Op b.v. www.reisen.de kun je al de prijzen zien voor volgende zomer die 25-30 % hoger zijn dan vorig jaar. Als dit de trend aangeeft komt die crisis echt wel, aangepraat of niet.
Tsja Arthur, daar vraag je me wat.
Wat betreft de huizenmarkt zit er, vooral aan de oostkant, niet zo erg veel beweging in de afgelopen jaren.
De waardevermindering van de Engelse pound (het zijn nog steeds voornamelijk Engelsen die hier kopen) en huis prijzen die hier nogal omhoog gegaan zijn over de afgelopen jaren zijn natuurlijk een reden.
Een andere reden is dat veel buitenlanders nog steeds denken dat hier “alles zo lekker goedkoop is” en verbaasd zijn dat ze geen huis met tuin, minimaal 2 slaapkamers, zwembad en uitzicht op zee (liefst vlakbij een strand) kunnen kopen voor € 60.000
Als ik dan ga kijken wat de prijzen zijn van een rijtjes huisje van 13 in een dozijn in Engeland of Nederland (zonder zwembad en uitzicht op zee) dan vraag ik me weleens af wat deze mensen voor logica hebben.
Daarnaast is er zoals Xander zegt (ben het weer met hem eens) een enorme overcapaciteit.
Zowel in de huizen- en accommodatiebouw als in bedrijven.
Neem nou alleen ons Agios Nikolaos als voorbeeld, hier zaten vroeger een paar taverna’s, een aantal bars, een paar juwelierszaken en 2 (!) makelaars.
Over de jaren vlogen de bars en restaurants als paddestoelen uit de grond.
Juwelierszaken, de hele hoofdstraat richting haven is goud.
Natuurlijk hebben we nog steeds veel toerisme, maar met zoveel aanbod van waren (wat dan ook) word de spoeling dun.
Diezelfde trend zien we nu in de makelaardij.
Ik heb me laten vertellen dat alleen al in Agios Nikolaos en omgeving 114 !! makelaars zijn.
Het is een “vrij beroep”, dus elke zelfbenoemde makelaar denkt zaken te doen.
Dat is jammer voor de serieuze makelaars die weten waar ze over praten en ook jammer voor mensen die in goed vertrouwen iets kopen -onder het genot van een raki- van de plaatselijke groenteboer (ik noem maar een zijstraat)
Hun goedkoop blijkt vaak duurkoop.
En bij zoveel aanbod van makelaars, die allemaal dezelfde huizen en land aanbieden is het maar net de vraag wie het eerst verkoopt.
Ze concurreren elkaar dus dood.
Voor de kopers is dit heel erg verwarrend.
Wat betreft je opmerking over onafgebouwde skeletten.
Een belangrijke reden is illegaliteit van het pand of panden, de bouw is wel begonnen maar de vergunningen komen nooit rond.
Ik weet niet over welk “gedrocht” bij Plaka jij het hebt maar ik vind dit soort wildbouw sowieso heel erg lelijk, overal.
Een andere reden is dat veel Griekse ouders nog steeds een huis bouwen voor de dochters. Dat begint vaak al als die kids nog klein zijn en ouders blijven sparen en bouwen. Tegen de tijd dat de dochters gaan trouwen willen ze dat hele huis niet, omdat ze liever naar het vaste land gaan of naar een ander dorp of om welke reden dan ook.
Deze half afgebouwde huizen worden dan te koop gezet en met de opbrengst begint dochterlief een leven elders.
Huurhuizen (lange termijn) worden het hele jaar door aangeboden en ik adviseer ook altijd om eerst een periode te huren en te zien of je het nou echt wel zo leuk vind hier op Kreta. Neem de tijd om je te oriënteren op een aankoop.
Al met al hebben we hier een leuke discussie over de al of niet aangeprate crisis en het duurder worden van alles.
Groet voor nu, Ella
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?