's avonds rijden

• Petra

Wij gaan van 25 juni tot 5 juli naar Kreta met 4 personen. We komen 's avonds om 19.30 uur aan op de luchthaven van Chania. Wij hebben een optie op een appartement Plakias.

Is het dan nog goed te doen om naar Plakias te rijden in het donker. Hoe is de weg daar naar toe?

Wij wilde graag in het zuiden van Kreta zitten omdat we niet van massa toerisme houden. We zijn geen mensen die de hele dag aan het strand zitten en willen wel wat zien. Dus vandaar deze plaats gekozen. Echter ik lees nu verhalen over de wind op Plakias en twijfel aan de keuze. Is dit echt een probleem?

• Rolf

Op sommige dagen kan het inderdaad hard waaien in Plakias. Indien je de beschikking hebt over een huurauto hoeft dat geen probleem te zijn. Gewoon een strand opzoeken waar je minder last van de wind hebt. Vaak is de wind 's avonds wel minder.

Plakias is echt een heerlijk plaatsje om te verblijven. Compact en voldoende keus aan restaurantjes.

• Henk

Hallo Petra,

De wegen zijn over het algemeen goed, van wat je van Griekse wegen mag verwachten.

Echter, als je niet gewent bent om dagelijks op dit soort wegen te rijden, zou ik de eerste rit zeker bij daglicht maken. Verlichting is nauwelijks aanwezig en oneffenheden in de weg zie je dan al vaak te laat. Start je vakantie veilig en rij vooral overdag als je door de bergen heen moet.

Ik woon zelf op Kreta en kies zelden voor een rit in het donker, anders dan korte stukken op de verlichte snelweg. In de bergen hou ik het dan snel voor gezien.

De wind staat er niet altijd en is rond die tijd een welkome afkoeling. Het Zuiden kan lekker warm worden en dan heb je een windje zeker nodig.

Veel plezier op je vakantie, maar hou het veilig met rijden. Doe dit overdag!

• Xander - Moderator

Wat voor het rijden op secundaire wegen in NL geldt, geldt ook voor Kreta: pas je snelheid aan, ogen te allen tijde heel goed openhouden, niet te snel wanneer je de weg niet kent.

Let vooral ook op achteropkomend verkeer. Grieken hebben nog wel eens de neiging om op de meest onwaarschijnlijke momenten en plaatsen in te halen.

De wind in Plakias kan heel vervelend zijn, en dagenlang aanhouden. Dat komt omdat het dorp op het einde van een vallei ligt waar de wind doorheen loeit.

Na enige tijd wordt je er doodmoe van. Er zit dan geen rust in het weer. Tenminste, zo ervaar ik dat. Ik ben heel wat keren in Plakias geweest, en heb er heel vaak harde wind / storm meegemaakt.

Mij is opgevallen dat die wind er heel vaak lijkt te staan in juli en augustus.

Wanneer er geen wind is, is het een heel leuk en gemoedelijk dorpje, Geen massa toerisme.

• Jef Dockx

In het donker zie je het tegenkomend verkeer al van ver afkomen. Vooral in het bochtenwerk van bijvoorbeeld, Agia Deka over Gergeri en verder naar Kamares. Dat is mijn ervaring , wel hopen dat de lichten van je huurwagen goed zijn afgesteld, anders verlicht je meer de bergflank dan de weg. En zoals hier boven aangehaald, snelheid matigen, want in de donker heb je onbewust de neiging om je gaspedaal harden in te drukken omdat je zichtveld beperkt is. En dat is niet uit mijn duim gezogen, dat is een opmerking die je steevast krijgt als je bij het leger on black-out moet rijden .(Dus zonder lichten , met enkel een streepje licht vooraan , en een speciaal kolonne lichtje licht achteraan zodat de persoon die achter je rijdt ,jouw voetuig nog net kan waarnemen in het pikkedonker.) .Neem maar eens de proef op de som, en kijk maar eens een poosje niet naar je snelheidsmeter kijkt als je in de duisternis onderweg bent.

Ook het grote verschil tuusen binnen en buitenspiegel geeft wel eens aanleiding tot verkeerd inschatten van het achterliggende verkaar.

• Martine.

's Nachts rijden op Kreta is geen probleem, de wegen zijn goed, matig je snelheid. Bij het binnenrijden van Plakias zijn er wel wat haarspeldbochten, alweer geen probleem als je voorzichtig bent. In het zuiden is er bijna altijd wind. De wilde zee is prachtig, het geluid, het bruisende, met de felle zon… Geniet ervan! En als je toch een wagen hebt blijf zeker niet ter plaatse.

• W.

Eigenlijk heb je je antwoorden al gekregen maar toch mijn ervaringen : De weg naar Plakias is heel goed te doen, ook 's avonds. De wind is wel het grote nadeel van Plakias. Ik herinner me onze eerste avond ik Plakias, we hoorden ineens een enorme herrie en het bleek dat de terrasstoelen door de straten geblazen werden. Dit is dus echt geen verkoelend briesje meer maar echt een harde wind die je snel de keel uithangt. Je hoeft echter vaak maar een paar kilometer te rijden om die wind te ontlopen. Als je echt je haar gefohnd wil hebben moet je eens in de Kourtaliotiko kloof uit de auto stappen. ( Is trouwens ook een aanrader vw. de prachtige omgeving)