Auto huren - Tips

• Erik

Beste Kreta-ganger. Hier enkele tips voor het huren van een auto, aangezien de meeste mensen teveel betalen, of juist te weinig.

Teveel betaal je bij je REP (=touroperator host), die gaan echt veelal over de top. Ze vangen commissie én balen als je ze lastig valt met de tekortkomingen van je leverancier. Bovendien werken veel reps met grote Amerikaanse bedrijven. Steun liever de Griekse economie door een Grieks bedrijf in te schakelen.

Te weinig betaal je veelal “op straat” bij grote leveranciers. Klinkt het echt goedkoop? Dan zitten er ongetwijfeld valkuilen in je contract. Je bent vaak de pineut als je mafia-leverancier 's-nachts krassen op je auto gaat zetten of als de service bij panne flink tekort schiet.

Kies liever voor de middenmoot-prijs. Check of al de verzekeringen vermeld én aangevinkt staan in je resevering én contract.

De meeste goede bedrijven bieden al direct een all-in prijs (all-risk verzekering zónder eigen risico, inzittenden, derden én belangrijk: ook banden en onderkant van de auto - verzekeringen). Zonder verrassingen of extra's, dus. Daar moet je zijn! Ook tweede bestuurder én baby- of kinderzitjes horen erbij gratis te zijn.

Reken vanaf 35 tot 45 euro voor 1 dag (resp. laag- hoogseizoen) of rond de 220 - 300 euro voor een week autohuur als normaal (voor een panda). Vraag ook of de auto niet meer dan 3 jaar oud is, dan ben je veelal verzekerd van een goed exemplaar.

• Martine Prest

Dit zijn inderdaad goede tips. We huren al een aantal jaar een auto tijdens onze vakantie. Je moet zeker goed letten op de kleine lettertjes (bodemplaat en dergelijke) en inderdaad niet bij de touroperator huren, veel te duur. De prijs hangt ook erg af van de auto die je wil. Ik zou zeker aanraden een paar bedrijven bij langs te gaan en de prijzen en voorwaarden te vergelijken.

• tin

de tips zijn natuurlijk goed, alleen de prijzen die je noemt zijn echt veel te hoog. Er zijn genoeg bonafide bedrijven waar je voor € 160-200 per week een goede auto huurt.

• Henkjan

Hallo,

Het goedkoopste wat ik gevonden heb is www.thebestcars.gr

• Wil

De prijzen die Erik middenmoot noemt zijn inderdaad veel te hoog Ik denk dat je met 25-30 euro beter in de buurt zit. Trouwens, bij The Best heb ik ook al een paar keer gehuurd : niets op aan te merken, nieuwe auto's, volledig verzekerd en goede service.Daarbij moet ik wel vermelden dat ik nog nooit schade heb gehad., want dan pas zul je echt merken of inderdaad alles correct afgehandeld wordt.

• Maria

Ik huur al jaren bij “the best cars” prima bedrijf, goedkoop en betrouwbaar. Een keer schade gehad en dat werd snel en goed opgelost! Echt een aanrader dus.

• Erik

Klopt inderdaad, die lagere prijzen die worden genoemd kunnen inderdaad bij bonafide bedrijven worden gescoord. Bij ‘The Best’ uit Kokkini Xani zit je betrouwbaar, alhoewel de tarieven aldaar aan de lage kant zijn.

Maar er zijn zoveel bedrijven in bijvoorbeeld malia, stalis en hersonissos waar je een flinke financiële buil kunt oplopen voor weinig geld. Hierbij luidt het devies: liever iets meer betalen voor betrouwbaarheid dan goedkoop in een valkuil lopen.

Ik ben zelf werkzaam in deze sector en zie veel excentrieke gevallen bij andere verhuurders voorbijkomen (werk met desk in hotel, maar zie regelmatig concullega's auto's leveren) … zo betaalde een meneer nog vorige week zonder morren 70 euro voor 1 dag toyota yaris. Iemand anders 50 euro voor 1 dag Hyundai atos. En weer een ander 150 euro voor 3 dagen panda …

Vorig jaar was er iemand die een panda voor 23 euro had voor een dag. Bij dat bedrijf was het wagenpark slechts voor de helft verzekerd, en meneer kreeg een ongeval. Hij kreeg vervolgens een rekening van 7000 (!) euro gepresenteerd … zijn REP zou 1000 euro van de verhuurder ontvangen indien de rekening inderdaad zou worden geïnd. Dit laatste is echter nooit gebeurd.

En zo zijn er verhalen zat.

Dus .. ja er zijn goede verhuurders met aantrekkelijke tarieven. Ja, er zijn ook mafiosi met hoge tarieven .. en andersom. Je moet maar net de goeie kiezen.

Over het algemeen kun je beter op je intuïtie afgaan. Middenmoot tarieven met betrouwbaar overkomende - niet pushende of slijmende - verkoper loont in het algemeen. Kortom, laat je niet inpakken! Blijf bij de les bij een gesprek.

• Xander

@ Erik

Het is toch zo dat wanneer alle hokjes mbt de verzekeringen op het contract zijn aangevinkt en geparafeerd, dat je als huurder juridisch bent verzekerd ?

Ofwel, wanneer de verhuurder deze vinkjes heeft gezet en de bijbehorende bedragen heeft ingevuld, dan ben je verzekerd. Er kan je als huurder juridisch gezien niets gebeuren wanneer de verhuurder de auto dan toch niet heeft verzekerd.

Dus dan ligt de verantwoordelijkheid geheel bij de verhuurder. De huurder mag er van uit gaan dat wanneer de verzekeringen op het contract zijn ingevuld, dat de auto daadwerkelijk is verzekerd.

Ben je dan betrokken bij een aanrijding of rij je een lekke band of wat dan ook, dan hoef je niets te betalen. Ook al komt de verhuurder met een dikke rekening.

Wanneer de verhuurder dan toch geld van je wil hebben: even zwaaien met het contract op het politiebureau lijkt me dan afdoende om de kwestie te ‘regelen’.

Controleer dus te allen tijden je contract goed door voordat je een handtekening zet, en geef je contract nooit en te nimmer terug aan de verhuurder wanneer er wat aan de hand is. Het is immers je enige bewijsstuk.

• Wil

Inerdaad, bij de betere vehuurders krijg je een duidelijke kopie van je overeenkomst, waar de voorwaarden ook in het Engels op staan. Ik zie echter ook nog vaak bijna onleesbare kopietjes van doordrukpapier waar alleen maar Grieks geschreven staat. En dan kan wel alles aangevinkt zijn maar de vraag is wat er nou eigenlijk bij dat vinkje staat.

• Erik

Een huurauto wordt voor het gehéle seizoen door de verhuurder verzekerd. Het is niet zo dat de verzekering wordt gewijzigd als de volgende huurder een ander verzekeringstype kiest. Daarom is het gebruikelijk bij goede leveranciers de volledige verzekering in de prijs mee aan te bieden, dus de verhuurder zou er niets extra voor moeten rekenen. De auto is gewoon standaard verzekerd, of je nou wilt of niet. Hierdoor is het ook dat op het contract alléén de totaalprijs wordt vermeld, en niet de bedragen tbv verzekering. Echter moeten wel de betreffende verzekerings-vakjes zijn aangevinkt en het document ondertekend zijn door de verhuurder.

Echter zijn er bedrijven die een risico nemen door de auto bijvoorbeeld niet all-risk te verzekeren, maar dat wel zo aan de klant verkopen. Het is inderdaad dan het risico van de verhuurder. Echter proberen malafide verhuurders dan tóch de schade op de huurder te verhalen onder het motto ‘nee heb je, ja kun je krijgen’.

Het te tekenen contract bevat 3 vellen. Let er als huurder op dat je hiervan het origineel meekrijgt! Die heb je nodig voor de politie als je wordt aangehouden en bij evt. latere issues. Het tweede vel is voor de verhuurder zelf en het derde vel voor de belastingdienst. Een vaag kopietje volstaat niet. Een goede verhuurder heeft én Grieks én Engels met evt. een derde taal erop.