Vliegen met Corendon naar Kreta

  • Jos

    Beste prikkers,

    Wie hebben er in de laatste maanden gevlogen met Corendon naar Kreta ?

    Wij hebben op 6 juni gevlogen met een hele hoop ellende. In eerste instantie geboekt in december om te vliegen vanaf Eindhoven.

    Twee weken voor vertrek krijgen we te horen dat ze geen slots kunnen krijgen in Eindhoven en dat ze alle boekingen automatisch overzetten naar Amsterdam. Nou dat is dan fijn….. Ik bellen met de vraag waar ik de gemaakte extra kosten kan verhalen …… Bij Corendon geen verhaal mogelijk. Lees de kleine lettertjes maar eens !! Vervolgens vliegen we op desbetreffende dag naar Kreta via Bodrun in Turkije wat totaal een vlucht van 6.5 uur was. Op de terugvlucht precies hetzelfde verhaal maar dan terug via Antalya in Tukije ook weer 6.5 uur. Corendon staat bekend om zijn “point to point”vluchten zeggen ze !!! Nou mooi niet waar dus. Ik heb ze een hele boze brief gestuurd met mijn bevindingen.

    Maar voor in de toekomst…..geen Corendon meer voor ons.

    Voor iedereen die nog op vakantie gaat…..jullie zijn gewaarschuwd !! Prettige vakantie !!

  • Henk

    Corendon,

    Ja, de low-cost moet ergens vandaan worden gehaald.

    Wellicht nog een opmerkelijk staaltje van Corendon, was het in dienst hebben van een piloot die niet beschikte over het vereiste brevet. Dit incident in 2010 geeft duidelijk weer hoe de zaken op procedureel gebied geregeld zijn binnen deze organisatie. Als de verificatie van het vliegend personeel al te wensen overlaat, hoe staat het dan met het toezicht op het onderhoud van de vloot.

    Kwaliteit en customer care zijn geen vanzelfsprekendheid. Waar low-cost wordt gevlogen ontstaat een wankel evenwicht tussen de verdeling; omzet, veiligheid en customer care.

    Corendon incident op Schiphol,

    In 2010 haalde Corendon nogmaals het nieuws, door op Schiphol een overrun te maken op baan 22 met maar liefst 9 meter. De Dutch Safety Board classificeerde dit als een ‘Serious incident’.

    Happy flying

  • W.

    De vliegtuigen mogen dan wel in Nederland geregistreerd staan, voor de rest blijven het gewoon Turkse omstandigheden.

  • Henk

    Ja, Turkse omstandigheden.

    Onur Air, tevens een Turkse airliner.

    Op 17 juni 2003 schoot een McDonnell Douglas MD-88 van Onur Air, met vluchtnummer OHY 2263, op Groningen Airport Eelde over de startbaan nadat de start werd afgebroken. Alle 141 passagiers moesten via noodglijbanen het toestel verlaten. Het zwaar beschadigde vliegtuig (TC-ONP) werd gerepareerd en is nog steeds in gebruik bij Onur Air.

    In 2005 kreeg Onur Air een verbod om op te stijgen of te landen in Frankrijk, Nederland, Zwitserland en Duitsland omdat de maatschappij niet veilig genoeg zou zijn. De maatschappij ontkende alles. Je kunt als airliner je kop in het zand steken, maar als drie landen je op de vingers tikken, dan zou je wellicht je flight operations eens onder de loep kunnen gaan nemen.

    Op 18 juli 2006 raakte de staart van een Airbus A321 de grond van de baan op Rotterdam Airport gedurende de landing, wat leidde tot decompressie.

    De lijst is lang, maar dit zijn de incidenten vanuit Nederland. De dag dat ik in een kist stap, die onder Turks toezicht staat, moet nog komen.

  • Xander - Moderator

    Pfffft, 6,5 uur van Amsterdam naar Kreta via Antalya Turkije.

    Ik zou ook flink chagrijnig worden.

    Maar ja, combinatievluchten maken dit seizoen meer carriers. Zo ook JetAirfly via RHO (Rhodos) vanaf CRL en Thomas Cook via MJT (Lesbos) vanaf BRU heb ik een tijdje geleden mogen ervaren. Nou heb ik al een hekel aan in een vliegtuig zitten vanwege de krappe ruimte, en dan ook nog eens langer dan strikt noodzakelijk.

    Niet fijn allemaal.

    Heb ook al gehoord dat HV vluchten AMS –> HER combineert met vluchten AMS –> CHQ.

    Vorig jaar had ik een vlucht met HV van RTM via EIN naar HER. Op EIN iedereen er uit, vliegtuig schoonmaken, bijtanken. Na ruim twee uur wachten gingen we weer door. Het was daar zo druk dat we niet eens ergens op een stoel konden zitten. Van de hal naar het vliegtuig 10 minuten lopen door de stromende regen (natuurlijk geen jas bij ons). Ruim balen dus.

    Maar goed, het gaat er om op Kreta terecht te komen. Als je eenmaal bent geland en de benen weer een beetje los zijn is alles meteen weer vergeten.

  • adonis 27

    Hallo Kretagangers,

    Op 31 mei met Corendon om 5 uur vertrokken vanaf Schiphol voor een rechtstreekse vlucht naar Heraklion aankomst om 10.40 uur( Pl. tijd).

    Terugvlucht vertrokken om 11.40 uur ( Pl. tijd) en aankomst om 13.00 uur

    Dus een keurige vluchttijd van ongeveer 3 1/2 uur.

    in deze crisistijden moeten vluchten vaak worden gecombineerd.

    Ik hoorde van gasten in het hotel waar wij verbleven ook via Bodrum naar Kreta waren gevlogen.

    Zal in het voorseizoen/ naseizoen wel vaker gaan voorkomen.

    Corendon is een Nederlandse Touroperator waarvan de eigenaar hier is geboren maar van Turkse afkomst is.

    inmiddels beschikt Corendon over 7 Boeings 737 voorheen van Transavia.

    Deze organisatie valt onder Nederlandse veiligheidsvoorschriften en een vergelijking met Turkse charters gaat hier niet op.

  • Mick62

    Afgelopen maandag zijn wij na een heerlijke vakantie op Kreta ook teruggevlogen vanuit Heraklion. Op het bord met de vertrekkende vluchten

    stonden twee vluchten naar Amsterdam. Een HV (transavia) en een CND (volgens mij Corendon) vlucht richting Amsterdam op het bord.

    Onze vlucht (HV) vertrok om 20.35 en de CND-vlucht 5 minuten eerder maar wel via Kos stond op het bord.

    Toen we via de gate naar ons vliegtuig gingen stonden er twee Transavia toestellen naast elkaar. Het andere vertrok idd iets

    eerder dan wij. Kennelijk heeft Corendon een aantal toestellen gehuurd van Transavia vermoed ik.

    Ik zelf zou het ook het ook niet willen om met een tussenstop terug te vliegen. Maar als Corendon bij het boeken gewoon aangeeft

    dat deze mogelijkheid bestaat dan kun je dus ook nergens verhaal halen. Dit vind je dus terug in de prijs. Ik betaal dan liever

    maar iets meer maar dan weet ik wel dat ik een rechtstreekse vlucht heb en een paar weken voor mijn vakantie niet ineens voor

    verrassingen kom te staan!!

    Overigens had ik mijn reis al op 31 december 2011 geboekt bij Arke en bij het boeken ook extra beenruimte en bagageruimte geboekt.

    Eind maart kregen we echter een bericht van Arke dat we niet via Arkefly gingen maar dat we overgeboekt waren naar de lijnvlucht van

    transavia. Dit werd ons dus ruim van te voren medegedeeld en als we wilden konden ook nog kosteloos het e.e.a. omzetten. Van deze

    optie hebben we geen gebruik gemaakt maar was wel mogelijk.

    Verder wil ik nog zeggen dat de spookverhalen over Kreta absoluut onwaar zijn. Ik zou zeggen: Ga naar Kreta en laat je verrassen door

    het lekkere eten en de zeer vriendelijke mensen en laat de euro's rollen.

    Mick

  • iendrachtOilsjt

    Nou met Sunweb Belgie is het al niet veel beter. Op 1 januari 2012 boek ik 1-perskamer bij Sunweb 14 dagen in hotel Kalypso in Matala. Mijn reisvriendin doet exact hetzelfde en beide worden positief bevestigd. Vertrekdatum woensdag 9 mei. 1 week na de boeking van mijn reisvriendin wordt haar boeking geannuleerd wegens “geen 1-perskamer meer beschikbaar”. Ik vertrek dus alleen, tot daar toe, geen ramp. In de bus op weg naar hotel Kalypso wordt mij verteld dat er overboeking is en ik dus gedumpt wordt in hotel Europa. Hotel Kalypso was in regime HP en Europa doet alleen maar ontbijt en 2-perskamer, dus daar zit je al met een probleem en prijsverschil. Ik krijg in hotel Europa een kaartje waar ik in restaurant Waves in Matala mag gaan avondeten. Het eten met het regime met het kaartje is echt niet te vreten, soep uit een zakje Knorr als voorgerecht om jullie maar een gedacht te geven ! Ik vraag dus of ik de volgende dag gewoon van de kaart mag eten mits natuurlijk betaling van een supplement. Om de één of andere duistere reden was dat niet mogelijk ?!? Na interpellatie aan de hostess kon ik 2 dagen later opeens wel gaan dineren mits betaling supplement , maar die avond liet men mij gewoon een half uur zitten zonder enige bediening, toen had ik het ook snel begrepen en ben het afgetrapt en de volgende dagen dus gewoon in andere restaurants gaan eten, en wel degelijk zeer lekker gegeten. Wat dus betekent dat mijn vakantie mij een stuk duurder is uitgevallen dan normaal was voorzien ! Na thuiskomst heb ik klacht ingediend bij Sunweb en hebben geantwoord dat zij mij binnen de maand iets gaan laten weten na onderzoek ter plaatse. Die maand is ondertussen voorbij en geen verdere reaktie meer gekregen van hen. Ik ging tot hier toe reeds 8 maal met Sunweb naar Zuid-Kreta, maar mij zien ze daar niet meer. Voor mijn volgende vakantie boek ik zelf vlucht, taxi, familiepension met ontbijt en ga 's avonds lekker eten in de lokale tavernes, en alles komt nog goedkoper uit dan met Sunweb alles te boeken.

  • SophiaBreda

    Wat je moet doen is dreigen met de consumentenbond, kijk hoe snel ze voor je gaan rennen dan, ik spreek uit ervaring ;)

  • KretaFlyer

    Best laag om een airline zo omlaag te halen hier als je je niet verdiept in een airline. Je vliegt met de Nederlandse tak, niet de Turkse, is zeker een wereld van verschil uit eigen ervaringen de afgelopen jaren.

    Kijk eens op www.schiphol.nl en vraag dan eens alle vluchten van ArkeFly vertrekkend op een dag op. 75% van hun vluchten (ook binnen Europa) maken een tussenlanding!!!!!! Is tegenwoordig normaalste zaak van de wereld bij charters/ Chartervluchten zijn zowieso altijd onder voorbehoud van wijzigingen. Vlieg je bijvoorbeeld om 00:01 mag je vlucht nog gewoon gewijzigd worden naar 23:59 uur, dezelfde dag van vertek dus, staat in de kleine lettertjes! Maar ja, niemand leest wat en gilt meteen met klachten en consumentenbond, etc etc terwijl je uiteindelijk niet eens in je recht staat. Ongeacht de touroperator waar je boekt, allemaal de zelfde voorwaarden.