Belastingvraag 2

• Long ago

Met veel belangstelling heb ik de topic over belasting in het land waar je gevestigd bent gelezen. Een paar vragen zijn blijven hangen. Dik schrijft: sommige gemeentes weigeren je in te schrijven. Hoe moet ik me dat voorstellen? Bij een EU onderdaan is men dat toch verpicht indien je middelen van bestaan hebt? En een pensioen lijkt me toch een middel van bestaan.

Verder: als je gepensioneerd bent ben je toch wat ouder. naar ik begrepen heb ga je, als je je in Griekenland ingeschreven hebt, onder het IKA systeem vallen en daar wordt j, m.i. niet vrolijk van. Wat nu als je ziek wordt, langdurige zorg nodig hebt enz. Mij lijkt het belastingvoordeel daar niet tegen opwegen. Met andere woorden, het lijkt mij veel verstandiger in Nederland te blijven wonen en een langere periode in Griekenland te verblijven. Het lijkt mij namelijk dat als je wat krijgt (wat niet onwaarschijnlijk is) je zwaar de sigaar bent in Griekenland en dat daar geen belastingvoordeel tegenopkan. En wat als je echt oud wordt en bijvoorbeeld je partner wegvalt, kun je dan makkelijk terug?

• Xander - Moderator

Wat ik in dit kader interessant vind:

Wanneer je meer dan 183 dagen in een jaar in GR verblijft ben je volgens de GR belastingregelgeving in GR belastingplichtig. Ook al heb je alle belastingen en premies op je NL inkomen al in NL betaald.

Althans, zo begrijp ik het.

Hoe zit dat nu met buitenlanders die daar het hele jaar wonen, in NL hun inkomen hebben en belasting daarover betalen in NL, dus niets formeels in GR regelen, maar kennelijk wel in GR ingeschreven zijn.

Ze hebben een auto, hebben of huren een huis, etc, Ze hebben dus in ieder geval een AFM nummer.

Je bent dus in GR bij de belastingdienst geregistreerd.

Is het een tijdbom totdat er een belastingambtenaar wakker wordt ? Een (gecalculeerd) risico nemen dus ?

Dus: gaat het goed dan is het mooi, gaat het fout dan heb ik pech gehad.

Of zit het anders?

Ik bezit een huis op Kreta waar ik niet permanent woon. In ieder geval minder dan 183 dagen per jaar.

Dat kan ik ook bewijzen.

Dat is dus een heel ander verhaal.

• Long ago

In het eerste geval vermoed ik dat je je betaalde belastingen premies in Nederland terug kunt vragen. (het is immers internationaal geregeld dat er niet dubbel belasting betaald hoeft te worden)

En in het tweede geval heb je m.i. een probleem. En het zijn nogal wat mensen die dit uitermate slordig geregeld hebben. Tot nu toe is de Griekse belastinginning niet erg fel, maar op een dag komen ze er achter dat er iets te halen is. Dus ik denk dat een tijdbom het juiste woord is. Dat geldt ook voor mensen die illegaal langere tijd in Griekenland wonen, als dat een keer gecontroleerd gaat worden kun je een enorm gedonder krijgen.

Als je een huis hebt in Griekenland lijkt mij alleen dat huis belast is in Griekenland (Onroerend goed) en de waarde in box drie in Nederland vallen.

En dan ben je m.i. een gelukkig mens. Je gaat een tijdje naar Griekenland en blijft fijn in het Nederlandse systeem. Nix IKA, Nix Griekse gezondheidszorg, nix in Griekse rijen staan, nix zorgen als één van de twee wat krijgt want dan verhuur je de boel gewoon. Ik zou werkelijk niemand aanraden die ouder is niet tenminste een flatje in Nederland aan te houden.

• Xander - Moderator

Dat klopt, mijn huis wordt in NL in box 3 belast, en in GR betaal ik de onroerend goed gerelateerde belastingen keurig.

Ik heb ook alle electriciteitsrekeningen over alle jaren (10) dat ik het huis heb bewaard, daarmee kan je onder meer aantonen dat je niet het hele jaar in GR woont.

Niets aan de hand dus.

Ik ben alleen benieuwd, ook met het oog op de toekomst, hoe het zit als je er permanent woont zonder belasting te betalen over je NL inkomen in GR.

Ook ik zou niet onder bijv. de IKA willen vallen voor de gezondheidszorg.

Ik denk namelijk ook dat dat een tijdbom of tenminste een Russisch roulette is.

Wanneer ze je eenmaal hebben loop je kans dat je niet alleen moet betalen in GR, maar dat je ook op een boete kan rekenen. Het zou wel eens omgedraaide bewijslast kunnen zijn. Zij roepen dat je er al x jaren woont, en dan is het aan jou om aan te tonen dat het anders is.

• Long ago

Absoluut. En de Griekse boetes zijn niet mis. En ga aan een Griekse ambtenaar maar eens uitleggen dat je in Nederland al belasting hebt betaald en in Nederland hoef je er ook niet op te rekenen dat je een cent terugvangt. Wat ook veel mensen niet weten is dat als je te lang met een NL auto in Griekenland rijdt je verzekering niet betaald, evenals je reisverzekering. En om een deukje zullen ze niet moeilijk doen, maar als het een zware aanrijding is heb je dus een echt probleem. Nee, geen zaken om geintjes mee uit te halen. Hou je maar aan de regels in dat soort landen. Alles is leuk en aardig tot het een keer goed mis gaat. Dan is plotseling alles anders daar.

Veel mensen denken namelijk dat er in Griekenland geen regels bestaan. Ze zijn er wel maar worden nauwelijks gecontroleerd, dat is waar. Totdat…..je met en slok op iemand dood rijdt of zo. En dan zijn die regels er plotseling wel! Je kan straallazerus rondrijden, geeft niks, als je maar niks raakt. Hetzelfde met illegaal wonen. Geen haan kraait ernaar. Totdat iemand de pest op je inkrijgt en je verlinkt. Zo werk dat in Griekenland en op Kreta zal dat niet anders zijn.