Zwaluwen in Kalyves

  • Wibo Kalyves

    In Kalyves is op dit moment dagelijks een absoluut uniek natuurverschijnsel te aanschouwen.

    Het betreft waarschiijnlijk de jaarlijkse trek van de zwaluwen vanuit Oost Europa naar Afrika, waarvan de route over Kreta gaat.

    Sinds half augustus verzamelen de zwaluwen zich ’s-avonds in Kalyves op de electriciteits draden en telefoonkabels om te gaan slapen.

    In het begin waren het er nog niet zo veel, maar de laatste dagen neemt hun aantal enorm toe.

    Uit alle windstreken komen de zwaluwen aangevlogen en terwijl er al duizenden zwaluwen op de draden zitten, vliegen er nog wolken van zwaluwen die ook nog een plaatsje zoeken. Dit fenomeen begint bij het invallen van de duisternis, en het duurt ongeveer een half uur voor elke zwaluw zijn of haar plekje gevonden heeft.

    Ook in de grote plataan op het pleintje van Kalyves is het vergeven van de zwaluwen.

    Het bijzondere van het hele gebeuren is dat deze zwaluwen zich elk jaar verzamelen op het zelfde plekje in Kalyves, en wel in de hoofdstraat op een stukje van misschien 100 meter, tussen het pleintje en het dwarsstraatje dat vanaf de hoofdstraat naar de zee loopt.

    Het is zo een bijzondere gebeurtenis dat zelfs de lokale Grieken die hier al jaren wonen en het verschijnsel vast wel kennen, hiervan onder de indruk zijn, en met open mond omhoog kijken naar de vogels die zich in lange rijen op de diverse draden verzameld hebben met elk hun eigen stukje draad van ongeveer 10 cm.

    Vanavond ga ik weer kijken, want het kan zomaar gebeuren dat ze er morgen niet meer zijn, omdat zij hun tocht naar Afrika vanuit Kalyves zijn begonnen. En dan is het wachten op het volgende voorjaar tot ze weer terugkomen.

  • tet

    Hi,

    Ik ben net terug van Kreta en heb ook veel zwaluwen gezien (10 - 24 sep). Wat een prachtbeestjes zijn dat toch he? Vorig jaar verzamelden ze zich in Groningen op 31 augustus: hele dakgoten vol. 3 Jaar geleden zag ik ze in februari in Gambia. Zulke kleine vogeltjes en dan zo'n eind vliegen. Onvoorstelbaar.

    Elk jaar bekijk ik “beleef de lente”site op internet, waar ze elk jaar wel zwaluwen hebben: boeren, gierzwaluwen bv. Misschien ook een tip voor jou.

    Geniet ervan. Ook van de mooie roofvogels op Kreta! Beschermd gelukkig.