Tuinbonen en Capuceiners planten

• egbert

Zeker Xander,rauwe tuinbonen bij de raki is heerlijk.Wij hebben het ook moeten leren eten,in het begin trokken wij onze neus er voor op maar nu lusten wij ze “rauw”. Tuinbonenplantjes kunnen wij in Ierápetra in het vroege voorjaar (maart)op de wekelijkse markt kopen.Het plukken van chorta hebben wij jaren geleden van onze overbuurvrouw geleerd,net als het vinden van de juiste slakken.Chorta lekker met olijfolie en wat citroen klaarmaken,slakken na het reinigen met tomaat,ui,dille zachtjes koken.Kretenzisch koken en bakken kan ontspannend zijn,niet duur en kerngezond.

• Wilma

Wibo Kalyves Schreef:

——————————————————-

>>En de Hollanders, Engelsen en Duitsers hier in ons eigen dorp vinden onze boerenkool heerlijk.<<

Leuk hoor Ivonne, dat jullie ook boerenkool op Kreta telen! (en héél gezond!)

En waarom ook niet? … In Nederland gaan we toch ook zo nu en dan naar een Chinees –de Italiaan – de Griek - of een Shoarma tent …Of gaan dat thuis lekker zelf kokkerellen :) en we eten hier niet alleen maar de Hollandse pot ..Omdat we toevallig in Nederland wonen !!!

Het is juist leuk om de Grieken hier ook van te laten proefen ;) en wat leuk dat ze het ook lekker vinden! hihi, nu de rookworst die erbij hoort nog even erbij introdiseren ..

Veel mensen weten dit niet maar..

Misschien een Tip: Voor het goede , moet eerst de nachtvorst over de boerenkool heen zijn geweest want dan is het nog véél lekkerder !

Zetmeel in de kool wordt door vorst omgezet in suikers waardoor de pittige koolsmaak enigszins zoeter wordt. Als het nog niet gevroren heeft, kunt u dit ook zelf regelen door de boerenkool een nacht in de diepvriezer te leggen

• jan en carin

Het is inderdaad een goed idee om plantgoed op de markt te kopen of in potjes voor te zaaien en op te kweken. Omdat we (helaas) niet het hele voorjaar op Kreta zijn, heb ik geprobeerd direct in de vollegrond te zaaien. En dat geeft een erg mager resultaat.

Het is trouwens erg leuk om Nederlandse groenten uit te proberen in je Griekse tuin. De groei en de smaak van de vruchten is toch net even anders als in Nederland. Dat geldt ook voor fruit. In onze Nederlandse tuin hebben we een kersenboom, een Hedelfinger. Elk jaar eten de merels en de spreeuwen de meeste kersen op en verspreiden zo de pitten in de rest van de tuin. Acht jaar geleden heb ik zo'n zaailing, amper 10 cm groot, meegenomen naar Kreta. Het is uitgegroeid tot een mooie boom en dit jaar hadden we in mei voor de eerste keer kersen. En wat grappig was, we konden ze zelf plukken. De vogels lieten ze hangen!

• hilly

enne..

je kunt ook de hele oogst invriezen dan is de vorst erover geweest,en je kunt het bewaren en eten wanneer het jou uitkomt.

smakelijk

• Henk

Hoi Willem,

De boerenkool was afgelopen jaar uitstekend van smaak.

Met de (rook)worst van de Lidl smaak het nagenoeg hetzelfde als we in Nederland gewent zijn. Inclusief het kuiltje jus.

Ik meld me zeker weer als je oogst voldoende is. Maar, we gaan eerst nog het zomerseizoen voltooien.

Groeizaam weer overigens vandaag!

Hendrik

• John ter Beek

Allemaal bedankt voor jullie positieve bijdrage,s Die éne uit A heb ik niet gelezen. Die Boerenkool en spruiten ga ik zeker proberen.

Jammer Ivonne en Wibo dat ik begin september al in de buurt ben. (Vamos Chris) Dan zal jullie boerenkool nog niet gereed zijn.

• chris

En Chris heeft nog een echte unox rookworst in de koelkast liggen. Te Vamos.

• Xander - Moderator

Ik hoop dat Chris die koelkast ook aan heeft laten staan anders istie vanzelf weggewandeld als je weer terugkomt :D:D

• Wibo Kalyves

De koelkast of de worst?

>:D<

Ivonne Kalyves