Eerste keer Kreta,

• Ernie76

Hallo Kreta Forumleden en Kreta verslaafde in sommige gevallen :-)

Binnenkort krijgen wij dit virus misschien ook wel en zijn dan ook op zoek naar leuke tips, plekjes en wellicht andere geheimen van dit eiland.

Vanaf 24 april zitten wij voor 9 dagen in een hotel in oud Chersonissos.

Of dit nu een prima uitval basis is of niet dat weten jullie beter dan wij, achteraf wellicht een mindere keuze maar goed we doen het ermee.

Wij zijn van plan om voor een dag of 5 a 6 (vanaf vrijdag 26-4) een auto te huren, dus zijn niet gebonden aan de omgeving en zoeken dus nog naar leuke plaatsjes of

bezienswaardigheden. Locale markt die net even niet gemist mag worden enz. Dat ene lekkere restaurantje of leuke barretje enz.

Het is geen probleem om “even” in de auto te zitten.

De Samira kloof is voor ons te ver weg en hebben geen zin om al om 5 uur in een bus te gaan stappen.

Maar wellicht dat er een vergelijkbare kloof is die beter te bereiken is en goed te doen is met eigen vervoer.

Imbroskloof is dat een optie volgens jullie?

Andere berg natuur tips enz zijn ook zeer welkom.

Verder een vraag wat betreft het fietsen, is dit gewaagd of goed te doen met onze kreta vrienden achter het stuur die opeens twee ploegende fietsers tegenkomen :-)

Kortom we zijn benieuwd naar de info die JIJ hebt voor ons :-)

Alvast heel erg bedankt,

Ernie

• Kees

Hoi Ernie

Wij leven hier al ruim 5 jaar vlak bij oud Hersonisos en dat is een erg leuk dorpje om tijdens je vakantie te verblijven.

En erg leuke oude dorpskern met een plein waar diverse tavernes shops enz. zijn.

Je moet zeker gaan kijken in Piskopiano een dorpje verderop en gaan eten bij David wij komen daar erg vaak het is een veredeld Kafenion waar je zeer zeer goedkoop een Griekse meze kan eten voor heel weinig geld.

Het is de enige plek in de omgeving die 12 maanden open zijn en heel druk is en zeker in de zomermaanden moet je wel eens wachten op een tafeltje echt een echte ervaring om daar tussen te zitten.

Wandelen kan je zeker ook hier in de buurt, er is een leuke kloof om te wandelen de apolesiemis kloof ongeveer 8 km lang en er zijn heel mooie grotten in de buurt.

Als je wilt kan ik contact met ze maken voor het een en ander.

Nederlandse kennissen van ons organiseren daarheen wandelingen en ook jeepsafari's hun website is Klik hier erg leuke mensen.

Er zijn ook hele mooie autoritten te doen naar diverse plekken zoals naar de Lasithi hoogakte, ik weet een route met adembenemende uitzichten.

Maar ook een bezoekje aan Heraklion is zeker de moeite waart

wij hebben eerst in Analipsi gewoond en nu in Koxari een dorpje vlakbij in de bergen mocht je meer info willen roept u maar.

Groetjes en een fijne vakantie op ons heerlijke Kreta.

• Bart

Prima bijdrage Kees, een oprecht en gemeend compliment hiervoor, Ernie zal aan jouw expertise zeker iets hebben!(tu)

Misschien óók nog vermeldingswaardig, in Koutouloufari is een kantoor is gevestigd van de ‘andere’ safari de Hollandse Jeepsafari, óók een aanrader.

• Diana Bloemen

Hoi Ernie,

wij gaan op 06 mei inmiddels voor de derde keer naar Koutouloufari, dus redelijk dicht bij jou in de buurt. David is inderdaad een plek waar je goed kunt eten, dus ook erg populair is, ook bij de toeristen. Het nadeel hiervan is dat als het druk is, de mensen inderdaad aan de overkant van de weg op een muurtje zitten te wachten en ik persoonlijk vind het dan niet meer zo lekker zitten, zeker als je een liefhebber bent om nog een uurtje of wat na te tafelen. Maar jullie gaan vroeg in het seizoen, dus v.w.b. de drukte valt het misschien wel mee….. wat ik persoonlijk een goed alternatief zou vinden, is Taverna Kostas, die ligt schuin tegenover David het bergje omhoog bij de kerk van Piskopiano. (De lamsfilet met venkel/ouzosaus die daar op de kaart staat….mjammie……..)

Fietsen: in het app.complex waar wij altijd naartoe gaan, komt iemand die zijn fiets daar standaard sgestald heeft; hij komt 2 keer per jaar 3 weken naar Kreta om te fietsen en dat gaat goed.

Vorig jaar zijn wij 4 weken geweest en we zijn een paar keer naar het zuiden van het eiland gereden, waaronder Matala en Myrtos. Mooie routes om te rijden.

Dichter bij huis vonden wij de omgeving van Kastelli erg mooi. Enkele jaren geleden zijn wij in het voorjaar naar Via gereden. Via op zich vonden wij Vai niet zo geweldig, maar de route er naartoe was schitterend: de brem en de oleander staat dan in bloei en het is een grote geel/roze bloemenpracht.

Ik weet niet hoelang je gaat, maar je zult gaan genieten en ach, als je niet alles hebt gezien, doe je dat toch gewoon de volgende keer, want je gaat toch weer terug….. :D

• Ernie76

Beste Kees, Bart en Diana,

Wat een geweldige info!, We gaan er zeker gebruik van maken. Gaan de komende dagen nog even wat dingen op een rijtje zetten/uitzoeken en

dan kan het best zijn Kees dat ik nog even contact met je zoek over het een en ander.

De tips van jullie zijn dus zeer welkom geweest en mocht er iemand nog wat te binnen schieten…..we zijn nog niet weg :-)

Zijn op Kreta van 24-4 t/m 2-5.

Zoals nu uitziet lekker vroeg op Kreta dus die dag kunnen we met de vermoeidheid in het lijf wel mooi meepakken.

We gaan zo wie zo even naar een van de twee genoemde restaurantjes al is het alleen maar even iets simpels te eten.

En moet zeggen Diana, de bloemen zee in het voorjaar die mogen we eigenlijk niet missen, ook een van de redenen van ons geweest

om de vakantie “vroeg” in seizoen te boeken omdat dan alles niet door de warmte is “aangetast” maar juist natuur ook beste beentje

voorzet. En uiteraar de zon was ook belangrijke reden om eens op Kreta te gaan kijken.

In ieder geval hebben we alweer wat extra voorpret dankzij jullie :-)

Nogmaals erg bedankt zover!

Groetjes

Ernie

• Kees

Ernie76 Schreef:

——————————————————-

> dan kan het best zijn Kees dat ik nog even contact

> met je zoek over het een en ander.

Geen probleem Ernie stuur maar een priveberichtje naar me toe

• elindalo

nou, wat mij betreft hadden jullie beter naar de zuidelijke kant van Kreta gegaan, maar alles is persoonlijk natuurlijk.B)-

• Ernie76

Als we verslaafd raken dan zal dat de volgende keer zeker gebeuren.

Maar een heel eiland in een vakantie ontdekken kan toch nooit. (:P)

• elindalo

wel, dat is het hem juist hé, ik vrees er namelijk voor als je alleen in die streek blijft je niet meer terug komt.

• Ernie76

Daarom huren we ook een auto voor meerdere dagen en we/ik vinden het geen probleem een stuk te rijden….en als dat betekend 2 uur rijden voor iets dan

is het vroeg opstaan en onderweg genoeg te zien.

En tja….de keuze staat vast, tickets binnen, hotel enz.

Achteraf zouden we wellicht een andere keuze hebben gemaakt maar goed we begonnen met iets te zoeken in Turkije, dus zitten in ieder geval al op het eiland :-)