Ik ga stukken van de E4 wandelen in april. Zijn er onderweg Trekhutten, berghutten schuilhutten e.d. op de E4 ???
En in/op de rest van Kreta?
Er zijn berghutten op Kreta, maar niet langs de gehele route.
Op deze site vind je info over mountain shelters E4 op Kreta tevens ook info over de route.
Ook op deze website vind je info over de E4 route
De Samariakloof maakt overigens ook deel uit van het E4 pad, maar deze zal in april nog gesloten zijn. Als alternatief zou je van Omalos via de Agia Irini kloof naar Sougia kunnen lopen en dan de boot (volgende dag) naar Agia Roumeli kunnen nemen en daar het pad verder volgen richting Loutro en Choro Sfakion.
Wat leuk! Je bent de eerste volgens mij die hier op het forum er ook over begint!
Ik heb twee jaar geleden een stuk gelopen, andersom van Kissamos tot aan Zaros, via Paleochora, Sougia, Kallerg, Katsiveli, Anapoli, en Spili.
De enige trekhutten die ik, ook na onderzoek vooraf, tegen ben gekomen zijn Kallergi en Katsiveli. Kallergi is een berghut, maar eigenlijk meer ook een hostel waar je ook kunt eten en drinken. Er zijn weinig anderen, of ze zijn dicht of eigendom van een vereniging en gaan alleen bij speciale gelegenheden open.
Verder zijn er in ieder gehucht op kreta zowat erg veel kamers te huur, in of naast een taverne, ik denk in ieder dorp zowat wel. En evt met een eigen tentje ben je natuurlijk ook erg onafhankelijk.
Na spili was er bijna helemaal geen bewegwijzering meer te vinden. Na een tocht van 4 uur stonden we uiteindelijk weer op het zelfde punt, we konden niet vinden waar het pad over een berg ergens zou moeten lopen.
Tot aan Zaros uiteindelijk maar helemaal over de weg gelopen (was ook erg mooi en rustig) en zijn we daar maar gestopt. Wel wat teleurgesteld dat het zo moeilijk te vinden was. Wat ook niet helpt is dat ik zelf de kleuren bruin, groen en rood niet goed kan onderscheiden, veel is aangeduid met bruine of rode stippen…
GPS is wat dat betreft aan te raden of een must.
Mocht ik je van meer info kunnen zien dan geef ik die graag.
Een fijne tocht!
Je zou wat betreft korting ivm je Nederlandse lidmaatschap bij Greek Mountaineering Club of Hania kunnen informeren.
Op hun site staat ook nog meer informatie over de berghutten en het E4 pad.
Ik heb voor vertrek ook contact gehad met de Greek Mountaineering club of Hania. Ze zijn heel vriendelijke en hebben me vooraf een pakketje met informatie toegestuurd. In het pakketje zat echter niet meer info dan dat ik zelf op internet en boekhandel gevonden had. Het meest lastige is dat er niet een echte gedetailleerde kaart is van de E4 (tenminste, twee jaar geleden niet)
Wat ik zei, ik ben maar twee hutten onderweg tegen gekomen. Kallergi is een stel jaren geleden in particuliere handen gekomen en is nu van een oostenrijker. Katsiveli is hoe dan ook gratis, maar het is niet meer dan een gestapelde stenen met een afdak zonder ramen met 4 stapelbedden erin, zonder electra. De deur is gewoon open. Toen ik er was sliep er ook een geitenherder. Kortom, een lidmaatschap maakt op het stuk dat ik gelopen heb bij mijn weten niets uit.
Zoals ik zei zijn er overal kamer voor een nacht te vinden. Volgens mij is de standaardprijs overal zo'n €30.
Anderen hier zullen vast wel de huidige gangbare prijs weten.
Je kunt ook contact opnemen met de bergclub van Rethymno (even googlen voor de site). Maar om nou in je eentje die Ida-berg op te gaan….er zijn al meerdere acties opgezet om mensen terug te halen. Ik ging vroeger regelmatig met de bergclub. Misschien zijn er wel interessante routes net als jij er bent. Een hele leuke open groep. Hun programma staat meestal op de site. Ik weet ook niet zeker of ze er zomaar ‘losse’ mensen laten overnachten.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?