Wandelingen omgeving Agia Galini

• Ronald

Beste allemaal,

Aanstaande zaterdag vliegen wij naar Kreta voor een 9-daagse vakantie in Agia Galini. We willen wat luieren in de zon en een boekje lezen, maar ook elke dag een stuk(je) wandelen. Dit kan een wandeling van een uur zijn, maar ook van een paar uur (op ongeveer max 1 uur rijden van Agia Galini). Alleen niet teveel klimmen, omdat mijn vrouw een lichte vorm van reuma heeft.

Nu hebben we ons verdiept in o.a reisgidsen en via internet en vonden zelf de volgende wandelingen (waar we ook nog wat vragen bij hebben);

- Faneromeni > in 2 uur om het meer heen. Is dit een leuke/mooi wandeling?

- Matala – wandeling naar Red Beach (30 min). simply follow ‘Hotel Street’ away from town, where a track becomes obvious.

- Ayio Gorge ; vanaf Moni Adigitrias tot de kloof (1uur) en stuk kloof in (je kan alleen met een boot terug).

- Rouvas Kloof ; the gorge is a spectacular walk at a good path. Als we het goed begrepen hebben is deze 15 km lang en aardig wat klimmen. is het ook de moeite waard om maar een stuk te doen?

- Agiofarango kloof – 6 km heen en terug.

- Martsalo kloof Alleen met jeep bereikbaar?

- Van Agia Galini naar Agios Georgios – 1 uur

- Spili Gorge – 2 uur heen en terug. Mooie wandeling?

- Spili – ancient chapel of ayios pnefma (2 uur) Mooie wandeling?

- Patsos kloof – 5 km. Misschien niet te doen nu door nog te veel water?

- Wandelen in de omgeving van Thronos > zijn daar gemarkeerde routes?

- Wandelen in de omgeving van Plakias > in de winkels zijn boekjes met wandelingen in de omgeving (zoals die naar de oude molen).

- Imbros kloof

- Zaros ; some excellent walking

- Lake Votamos ; a number of well marked paths starts at the lake.

- Mili kloof bij Rethimnon ; zag er leuk uit op youtube

Hoop, dat jullie misschien nog andere tips hebben en/of het antwoord op wat vragen weten.

• Joke Lyraraki

Hallo Ronald,

Voor de wandeling rond het meer Faneromeni moet je eens kijken op www.eleona.gr, daarna klikken op ecotourism.

Op dezelfde site vind je ook andere wandelingen in de buurt van Zaros.

Prettige vakantie

Joke

• nathalie

Beste Ronald,

Wij zijn vorig jaar juni naar Agia Galini geweest en hebben een topvakantie gehad. Het was iets te warm om te wandelen, maar we hebben wel de Rouvas kloof gelopen. Prachtig en zeker ook de moeite waard om maar een gedeelte te doen. De Imbroskloof hebben we ook ‘gedaan’, maar wij vonden dat eigenlijk te druk en minder mooi dan de Rouvas kloof. Die staat in juni vol met bloeiende orleanders en je komt bijna niemand tegen. Van Agia Galini naar Agios Georgios schijnt ook een leuke tocht te zijn. Volgens mij kan er heel mooi gelopen worden bij Spili, Matala en Plakias. Bij Zaros begint de Rouvas kloof. Vanwege de warmte hebben wij ervoor gekozen om iedere dag een ander strand te bezoeken, dat is vanuit Agia Galini ook prima te doen. De zuidkust is echt heel erg mooi. Ik heb mijn fotoboeken en kretaboekje op mn werk liggen, maar als je wilt kan ik later in de week wel even nagaan hoe de stranden heten. Je hebt dan wel een auto nodig. Festos (minoisch paleis) vonden wij ook erg de moeite waard, dit is weer erg goed met Matala te combineren.

Ik wens jullie een hele fijne vakantie!

• chris

Een mooi strand in de buurt van Agia Galini is agios Pavlos. Je kunt er wat eten, er zijn wat overnachtingsmogelijkheden en de rotsformaties daar zijn verbazingwekkend. Vanwege weinig omgevingslicht, is dit een plek om 's nachts sterren te kijken.