Watervallen op kreta

• Sylviakl

Ik heb diverse foto's voorbij zien komen van prachtige watervallen op kreta. Nu ben ik benieuwd waar er ( in september nog) mooie te vinden zijn die ook per auto voor ons vanuit Gouves goed te bereiken zijn en waarbij je niet persé een kloof voor in moet… iemand ideeen en tips??

• Baukje Vrij

In Argiroupoli-Lappa zijn veel kleine watervallen aangelegd. Dit ligt ca. 20 kilometer zuid-west van Rethymnon.

• Nancy

Hallo Silviaki. Je zou kunnen proberen om contact te zoeken met Martine Prest zij heeft in het verleden (dacht ik ) wel eens foto's van watervallen ergens in zuid-oost? Kreta op het prikbord gezet. Je kunt haar vinden ( ook haar mooie en leuke reisverslagen) op het smoelenbord. Gr. Nancy.

• Martine Prest

Ik ben inderdaad al bij een paar watervallen geweest. Het probleem is alleen dat de meeste hiervan of drooggevallen zijn in September of inderdaad alleen te bereiken zijn via een kloof.

Als je niet op ziet tegen een klein stukje lopen dan zou je kunnen proberen de Ambos waterval te bezoeken. Deze waterval is 145 meter hoog.

Deze is te bereiken door van Gouves richting Heraklion te rijden, neem dan de afslag Peza / Pyrgos. Na Peza komt een lastige afslag richting Houdetsi. Neem niet de brede nieuwe weg, maar volg de weg omhoog het dorpje zelf in. Rijd door het dorp heen en aan de andere kant kom je weer uit bij een brede nieuwere weg. Ga hier linksaf en volg de borden richting Pyrgos. Uiteindelijk kom je bij een grote rotonde. Neem de afslag naar Harakas. Van Harakas rijd je naar Paranymfi / Tries Ekklisies. Bij Paranymfi neem je de afslag naar Tries Ekklisies. De weg wordt nu wel slechter, maar is nog wel te doen met normale auto. Let nu heel goed op een klein bordje aan de rechterkant van de weg waarop staat Ambos (of iets dat er op lijkt, het bordje kan ook in het grieks zijn namelijk). Volg dit bordje. Uiteindelijk kom je bij een hek uit en kun je niet meer verder (soms kun je de hekken wel openen, deze zijn van herders om de schapen op de plek te houden, sluit dan het hek wel weer achter je). Parkeer hier de auto en loop het laatste stukje. Je kunt de waterval meestal al wel horen. Het paadje is niet veel meer dan een geitenpad, maar komt uit bij een grote platte rotsplaat. Vanaf hier kun je prachtige foto's maken.

• Sylviakl

Dank je wel Martine voor de goede beschrijving en de mooie foto! ik heb wel eens op je blog gekeken waar inderdaad prachtige foto's staan! klopt het dat je dit jaar niet naar Kreta bent gegaan?

Ik zal het eens opzoeken op de kaart en kijken of ik mijn medereizigers:) zover kan krijgen hiernaar toe te gaan. De meeste willen niet te ver wandelen hoewel een kloof mij wel leuk lijkt, mits je niet de hele dag onderweg bent van vroeg tot laat want dat vind ik ook wat minder haha! in ieder geval bedankt voor de tips!

• Martine Prest

Graag gedaan. We gaan dit jaar nog wel naar Kreta, maar ook pas in September.

De route naar de waterval die ik je net gegeven heb, valt qua lopen erg mee. Het pad is wel wat smal, maar na ongeveer 5 a 10 minuten zou je de waterval al moeten kunnen zien.

Ik heb voor deze vakantie ook weer nieuwe watervallen op de planning staan, maar die zijn allebeide alleen maar te bereiken via een hele slechte onverharde weg en door het lopen van een kloof. De eigenaar van de site waar ik deze op vond aan dat hij niet verwacht dat er nog water door loopt, maar ik wil het toch proberen.

Veel van de lokaties waar ik geweest ben haal ik van zijn site: Cretan Beaches

• Arthur

Even oftopic @Martine, we zien je dus in Agios Nikolaos, als je tijd hebt laat wat weten.

grz Arthur

• Martine Prest

Ik hoop nog wel in Agios te komen. Maar we hebben een boel plekken en routes in gedachten deze vakantie. Maar mocht het wel lukken, dan hoor je dat.

• Arthur

Dan gaan op het water zonder de vallen, mooi voor je foto album.

• Martine Prest

Hahahahaha maar die vallen zijn zoooo mooi!

Ook willen we nog de berg Kofinas op, naar de Amari vallei, naar Chrissi, off road door het Asterousia gebergte. Er is nog zo veel te zien. Dat wordt weer heel veel voor het verslag.