten, doelgroepen, controlegroepen, media exposure, gerichte reclame en ga zo nog maar een poosje door. Het maakt in principe niet uit wat je aan de man wenst te brengen, of dat nu een knoflookpers of een presidentskandidaat is. Het is een produkt.

Maar ik heb het gewoon over een extratje voor de bediening, het heet gewoon wadering!!! Xander, ik heb het over de mensen zo als u!!

Vanwaar????

• Wilma

Sytze zei:

,,In Griekenland is het gebruikelijk om bij eet- en drinkgelegenheden een fooi van zo'n 10% te geven. Hoe denkt u daar over???? (onze prikers)

,,

Het kan dan wel gebruikelijk zijn dat de Grieken 10% willen ontvangen, maar dan moet je ook goed bediend worden!! Als dat beneden peil is( wat best wel vaak voor komt!!) kunnen ze mooi naar hun 10 % fluiten

————————————————————————————————————————–

,,Maar ik heb het gewoon over een extratje voor de bediening, het heet gewoon wadering!!! Xander, ik heb het over de mensen zo als u!!,,

Als je goed bediend wordt gun je hun dat extra'tje zeer zeker zelfs nog wel meer als dat! , maar als je waardeloos bediend wordt, moeten ze ook niet om waardering vragen, die ze niet waard zijn!

Kortom: Wat je ,,uitzendt, en uitstraalt,, krijg je ook weer terug!!

Het mag dan wel gebruikelijk zijn bij die Grieken, maar dan moeten ze ook kwaliteit tonen, dan pas mogen ze het verwachten.

• Xander

Wilma zegt het helemeel goed, en met andere woorden precies wat ik ook al opschreef.

Het is overigens wel lastig als de bediening top is, en het eten slecht.

• Berry

Ik geef nooit fooi; als het eten en de bediening goed is kom ik er weer.

• jackie

Mijn ervaring in het Griekse leven (ik woon hier) is juist dat Grieken heel gul zijn met het geven van fooien en juist mijn eigen landgenoten niet

• Henk

Voer voor gedachten;

Ik heb persoonlijk enige moeite met de normstelling van 10% als uitgangspunt. Hoe kan 10% als ‘gebruikelijke’ norm gelden en hoe verhoudt dit getal zich ten opzichte van de geleverde ‘norm’ prestatie?

Elke blijk van waardering zou als een stimulans moeten werken om het geleverde product, of prestatie, te gaan verbeteren. Het zou te kort door de bocht zijn als de beleving van de klant enkel wordt gemeten door de mate van fooi.

Fooi dient enkel het doel als de beleving van de klant werkelijk wordt gemeten. Gebeurd dit niet dan gaat het de organisatie waarschijnlijk alleen om het geldelijk gewin wat een desinteresse voor de klant in zich meedraagt.

Het niet ontvangen van fooi moet meer een signaal zijn om het product, of de prestatie, onder de loep te nemen. Het ‘beledigend’ reageren kan worden gezien als onvoldoende betrokkenheid naar de klant wat kan leiden tot een negatieve spiraal binnen de organisatie.

Graag hoor ik reacties op deze stelling.

Groetjes,

Henk

• Xander

Een norm van 10 % vind ik ook onzin. Ik bepaal graag zelf hoeveel ik geef. Kan meer zijn, maar evengoed minder.

Het maakt voor mij ook nog verschil of ik met de baas zelf van doen heb (geen fooi) of met personeel (wel fooi). Is natuurlijk een lastige, weet ik ook wel. Bedenk dat op Kreta de fooien lang niet altijd uitkomen bij het personeel, maar in de zak van de eigenaar gaan.

Iedereen start een bedrijf om er geld mee te verdienen. Daar is niets mis mee. Dat betekent dat het dus uiteindelijk ALTIJD om geldelijk gewin gaat. Je moet van nature een bepaalde vriendelijkheid en een dienstverlenende houding hebben. Als je die hebt zal dat bijdragen aan een hogere omzet. Dat geldelijk gewin ten koste zou gaan aan een goede beleving van de klant is zeer twijfelachtig. Een vriendelijke bediening staat er om geld te verdienen, en de positieve instelling jegens de klant draagt daaraan zeker bij.

Beledigend reageren kost je inderdaad klanten denk ik. Tenminste als ik onheus (in mijn ogen) word bejegend, kom ik in die zaak niet meer terug. Al is het product nog zo goed. En dat vertel je dan ook nog eens aan je vrienden dus dat kan een leuke sneeuwbal worden.

• connie

ik heb altijd moeite met fooi geven. niet omdat ik geen geld wil geven, maar ik vind het nogal vernederd, dus laat ik het op tafel achter, meestal meer dan 10 % tenzij ik niet tevreden ben over de bediening, maar dat gebeurt bijna nooit in griekenland.