Belasting betalen over mijn NL pensioen??

• gert

Sinds 6 jaar woon ik op Kreta,ben gepensioneerd nu wil de GR belasting dienst mijn NL pensioen gaan belasten.

Ik heb het verdrag tussen GR en NL er op na gelazen en daar staat dat je maar in 1 EU land belasting betaald.

Ik ben wel onderdaan van GR maar ik bezit niet de GR nationaliteit.Zelfs de NL belasting inspecteur gaf mij te kennen dat ik alleen in NL belasting hoef te betalen.

Belasting over mijn pensioen betaal ik gewoon in NL.

Hopelijk kan iemand mij iets meer vertellen hoe het zit,het zijn forse bedragen.

• Dik

Hé Gert

In Europa is er één regel en die houden de Grieken ook aan.

Bij verschillende Engelse is er ook onbegrip voor het betalen van belasting, want sommige krijgen AOW en een prive pensioen, van de één worden wel belastingen ingehouden en de andere NIET.

en daarover moeten zij hier ook betalen.

Er zijn vele kriteria, je kan alles vinden op Internet, mijn vrouw rekent het zelf uit, en het klopt precies, voor gegevens in het engels, kijk op hun forum, daar staat alles duidelijk.

Ben jij uitgeschreven in NL?, heb je koopsompolis ofzo? is er een andere uitkering dan je AOW wat wel of niet belast wordt,

Het lijkt mij , als je met je belastingaangifte van NL en bijgaande verklaring naar hier gaat, zal het wel opgelost worden, of je wil niet met de billen bloot!

Kan je aantonen dat je hier NIET werkt, en dat je leeft van geld uit NL, met een white slip, en heb je dan bonnetjes om aan te tonen dat alles legaal gaat, Nee, ja dan heb je een probleem,

maar dat wist je dus al, het is hier net zoals overal anders, je moet je wel aan de regels houden!

succes, en wij lezen het wel,

• Arie de Bruijn

Er zijn tussen Ned.en Gr.(belasting) verdragen ter voorkoming van het betalen van dubbele belasting.

Stelregel 1:een persoon die meer dan 183 dagen in Gr.verblijft is belastingplichtig in Griekenland en niet in Ned.

Je bent verplicht je te laten uitschrijven uit Ned. op je woonadres in Gr,je laten inschrijven in Gr.is een ander verhaal aangezien meerdere Griekse

gemeenten weigeren om je in te schrijven.Meestal heb je al een verblijsvergunning en m.i. is dat voldoende.

Zelf ben ik belastingplichtig in Gr.en heb ik nooit vragen gehad over het al of niet ingeschreven zijn in Gr.

Overigens is het beslist lonend om belasting in Gr.te betalen,over de eerste 8000 euro betaal je 300,- euro aan inkomstenbelasting,tel uit je winst.

Een ander eikel punt van het uitschrijven uit Ned.is je ziektekostenverzekering.Bij de meeste zorgverzekeraars kun je meer meer verzekerd zijn.

De mensen die in Ned.ingeschreven blijven en verzekerd zijn voor ziektekosten in Ned.lopen m.i. risico als de zorgverzekeraar moet dokken.Een vraag van de zorgverzekeraar zou dan kunnen zijn:kunt U aantonen dat U 183 dagen per jaar in Ned.verblijft ?

Bij uitschrijving uit Ned.kun je gebruik maken van de gezondheidszorg in zowel Gr. als Ned. je bent als het ware dubbel verzekerd en het is bovendien aanzienlijk goedkoper.

Je kunt dit regelen met een formulier 121, aan te vragen bij het CVZ in Ned. en je laat je in Gr.inschrijven bij de IKA.

• SophiaBreda

Arie de Bruijn Schreef:

——————————————————-

> Overigens is het beslist lonend om belasting in

> Gr.te betalen,over de eerste 8000 euro betaal je

> 300,- euro aan inkomstenbelasting,tel uit je

> winst.

Hallo Arie, weet je dit zeker? Is hierover in 2013 niets veranderd met de nieuwe belastingen in Griekenland? Zover ik weet zijn de inkomstenbelastingen behoorlijk verhoogd. Of geldt dit alleen voor uitkeringen uit Nederland?

• crismar

Beste Dik,

Op welke site kan ik deze informatie vinden, betreffende de belasting in Griekenland?

• Dik

Cris

De site waarop de alles kan vinden over dit eiland en OOK over de belastingen is http://www.livingincrete.net/

Toen wij 10 jaar geleden gingen emigreren heeft mijn vrouw alles uitgezocht hier en in Nederland, en het is nog steeds zo, zoals Arie schrijft, hier beter als in Nederland.:D

Je kan zien dat het in ieder land het zelfde is, wij betalen nu nog steeds een fraktie minder als toen berekend, ondanks alle verhogingen en extra belastingen:X

Maar het is en blijft, je moet je wel aan de regels houden, anders krijg je die situatie's als in IK VERTREK , dat soort programma's, mensen denken dat het in

het buitenland makkelijker is, terwijl de grote instellingen en organisatie's Nederland als één van de makkelijkste landen vinden vwb de regels(tu) vandaar zoveel postbus firma's

Bij de buurman is het gras altijd groener, ook hier geldt het zelfde als in Nederland, je kan elkaars aangifte niet vergelijken, iedereen heeft andere inkomsten, beleggingen en

uitkeringen en wel of geen bezigheden die geld opleveren, dus de uitkomst zal OOK anders zijn.

Als buitenlander loop je sneller in de kijker als een Griek, want die hebben vriendjes die het regelen en komen er soms goed van af, maar onze vreemde namen, ja die vallen op!

Hou je aan de regels, heb je niks te vrezen(:P)

• SophiaBreda

Dik Schreef:

——————————————————-

OOK over de belastingen is

> http://www.livingincrete.net/

Waar op de site?

• Dik

Sophia

wat dacht je van belastingen TAX? die doe je downloaden en dan heb je wat te lezen(:P) succes ermee