Boete op Kreta/wie betaalt?

• Marian123

Hallo,

Ik sprak laatst een (toeristen) stel hier in Rethymno en die vertelden mij dat ze hadden geparkeerd aan de boulevard rond het Agnostos-plein (zonder parkeerkaart) en een bon onder hun ruit hadden gevonden van 80 euro. Ze hebben er verder niets mee gedaan want ze gingen er vanuit dat het autoverhuurbedrijf zoiets regelt. Is dat wel zo? Gewoon nieuwsgierig want ik woon in Rethymno en heb verder niets met autoverhuurbedrijven te maken. Zou toch raar zijn als de verhuurbedrijven de bekeuringen van de klanten moeten betalen? Ik weet verder niet of ze contact hebben opgenomen met het verhuurbedrijf (ging via Holland International).

Groet,

Marian

• Xander - Moderator

Normaal gesproken loopt zoiets over de creditcard waarmee de auto is gehuurd. De huurder tekent impliciet voor het betalen van o.m. bekeuringen. Zo werken de grote verhuurders zoals bijv. Hertz, Avis, Sixt, etc.

Punt is alleen dat op Kreta door de lokale verrhuurders heel vaak auto's tegen cash betaling vooraf worden verhuurd. In die gevallen heeft de verhuurder weinig mogelijkheden de bekeuring te verrekenen met de huurder. De verhuurder zal er in die gevallen dus zelf voor opdraaien, of hij heeft ‘connecties’……..

• kriti

Als je als toerist een boete krijgt moet je die dus gewoon betalen. Beetje laks om er maar niets mee te doen, je kunt het altijd bij de autoverhuurder navragen of bij de reisleiding van de reisorganisatie (ik werk zelf in reisleiding en heb deze vraag al regelmatig gehad…) De bedoeling is dat je een parkeerboete bij het postkantoor betaalt. Desnoods laat je het geld achter bij de autoverhuurder zodat zij hem kunnen betalen als het niet meer lukt voor vertrek.

• Chrisn

In Chania hadden ze bij mij het nummerbord eraf gehaald en na betaling van de parkeer boete op het politie bureau kreeg ik het nummerbord van de huur auto pas terug. Best wel effectief.

• hanscop

Vanzelfsprekend dient de toerist de boete zelf te betalen. Als die dat direkt doet bij het ‘betaalkantoor voor boetes’, hoef je slechts 40 euro te betalen. Is mij enkele jaren geleden overkomen. Het probleem was er achter zien te komen waar het boetebetaalkantoortje was.

• Marian123

Ze hadden via Nederland gehuurd (Holland International) dus niet bij een lokaal kantoortje. Hij deed er zelf een beetje lacherig over… Volgens mij had ik hier wel eens gelezen dat de boete over een paar maanden/jaren heeeel hoog kan oplopen. Ik vond het zelf ook een beetje dom van de meneer.