In tegenstelling tot dat; hoop ik juist wel op een response.
Ik sta positief tegenover het idee, omdat dit ook een kant van Kreta kan belichten die minder bekent is bij het grote publiek. Van belang is, zoals ik al eerder heb aangehaald, dat er meer openheid komt over het format van het programma.
Daarnaast is het van belang hoe de bescherming, van de personen die meewerken, gewaarborgd is. Wat zijn de interne procedures bij de productiemaatschappij, die deze integriteit moet waarborgen.
De volgende drie vragen zijn van belang als je de vraag krijgt mee te werken aan een reality-programma.
1) Wat betekent meewerken aan tv-opnames voor mijn relatie met mijn klanten? (toeristenindustrie)
2) Hoe ver moet ik gaan bij het meewerken aan opnames? (welke mate van controle heb jezelf)
3) Wil ik bijdragen aan een (wellicht) eenzijdige beeldvorming over de toeristenindustrie?
Waarom worden reality programma's gemaakt?
Mensen kijken graag naar reality TV zodat ze zichzelf kunnen vergelijken met de personen in het programma. Mensen gaan zich daardoor beter over zichzelf voelen en kennen zichzelf dan een hogere status toe. Hoe meer statusgericht mensen zijn, hoe meer ze geneigd zijn reality TV te kijken en zeggen daar plezier aan te beleven.
Uit andere onderzoeken komt naar voren dat mensen graag naar reality programma’s kijken voor entertainment. Entertainment blijkt dus een belangrijk kijkmotief te zijn voor mensen om naar reality TV te kijken en dat wordt door dit onderzoek ondersteund.
(bron; onderzoek Universiteit Twente).