De vijfde dag over Griekenland( TV programma)

• Annieta

Voor die mensen die alles volgen over Griekenland.

Vanavond: Nederland 2 21.30 De vijfde dag.

• egbert

Het “dubbele moraal”van de Grieks-Orthodoxe Kerk vanuit een Nederlands Calvinistisch oogpunt (EO) bekijken.Zonder oordeel of vooroordeel in ieder geval leerzaam en kan jouw visie over het Griekse geloof verrijken.

• Kees

De enige die zich nog steeds verrijkt is de Griekse Orthodoxe kerk.

Ze bezit een immens groot vermogen dat elke dag groter word en betalen nog steeds geen euro belasting.

Als deze in club eens aangepakt zou worden dan hebben heel wat grieken onderaan de ladder het heel wat beter, maar dat zal wel een illusie blijven vrees ik.

• W.

Inderdaad, als je door een Grieks dorpje loopt is het doorgaans de ene bouwval naast de andere en de mensen hebben geen nagel om hun gat te krabben maar meestal wel een joekel van een kerk die perfect onderhouden is.( en dan heb ik het niet over monumentale gebouwen).

• Xander - Moderator

Ik wil geen enkel oordeel over het geloof uitspreken.

Wel vind ik dat de Grieks orthodoxe kerk onevenredig wordt bevoordeeld.

Ze zijn een van de rijkste entiteiten van GR, bezitten onnoemlijk veel onroerend goed en landerijen, hoeven geen belasting te betalen, genieten heel veel privileges, ga maar door. Ook met de recente invoering van de onroerend goed belasting is de Griekse orthodoxe kerk buiten schot gebleven.

Bovendien doen ze in relatie tot het bovenstaande naar mijn mening veel te weinig voor de kerkelingen in de huidige moeilijke tijden. Zelfverrijking is het verkeerde woord, maar wat is het verschil..

Van mij mag deze kerk financieel flink worden aangepakt, dan wel worden gedwongen forse bedragen (miljarden ?!) bij te dragen aan de grote financiële problemen van het land, dan wel burgers royale en bovenal effectieve hulp te bieden.

De kerk belastingplichtig maken is ook een prima optie.

In ieder geval zou wat mij betreft te meerdere glorie van de burgers die helemaal financieel klem zitten geld bij die kerk afgeroomd moeten worden.