Preveli-beach.

• Mick62

Dit jaar willen mijn vriendin en ik een keer genieten op Prevellibeach. Probleem alleen is dat zij astma heeft en nogal opziet tegen de terugwandeling via de trap naar boven. Zijn er mensen met astma die ook via trap naar het strand zijn gegaan en eventueel tips hebben?

Groeten Mick.

• Wibo Kalyves

Als het klimmen voor jouw vriendin een problem is, adviseer ik jullie naar Plakias te rijden, en daar de boot te nemen naar limni Prevelli.

Volgens mij vaart deze regelmatig heen en weer.

Kijk anders even hier

http://www.ansovillas.com/crete-info/plakias-tourist-information.html

Veel plezier op Kreta

Wibo - Kalyves

• GERT EN MARJANNE

Wij zijn net terug en hebben een poging gedaan maar zelfs zonder astma is het erg zwaar en zeker geen prettige trap.

• Arthur

Je kunt er op 2 manieren met de auto komen, de 1e gaat vanuit het noorden door de bergen op een tamelijk smal weggetje, als iemand in de auto hoogte of engtevrees heeft raad ik die af, de 2e komt onder langs de kust uit het oosten is mooi vlak en goed te rijden, je komt dan op een parking uit waar een kleine taverna staat en van daaruit loop je in 10 min naar Preveli beach.

Kijk eens op Google Earth zie je alle wegen.erheen.

• Wibo Kalyves

Arthur,

Volgens mij kun je niet met de auto op het kleine originele Limni Preveli komen, daar waar het riviertje de zee in stroomt en de palmen weer in volle glorie staan, na de brand op, naar ik mij goed herinner, zondag 22 aug 2010.

Wel kun je met de auto vanaf de de Venetiaanse brug bij Kato Moni Preveli, die door de monniken van Moni Prevelli is gebouwd, met de auto over een zeer slechte dirtroad naar het strandje ten oosten van Limni Preveli rijden. Maar dat is een zeer slechte weg, met veel kuilen en bochten. En dan moet je als je op het strand bent aangekomen, nog steeds over die nare bult klimmen om op het echte Limni Preveli te komen.

Als mensen een gezondheidsprobleem hebben raad ik hen aan om toch echt de boot vanaf Plakias te nemen.

Persoonlijk heb ik daar geen belang bij, dit is alleen een goed bedoeld advies.

Wel leuk om te zien zijn de mensen die vanaf boven bij de grote parkeerplaats via de trap helemaal naar beneden gaan. Je komt ze vast tegen als je even naar het uitzicht plateau gaat halverwege deze afdaling.

Vaak zijn het Fransen, Russen en vooral Italianen, bepakt en bezakt, en met de kids en uiteraard met alle opblaas beesten, en diverse koelboxen, vol goede moed de afdaling beginnen.

Ze weten vaak echt niet waar ze aan beginnen. Moet je je voorstellen dat ze aan het eind van een warme dag op het strand, weer alles mee naar boven moeten sjouwen naar de parkeerplaats.

Mijn zegen hebben ze, maar ik denk dat ze zullen zeggen. Dat was eens maar nooit meer.

Groeten vanaf een stormachtig Kalyves.

Wibo

• Mick62

Hoi allen,

Leuk deze reacties te lezen. Ze zijn zeer herkenbaar. Wij zijn uiteindelijk afgelopen woensdag met de auto via de weg bij Venitiaanse brug naar Limni Preveli gereden. Met onze Hyundai Getz was het af en toe zeilen bijzetten soms weer terugschakelen naar de eerste versnelling maar we hebben het gehaald. De wandeling over de berg naar het echte Prevelibeach was voor mijn vriendin zwaar omdat zij ook nog de dag ervoor een blaar op haar voet had gekregen maar het strand was zeer mooi en zeker de moeite waard. Bedankt voor de reacties en helaas vertrekken we morgen weer naar Nederland.

Groeten Mick.