Wie weet wanneer (welke maand) je hier op Kreta Tuinbonen en Kapucijners kan planten ?
c.q de bonen en erwten in de grond kan stoppen
Ben bang dat je een beetje laat bent nu. Maart, begin april lijkt me beter. Het is nu te warm en de planten zullen niet voldoende uitgroeien om nog vrucht te dragen. Het is trouwens raadzaam om je zaaigoed ter plekke te kopen. Mijn ervaring is dat het zaaigoed dat ik meebracht uit Nederland op Kreta geen succes is. En wellicht staat er dan op het pakje wanneer je het beste kunt zaaien. Veel succes!
Zelf heb ik ongeveer twee maanden geleden jonge sperziboon plantjes gekregen van onze Griekse buurman, die hij had opgekweekt uit zaaigoed in kleine potjes.
Plantjes waren toen ongeveer 7 cm groot, en zijn inmiddels volwassen en dragen vrucht. De peulen moeten alleen nog wat aandikken.
Ik denk dat het te laat is om nu nog bonen in de grond te stoppen.
Kun je beter even naar het tuincentrum gaan om wat kleine plantjes te kopen. Zijn nooit erg duur hier.
Wat betreft zaaigoed uit Nederland, dat kun je rustig proberen.
Ik heb boerenkoolzaad en spruitenzaad meegenomen uit Nederland en opgekweekt in potjes tot het kleine plantjes waren, ongeveer 4 weken geleden in de tuin gezet en alles groet voorspoedig.
Ik verwacht net als vorig jaar weer te oogsten rond begin oktober.
Voor zover ik het weet ben ik de enige op heel Kreta die verse boerenkool verbouwd. De spruiten, daar weet ik van dat anderen dat ook doen.
Dus als er iemand op West Kreta woont en aankomende winter trek heeft in verse boerenkool, kan hij of zij zich tegen die tijd melden om wat bij ons op te komen halen.
Groet: Willem
Geniet lekker van je chorta. Zeker lekker om te eten. Wij eten hier van alles. Ik kook o.a. Hollands, Grieks, Indisch en Chinees.
Fijn dat je zoveel Kretenzer vrienden hebt om je chorta te plukken. Veel succes. En de Hollanders, Engelsen en Duitsers hier in ons eigen dorp vinden onze boerenkool heerlijk.
Fijn dat je zo ver weg woont. Kun je ook niet komen halen. X(
Ivonne Kalyves
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?