wind

• Wilma

http://www.rossholidays.nl/va

kantie-griekenland/zomervakantie-griekenland/zuid-kreta/kourtaliotiko-kloof-preveli.html

De Kourtaliótiko-kloof

De kloof heeft zijn naam te danken aan een soort geklap, kourtala, dat hoorbaar is bij de ingang van de kloof. Dit geluid wordt veroorzaakt door een stevige noordenwind die zich een weg baant langs de grotten in de wanden van de kloof. Alleen zo'n 20 meter verwijderd van de noord ingang en bij voldoende wind is dit geluid te horen.

• Wil

Toch is het zeer de moeite waard om er uit te stappen : oftewel om af te dalen in de kloof of alleen maar om te kijken naar de rondcirkelende lammergieren.

• Wil

Er waait dus ook wel eens een noordenwind.

• Xander

Een bezwaar van de zuidkust vind ik dat het er erg vaak heel hard waait.

Zeker in de contreien van Plakias, Agia Galini, Kalimaki, Mithos.

Die wind kan dagen achtereen aanhouden, en op den duur word ik er doodmoe van.

Wat mij betreft is de zuidkust heel leuk voor tripjes, maar niet om er meerdere dagen achtereen te verblijven.

• Arthur

Even over de wind, wij waren vorig jaar 2 weken in Mirthios 4 dagen lang heeft de wind door de kloven gewaait uit het noorden het was niet te harden op het terras.

In Plakias en in Rethimnon was het windstil zal er nog foto's van zoeken.

De meltemi komt op de cycladen voor

• Arthur

Ok dan Harry het is noordenwind die vraag niet hoe door de kloven giert lees even hier onder zit dus op mij terras en de wind blaast rond om me heen zal je dat via je weet wel laten weten

• Arthur

Normaal staan deze palmen recht vlak voor ons terras

heb het even voor je nagekeken de wind komt uit de kotsifou kloof en waait om Mirthios heen.