Griekse sfeer in eigen tuin

• Inge

Hallo prikkers,

We wonen nog niet zolang in onze nieuwe woning, voor het eerst een huisje met een tuin.. Niet al te groot, een typische stadstuin met hoge oude stadsmuren en weinig zon (in 1 hoekje van de tuin en tegen de muur), maar een tuin is een tuin nietwaar?

Ik ben opzoek naar wat ideetjes om onze liefde voor kreta/griekenland in onze tuin te verwerken. Kunnen jullie mij helpen aan namen (met foto?) van planten die in griekenland veel te zien zijn in tuinen die hier ook kunnen groeien? Of foto's van tuinen die jullie op vakantie tegen zijn gekomen, kiekjes van jullie eigen tuin misschien?

Alvast bedankt,

Ook namens Marcel natuurlijk

• GvE

Hallo Inge én Marcel natuurlijk ook.

Er zijn zeker veel planten en bloemen die we in de mediterrane tuin tegen komen die het in ons toch vaak koude kikkerlandje ook goed doen.

Maar…….een tuin met bijna tot geen zon en hoge stadsmuren betekent ook weinig licht?

En dat heeft een plant op de eerste plaats nodig om te kunnen groeien.

Toch zijn er veel bloeiers die bijvoorbeeld in pot goed gedijen bij half schaduw half zon.

Maar…..er zijn nog veel meer mogelijkheden om een Grieks/Kreta sfeertje te creëren en dan denk ik meteen aan Kretablauw….

Haal een grote pot blauwe verf geschikt voor buiten en ga aan de slag : een oud houtenwandrek of leg wat steigerplanken op dragers die je aan de muur bevestigd en verven maar… niet te netjes hé….

Daar zet je een rijtje liefst van één soort manden of terracottapotten op met bijvoorbeeld kleine olijfboompjes op stam gekweekt, of een andere zomer bloeier met blauwe of witte bloemen .

Ook Hedera (klim/hangplant) doet het leuk in een beetje ruime pot en heeft niet zo veel licht nodig.

Zet ook andere oude spulletjes op rek aan de muur kan variëren van zink, oud aardewerk liefst met blauw decor,blauw of wit emaille, lantarens(ikea) van hout kan je ook schilderen…..kijk om je heen er staat vast iets bij jullie in de schuur of op zolder wat je kan schilderen en wat er bij past, of kringloop effe….

Een zitje met rietenstoelen vaak voor een prikje te koop op marktplaats doen het ook altijd goed voor een mediterraan sfeertje, oude tafel geef het blad een likje witte verf en de poten uit de pot Kretablauwe verf.

Een pergola, rasterwerk of klimpaal in het zelfde kleurtje daar laat je de Morning Glory ( blauwe winde) tegen groeien, kan je in voorjaar zaaien is niet winterhard maar klimt snel in de hoogte.

Misschien een tip:www.bastin.nl

een kweker in Aalbeek(Hulsberg) doet speciaal in winterharde mediterrane soorten en daar krijg je goede tips en advies.

Blauwe winde op Kreta.

Succes!!

Gerry

• Nina2

Wat dacht je van zo'n klein kapelletje met een kaarsje erin?

En geen Jan des Bouvrie lounge setje, maar een onvervalst kretablauw geverfd houten tafeltje met vier hout met rieten stoelen. Zoals hieronder.

Glaasje retsina erbij , cd griekse muziek opzetten. Echter kan haast niet.

• Nina2

Oja, vergeet ik haast.

Je kunt tegenwoordig in veel tuincentra olijfboopjes kopen, al denk ik wel dat ze 's winters binnen moeten staan.

Een paar mooie potten erbij…..zo oud als deze ( knosssos) zijn hoeft niet.

Nou, je kunt vooruit.

• Gradus

Wat die olijfboompjes betreft, ik heb er een bij een kweker op kreta gekocht (nou ja niet echt, want toen hij hoorde dat ik er maar 1 hoefde, kreeg ik hem voor nop) en die staat gewoon in de volle grond. Alleen als het heel erg koud is, wat het de laatste winters niet echt is, trek ik er een rieten mat omheen. Afgelopen najaar had ik zelfs olijven.

• kees

Welkom in Eindhoven!

In onze “schuur”:

Buiten:

• kees

Nog een hoekje:

• Harry

west-crete.com

veel mooie foto's: snuffel maar eens rond

(misschien kende je de site al)

• GvE

Nog wat Kretablauw uit eigen tuintje…

allerlei dingen op de plank……als het maar blauw is…

een klaproos.stuurde ik je al…….nu een blauwe hortensia extra omdat je gisteren jarig was.

Groetjes,

Gerry

• Wilma

Wat een leuke foto's van Gerry en Kees:)

Hier zitten wel een paar leuke ideeen bij , enig!

Zijn er nog meer mensen die een ,,Griekse ,, tuin hebben?