kamaki

• Rob Versteeg

Hallo beste kretagangers

Ik kom hier bijna nooit soms lees ik eens iets maar ik heb een vraag aan mensen die op Kreta met vakantie zijn geweest.

Wij, dat zijn mijn vrouw twee dochters en ik zijn net terug van drie weken Kreta na er 15 jaar geleden ook te zijn geweest.

We hebben verschrikkelijk genoten hebben weer veel gedaan hadden drie weken een auto gehuurd dus bijna geen dag thuis geweest.

Wat ons is opgevallen zijn de vreselijk hoge prijzen voor een drankje en een griekse maaltijd, die erg lekker kan zijn maar toch tot 1 van de eenvoudigste keukens gerekend kan worden en als je dan ziet wat je voor een diner met 4 personen en een paar karafjes huiswijn kwijt ben dan schrik je toch wel hoor, niet dat we het niet kunnen betalen maar toch als je met een wat smallere beurs naar kreta gaat dan is je budget snel op vrees ik.

Dan de Kamaki, wij waren het al wel gewend dat je bijna een restaurant in geduwd kan worden verschrikkelijk is dat maar op dit moment in plaatsen zoals Malia, Hersonisos enz we zijn er in vele uitgeweest in de avond maar wat is vreselijk storend als je gezellig wilt wandelen kijken iets eten en misschien iets kopen en je word om de 50 m bijna een restaaurant, en tegenwoordig zelfs een supermarkt ingepraat om maar de zwijgen over de honderde malen dat je een groet moet geven aan 1 stuk door.

zijn er nu meer mensen die vinden dat de prijzen vreselijk hoog zijn en dat het vreselijk storend is dat je iedere keer aangesproken word of staan we hierin alleen.

Bij ons werkt het averechts wij gaan er absoluut niet naar binnen

Wij gaan zeker terug naar Kreta misschien dat het op andere plekken minder is dan in het midden oosten ook dat horen wij graag

Met een vriendelijke groet

Rob Mia en de kids

• Andre

Hallo Rob,

Ten eerste wat vind jij hoge prijzen?

Ten tweede, die gasten zijn irritant ja dat klopt maar goed als wij er zijn lopen we twee keer heen en weer over de boulevard en mijn vriendin kan heel boos kijken ;-) en dus spreken ze ons de rest van de vakantie niet meer aan :-). Het hoort er nu eenmaal bij schijnbaar. Als je ze geen aandacht gunt en niet de uitgestoekn hand vastpakt heb je er niet zoveel last van, dus m.a.w gewoon negeren.

Gr Andre

• Monique Talsma

Dat averechtse gevoel zal bij meer mensen opkomen, maar ik stoor me er niet aan. En volgens mij is dit niet alleen een “probleem” die voorkomt op Kreta, maar in vele toeristische plaatsen in o.a. Griekenland, Spanje en Portugal.

De prijzen te hoog? Ik weet het niet, zijn nog niet op Kreta geweest, gaat over ruim 8 weken gebeuren. In juni op Corfu geweest, en daar vonden wij het absoluut niet duur, maar ja, wat is duur.

Ondanks deze wat negatieve ervaringen, is Kreta wel bevallen en dat is leuk om te horen, we krijgen elke dag meer zin om het mooie afwisselende Kreta te gaan ontdekken.

Schierse groet,

Monique

• wies

hallo monique ja heerlyk naar kreta beter als dit rotweer hier moet eigenlyk wel lachen om het email alles duurder natuurlyk is toch normaal is holland is dus niks duurder geworden kom nou en 15 jaar geleden probeerde ze je ook overal in te slepen als je gewoon doorloopt geen aandacht geeft is er geen vuiltje aan de lucht ohhhhhhhhhhhhhh enne ze krygen ook betere salarissen ik kreeg toen ik daar werkte en omdat ik engels spral goed betaald 70 dollar per…………………………………………………….maand ben bly dat ze nu meer krygen nog een paar weken en ik zit weer lekker in rethimnon giassas wies

• ben

rob je schrijft dat je van drie weken kreta terugbent dan ga ik er vanuit dat je weer in nederland bent. hoe kan het dan dat je dit berichtje via een griekse provider stuurt.verder wat de kamikis betreft valt reuze mee , gewoon geen aandacht aan schenken en zeker de hand niet schudden. doorlopen en daar naar binnen gaan waar ze niet staan.

• Max

Het ligt er erg aan waarheen je gaat. Volgens mij is het wat Kreta betreft vooral Chersonissos, Malia en Agios Nikolaos, waar deze mensen proberen de klanten naar binnen te kletsen. Zoals Andre terecht schrijft is negeren de enige oplossing. Wat betreft prijzen van maaltijden ed is het maar wat jij duur noemt. Wij gaan hier (Agia Pelagia) wekelijks uit eten, en betalen met 2 personen zelden meer als rond de 30,- inclusief voorgerecht, hoofdgerecht, water en halve liter wijn, waarbij ik nog maar even wil melden dat wij niet voor de goedkoopste gerechten gaan. Kortom volgens mij kan je daar in Nederland, al lang niet meer voor uit eten gaan, tenzij je een cafetaria als uit eten gaan telt natuurlijk. Kreta is relatief nog steeds niet duur, al hangt het er natuurlijk wel een beetje vanaf waar en wat je eet.

Max Dullaart

• marianthi

Hoi Rob

Mijn broer is vorige week uit Kreta gekomen.

Hij boekte een last minute naar Chersonisos voor 210 euro per persoon.

Op de valreep had ie wat snipperdagen opgenomen.

Al de eerste dag paniek,belt ie me op.Een broodje hamburger 8 euro.Een souvlaki met stokbroodje idem dito.Zonder iets erbij.

Heb em aangeraden om een klein autootje te huren en uit dat oord te vertrekken voor dagtripjes en fatsoenlijk eten.

Hij hoefde maar een paar km de bergen in te gaan,Een taverna binnen te schuiven

en je ongans eten voor een spotprijs en heerlijk eten.

Ik kom zelf jaarlijks in Kreta en mijn volwassen kinderen ook regelmatig.

We gaan dan echt op veel verschillende plaatsen eten.

Een flink bord met mixed grill (souvlaki,lamskoteletjes,bifteki,worstje,frietjes en salade kost 11 euro.Dan heb ik het over een topprijs.

Heb je genoeg aan een bord met mousaka met brood, wat overigens erg vult dan praten we over 6 euro.Idem voor gehaktballetjes met frites en salade, nog minder, heb je echt voor 5 euro.

Een uitgebreide visschotel met gebakken mosselen,pijlinktvis,sardines enz 12 euro.Prijzen van vorige week.

Gegeten in Pahia Amnos,Mochlos,visrestaurant aan zee op de weg van Ierapetra naar Ferma.In Kritsa en Agios Nikolaos.In Heraklion , een zijstraat van de bazar in het centrum.Dus eigenlijk overal.

Hier hoef je ook niet in Zandvoort of Scheveningen te gaan tafelen.

Als je tussen de middag iets lekkers wilt dan kun je een pita nemen vol vlees,tomaat,frietjes,ui en mosterd of tomatensaus.Kost overal 2,50.

Heb je dat op dan hoef je echt de komende uren niets meer.

Zal in Chersonisos ook wel het driedubbele kosten.

Mijn zoon die graag lekker los wil in Chersonisos vertelde van een verschil voor een flesje cola.Kost daar 3 euro en elders 1 euro 50, in de bergdorpjes nog veel minder.

En die bergtdorpjes daar ga je toch voor en die zijn dichtbij met een scootertje te bereiken.

Wat betreft die proppers , die maken geen kamaki als je dat bedoelt voor het pushen naar restaurants en disco`s.

Kamaki is flirten. Het''psst en knipogen naar een leuk meisje''

Bezie het met wat humor .Mijn zoon heeft er lol in om zich een pub in te laten praten en er 5 minuten later met het driedubbel aantal mensen weer uit te komen om de pub ernaast er weer mee naar binnen te gaan.

Eigenlijk valt of staat je vakantie met een goede voorbereiding.Als je voor Chersonisos boekt weet je wat je krijgt.Dat weet je ook als je voor Salou of Benidorm boekt.

Wil je het wat rustiger , goedkoper en authentieker dan mijdt je juist deze plaatsen.En lees je wat meer en bezoekt fora veelvuldig voor je vertrekt en niet daarna.Dan kom je daar waar je wilt.

Chersonisos is leuk voor uitgaanders,en is ook slim om hier een goedkope vakantie te boeken.Verblijf en tickets kosten in vergelijk geen hol hier.

Dan een auto huren en iedere dag trips en uit eten op betere plaatsen.

• Wilma

Die proppers moet je ,,net als een hond,, niet IN de ogen aankijken en zeker geen hand geven!

Dat onthouden die gasten en als je de 2e keer langs loopt laten ze je wel met rust!!

Zeker de 3e keer;)

• Diana

Als je een tandenstoker in je mond doet, reageren ze meestal ook niet. Ze denken dat je dan al hebt gegeten.

Ik erger mij sowieso niet op mijn vakantie.

IK verblijf meerdere malen per jaar op Kreta, in Malia.

Tussen de Engelsen en wat allemaal meer.

Ik ga gewoon eten, meestal in het oude dorp. Ik zeg de mensen die mij proberen binnen te halen, een hele fijne avond en loop ondertussen gewoon door.

Het is hun werk, zo zie ik dat, de concurrentie is groot, dus ze moeten wel.

Sommige mensen willen gewoon naar binnen gepraat worden, die hebben het nodig.

Trouwens, ik ben ook in Spanje en in Turkije geweest, maar vond het daar vele malen erger.

In het oude dorp van Malia, zijn een aantal restaurants, die het niet doen, ook omdat ze weten, dat mensen er niet van gediend zijn.

Even terugkomend op dat mensen dat nodig hebben, dat naar binnen praten.

Als wij daar zitten, zie je mensen langslopen, twijfelen, doorlopen, teruglopen, van een afstandje kijken.

Ja meestal zegt de eigenaar dan kan ik u helpen. Soms schrikt het af en vaak komen ze dan naar binnen.

Mensen stappen in een vreemde omgeving niet zomaar een restaurant binnen.

Maar ik vind het natuurlijk wel leuker, als het om het spel gaat, niet te slijmerig, maar zoals een kamaki hoort te zijn, flirterig en leuk.

Daar zal ik eerder naar binnen gaan, als bij een slijmerd waar het vanaf druipt.

En natuurlijk moet het restaurant mij ook aanstaan.

Nog even en dan mag ik het hele spel weer voor een maandje meemaken.

Groetjes Diana

• Gradus

Geluksvogel. Alleen niet teveel opzoek gaan naar ezels hoor :-)