voorlopig niet meer kreta

  • argos

    Het is wat je wilt zien. De mooie natuur is er ook. Dat er veel rommel op bepaalde plaatsen gedumpt wordt, komt vooral dat het grof vuil maar een paar keer per jaar meegenomen wordt. De normale containers legen ze zo'n 3 keer per week. Dus als mijn koelkast het niet meer doet, dan wordt deze bij de container geplaatst en dan is het afwachten tot hij een keer meegenomen wordt! Je kunt Kreta niet met Nederland vergelijken, waar wij afvalverwerking bedrijven hebben. Dat is rendabel met 17 miljoen mensen, maar voor Kreta geldt dat niet. Waar de mensen zich wel meer om zouden moeten bekommeren is het uit het autoraam gooien van plastic waterflessen en dito bekers. Dat schijnen ze daar normaal te vinden. Maar kijk in Nederland eens om je heen bij supermarkten, wat daar niet een rommel buiten ligt aan bonnen, folders en verpakkingen en drinkbekers!!

    De laatste 2 jaren krijg ik keurig bonnen in de winkels, een enkeling daargelaten. Ook daar zit duidelijk verbetering in.

    Sanitair is wisselend, de ene is schoner dan de ander, maar dat is in Nederland niet anders. Dat heeft ook te maken met het rioleringssysteem. Je kunt daar geen toiletpapier door het toilet spoelen, want dan raakt het verstopt. De afvoerbuizen hebben maar een doorsnee van 4 centimeter en een maalsysteem achter elk toilet zou een kostbare zaak worden. Als het toiletemmer niet regelmatig geleegd wordt, ja dan wordt het een vieze boel. Maar wat let je om het dan aan het personeel door te geven? Ik ben al blij dat ik van het toilet gebruik mag maken in de supermarkten daar, mocht het nodig zijn. Kom daar in Nederland eens om, ze laten je niet toe als je eens nodig moet zelfs niet met een kind.

    Ik raad Karin aan om naar een rijk welvarend land met vakantie te gaan, waar alles goed is georganiseerd, om ergernissen in de toekomst te voorkomen en daardoor niet je vakantie te laten vergallen. Voor diegene die een oogje dichtknijpt is Kreta een pracht bestemming.

  • W.

    Je moet wel in beschouwing nemen dat dit soort filmpjes niet gemaakt worden om eem objectief beeld te geven.

  • mariesjaschipper@hotmail.com

    Nou ik schrik hier nogal van. Na jaren had ik zin om weer eens naar Griekenland te gaan ,dus hebben een appartement in Malia geboekt vanaf 19 sept voor 2 weken. Ik heb gelet op de ligging (rustig) maar wel genoeg in de omgeving voorhanden en op de beoordelingen ( aardige mensen die zeer behulpzaam zijn ) we willen een auto huren en erop uit trekken. Hoop wel dat ik de juiste keus heb gemaakt. Wij gaan regelmatig naar Egypte en ik moet zeggen dat Kreta waarschijnlijk een hele dure vakantie gaat worden. In dezelfde periode voor 2 weken zitten we in Egypte in een zeer luxe hotel all-in voor 400 euro meer met zijn 2 tjes. Nu moeten we natuurlijk 2 weken lang uit eten en drinken, dus er zal nog aardig wat bij komen. Leuke hiervan is wel dat je op veel plaatsen komt en veel te zien krijgt. Ik moet zeggen dat ik in Egypte niet van het resort ga. Ik vind het ook geen land om daar de boel te verkennen ,zeker niet voor vrouwen. Maar dat weet ik dus als ik naar Egypte ga! Ben benieuwd of we het weer leuk gaan vinden, ondanks dat ik dan niet een app geboekt heb in de juiste omgeving!

  • argos

    De meeste touroperators kopen in op toeristenlocaties als Hersonissos en Malia. Zelfs als je geen auto huurt, kun je van daaruit prima excursies ondernemen. Bussen gaan er regelmatig. Ik denk dat je zo meer van de Griekse cultuur meekrijgt dan dat je een luxe resort all inclusive had geboekt en daar de hele tijd verblijft. Het uit eten gaan is leuk en je kunt de prijzen buiten de restaurants zien, zo kom je niet voor verrassingen te staan. Laat je vooral bij restaurants niet naar binnen praten als ze je aanschieten. Groet ze vriendelijk maar maak zelf je keuze. Ik heb je wat tips gegeven op je vraag wat voor uitstapjes je kunt maken vanuit Malia.

  • Danielle de Lange

    Egypte is echt totaal anders dan kreta! De mensen zijn daar ook heel anders! En malia is echt geen slechte keus geweest want die heeft een fantastisch mooi zandstrand met helder aflopend water (tegenover een eilandje) waar je voor een paar euro heel de dag op het strand bediend kan worden door mensen die vers fruit en watermeloenen verkopen en watersport kan er beoefend worden mocht je een rustdag je houden. In de hoofdstraat daar zijn veel (dronken) Engelsen meestal, dat wel, ik raad aan in oud malia uit eten te gaan, daar waar de mensen echt bij hun “huis”(kamer zonder raam) voor hun deur zitten en de smalle idyllische steegjes. En de kwaliteit van het eten daar (goed is wel enkele jaren geleden nu, wij gaan ook over een paar weken, nu net buiten chersonissos ) is echt fantastisch en het is stukken minder toeristisch . En vanuit malia kun je ook alle kanten op richting rethymnon.Wij hebben het altijd enorm naar ons zin gehad in Malia, langs de bananenplantages en prachtige rode aarde. Knossos is een trekpleister bij heraklion, maar voor ons niet erg imposant, maar een stapel stenen, je moet ervan houden. Het enige wat aan ons hart ging waren de zwerfdieren… wij zijn na kreta nog naar verschillende landen geweest, maar we zijn kreta nooit vergeten!