Het weer op Kreta

• W.

Ik wil toch weer eens een populair gespreksonderwerp aansnijden : het weer. Hier in Nederland is na een heel lange winter ook het voorjaar veel kouder en natter dan gemiddeld. Voor de rest van de meimaand zijn de vooruitzichten somber met deze week maximumtemperaturen rond de 10 graden en minimum dicht bij het vriespunt.. Het weer was ook de afgelopen jaren al anders dan we gewend zijn en ik vraag me af of op Kreta ook een verandering merkbaar is.

• Baukje Vrij

Deze winter hadden we weinig regen op Kreta (ook weinig sneuuw op de bergtoppen) maar wel veel harde wind! Het was ook niet zo koud als de vorige winter toen het extreem koud en nat was. Ik weet niet of dit voor het hele eiland geldt (ik woon in het westen). De zomer is dit jaar ook al vroeg begonnen.

• Xander - Moderator

@ Baukje

Worden er deze zomer waterproblemen verwacht in de Apokoronas vanwege het uitblijven van regen en weinig sneeuw op de Lefka Ori?

Of zitten de bergen nog steeds vol met water?

• Ruud11

@ Baukje Hetzelfde geldt voor het zuidoosten (Mirtos): zo'n zachte winter hebben we de laatste jaren niet meegemaakt. In tegenstelling tot het westen van Kreta hadden we ook relatief weinig storm al lag ook nu weer het halve strand op de boulevard.

@ Xander: ik hoorde in de omgeving van Ierapetra wel zorgen over de geringe hoeveelheid regen de afgelopen winter. Vooral bij de tuinders kan dat fikse problemen opleveren.

• Baukje Vrij

Ze verwachten inderdaad wel problemen door minder regen en smeltwater en vooral ook door de crisis hebben veel boeren geen geld om extra te sproeien. Vorige week is er een bijeenkomst geweest in het gemeentehuis in Vrisses om dit te bespreken, maar ik heb nog niets gelezen of gehoord hierover.