crisis

• jannis

Deze week vertelde men mij op het reisburo dat ze er mee gaan stoppen Er wordt momenteel bijna niet geboekt en wanneer dit zo verder gaat,houd je je hart vast hoe dit verder moet met Kreta.Men leeft bijna uitsluitend van het toerisme.

Hotels,eetgelegenheden,supermarktjes,verhuurbedrijven,enz

Ook de reisorganisatie s zullen het denk ik heel moeilijk krijgen.

Hopenlijk zie ik het helemaal fout,en gaat deze ellende snel voorbij.

Jannis

• Andre

Rustig maar Jannis hoor. Er is helemaal geen crisis, want de crisis die er is wordt ons gewoon aangepraat. Dat er bijna niet meer geboekt wordt naar Kreta? Tsja het seizoen zit erop ;-). Er is geld genoeg en ook volgend jaar zitten de vliegtuigen weer helemaal vol richting Kreta.

Gr Andre

• Leo en Sonja

Inderdaad wordt ons de crisis aangepraat,dus wij gaan gewoon weer heerlijk op kreta genieten,de kans dat een vakantie duur of goedkoop kan uitvallen wachten we maar af want dat weet men even niet omdat deze brance ook de crisis zou kunnen voelen.

Gr: Sonja en Leo.jannis schreef:

>

> Deze week vertelde men mij op het reisburo dat ze er mee gaan

> stoppen Er wordt momenteel bijna niet geboekt en wanneer dit

> zo verder gaat,houd je je hart vast hoe dit verder moet met

> Kreta.Men leeft bijna uitsluitend van het toerisme.

> Hotels,eetgelegenheden,supermarktjes,verhuurbedrijven,enz

> Ook de reisorganisatie s zullen het denk ik heel moeilijk

> krijgen.

> Hopenlijk zie ik het helemaal fout,en gaat deze ellende snel

> voorbij.

> Jannis

• chris

En het is beslist niet zo dat “bijna iedereen” afhankelijk is van het toerisme.

• Arthur

Dan is de crisis zeker al 5 jaar bezig, in deze tijd hebben de Grieken zichzelf de markt uitgeprijst door alsmaar te bouwen en te denken de toerist komt wel. Op sommige plaatsen rijzen de prijzen de pan uit, op deze mannier hou je de gasten niet in eigen land maar verdrijf je naar de lage lonen landen zoals Tunesie en Marroko en nog verder Afrika in. Dit zelfde is ook de in Spanje en Portugal gebeurd

jaren geleden.

• Xander

Van mij mag het. Klinkt egoïstisch en dat is het wellicht ook.

Er wordt n.m.m. veel teveel gebouwd, zoveel acco's zijn helemaal niet nodig om de toeristen te kunnen herbergen.

Daarnaast worden de prijzen te ver opgedreven. Een drankje op een terrasje aan zee (of de toeristencentra van de stad) is nu al ruim duurder dan in NL. Als nou de kosten net zo hoog waren, maar dat is niet zo.

Je ziet in het hoogseizoen nu al dat de taverna's, terrassen nooit vol zitten. En de acco's zitten ook nooit vol. Er is dus overcapaciteit.

Althans in de regio waar ik altijd zit is dat zo.

• Arthur

Xander zoals je weet kom ik op diverse eilanden en het vaste land en dat 2/3 keer per jaar, daar is het ook zo veel onafgebouwde skeletten waarvan het ijzer roest en de betonrot al in zit. Ben al 2 jaar niet meer in Plaka geweest aan de oostkant daar staat al jaren zo'n gedrocht, Ella weet wel welke ik bedoel.

Wat ook vaak voorkomt is dat rijke Grieken ergens mee beginnen en het niet afbouwen omdat de markt plat ligt.

Was dit voorjaar op Lesbos en in het najaar op Samos en heb nog nooit zoveel acco's, stukken grond en huizen te koop gezien voor een prijs die je erg verleiden om te kopen. Vertel jij eens of Ella hoe met de huizen markt en het verhuur voor langere tijd op Kreta is, want het pre pensioen komt met rasse schreden.

Groetjes uit zuid Bourgondie

Arthur

• kriti

Grieken betalen voor een drankje net zoveel hoor, als wij (ook in de winter) bijvoorbeeld koffie gaan drinken, zijn we zo 3,20 voor een cappucino kwijt als het niet meer is. En vergeet niet dat de Griekse salarissen een stuk lager liggen dan de Nederlandse. Dus denk niet dat alleen toeristen dat soort prijzen betalen, doet de locale bevolking dus ook. Nu praat ik trouwens wel over de stad (Chania).

Maar wat het bouwen betreft ben ik het met je eens, dat kan wel stoppen…

• Marilia

Grieken betalen lang niet altijd dezelfde prijs als toeristen…..vorige week nog op de markt het volgende tafereel meegemaakt bij de pantoffels:

In het Grieks het verkooppraatje:

Pandofles pandofles elate…….3 euro mono, elate elate……

en prompt meteen in het engels hetzelfde verhaal maar dan ineens met 5 euro…..

• Wil

Misschien waren ze het Engelse woord voor “drie” vergeten