Griekse tragedie

• W.

We zijn net terug van 3 weken zuid oost Kreta ,een heerlijke vakantie met een wrang bijsmaakje want we hebben de tragedie moeten aanschouwen die Kreta, en de rest van Griekenland waarschijnlijk ook grotendeels, momenteel beleeft. Lege terrassen en winkels . Ondernemers die helemaal klaar zijn voor de toeristenstroom die uitblijft. We liepen bv door Makri-Gialos over de aaneenschakeling van terrassen en restaurants en het was uitzonderlijk als je andere toeristen tegenkwam ( en dan ook nog vaak met de bekende all-in polsbandjes). De uitbaters hielden de moed er in maar als je even met ze praatte kwam de wanhoop toch naar boven .Vorig jaar was al minder en dit jaar nog slechter. De leegstand illustreert de malaise van vorig jaar, wat zou volgend jaar nog over zijn? Van het “hoogseizoen” word al niet veel meer verwacht en de hoop is gevestigd op een spoedige imago verbetering van Griekenland en goed naseizoen dat dan een indicatie zou kunnen zijn voor een beter seizoen in 2013.

• hanscop

Giel,

wat jij hebt gezien, komt helemaal met mijn ervaring. Ik woon hier al lange tijd en heb de ups and downs mee gemaakt. Maar de huidige situatie is in en in triest. Ik woon in z.o. Kreta en daar is het ook zeer slecht gesteld met het bezoek van toeristen. Ik weet ook dat de internet-reserveringen zeer sterk teruggelopen zijn. Maar als ik in Chania ben, word ik wee in m'n maag. De leegstand van kleine en grotere tot zeer grote bedrijven is verschrikkelijk. Je vraagt je af, hoe het al die mensen vergaat, die hun bedrijf hebben moeten sluiten en hoe het met het ontslagen personeel is en ga zo maar door. Hoe lang zal het duren voor dat het tij keert en de ‘wederopbouw’ zal beginnen. Ik ben erg benieuwd hoe de reakties in ‘Europa’ zullen zijn, nu dat de nieuwe Griekse regering lijkt aan te dringen op enige versoepeling van de terugbetalingen. Vooraanstaande Europese landen hebben immers vlak voor de afgelopen verkiezing geprobeerd de uitslag te beinvloeden door te suggereren dat er ruimte is voor onderhandelingen met de troika over tempo van terugbetalingen en over de mogelijkheden om de economie te stimuleren etc.

• Kees

klopt het is een hele grote tragedie ook hier op Kreta.

Afgelopen week vrienden over gehad en we hebben 4 dagen veel bezocht op Kreta maar overal hetzelfde beeld troosteloos stil en leeg.

Een rit naar Lasithi via Moxos en Krassi gedaan via Neapoli weer terug en overal waar je komt stil stil en stil de hele hoogvlakte rond gereden diverse plekken gesproken met mensen maas zo stil als het de afgelopen twee jaar is is het nog nooit geweest.

Rit Agio Nicolaos Ierapetra en terug via Elounda niet anders ook deze plaatsen zijn akelig stil waarbij opvalt dat in Agios Nicolaos bij het binnenmeertje vreselijk vervelende kamaki's je het leven zuur maken als je rustig langs de lege tavernes loopt te wandelen.

Dat ze je aanspreken oké maar dat ze je bijna letterlijk naar binnen sleuren vast pakken en verhinderen om door te lopen en geen andere kreten weten te verzinnen als lekker lekker beste koffie en mijn vrouw komt uit Breda enz. is gewoon vreselijk storend en een reden om niet vlug met bezoek er nog eens heen te gaan, wat dat betreft is Elounda een oase daar loop je door het binnenstadje zonder dat iemand je zijn taverne in sleurt maar ook weer vreselijk stil.

Maar ook de plaatsjes Sissi Milatos zijn erg stil, Koutouloufari Piskopiano en oud Chersonisos bezocht, 5 tot 10 jaar geleden kwam je daar nauwelijks met de auto doorheen zoveel mensen liepen er dan dat zelfde geld voor Malia en Chersonisos maar ook hier over al legen Tavernes en bijna geen mensen.

Laten we hopen dat het tij gaat keren en de toeristen weer terug komen maar ik vrees voor dit seizoen dat voor vele ondernemers de ellende niet te overzien zal zijn.

• Xander - Moderator

Laten we de moed er vooral nog even in houden. Het hoogseizoen moet nog beginnen !

• marcelselluf

Dat van die kamaki's valt wel mee, loop er regelmatig voorbij en er is niemand die ongeoorloofd aan je gaat lopen trekken. Heb het overigens ook nog nooit gezien.

Vanochtend was het overigens heerlijk druk en levendig met bezetting bij veel restaurants.

• Kees

Was je er bij dan drie dagen geleden ik dacht het niet akelig vervelende mensen die voor de hoofdzakelijk lege tavernes staan maar ja als je dit soort figuren niet erg vind ik vind het best ik zal er niet snel meer komen.

• marcelselluf

Dit soort figuren zoals jij ze noemt , zijn grieken en staan daar om hun brood te verdienen. Maar dat begrijpen de meesten niet, die komt het geld gewoon aanwaaien.

• Kees

fijn dat je het begrijpt, maar ik en vele met mij verafschuwen het en het schrikt eerder klanten af dan dat je ze aantrekt.

Je komt het op Kreta maar op enkele plaatsen zo erg tegen als hier en die plaatsen worden ook elke dag stiller en leger dus dat lijkt me toch een teken aan de wand.

• rosade

Hopelijk helpt het een beetje dat ons prinselijk paar een huis heeft gekocht in Griekenland.

Misschien trekt dat toch meer toeristen over de streep om toch te boeken.

Wij gaan in elk geval volgende week heerlijk genieten op Kreta!

• W.

In Turkije is het officieel al verboden om mensen op bedoelde manier te benaderen omdat het meer mensen wegjaagt dan aantrekt. Ik loop ook met een grote boog om die irritante figuren heen. Dat ze geld willen verdienen is een slap excuus, dat willen ze allemaal, ook de uitbaters die je alleen maar vriendelijk toeknikken. En juist bij die ga ik veel liever , zoals de meeste mensen die je ziet.