Geld uit de pinautomaat op Kreta

• adonis 27

Ik begin me zorgen te maken of er nog voldoende geld is bij de Griekse banken om te pinnen voor touristen.

Je hoort steeds vaker berichten dat de grieken hun geld van de bank halen.

Is er gegarandeerd nog voldoend geld.

Voor 3 weken contant geld meenemen is ook een risico.

Wat is verstandig.

• kriti

Er zijn tegenwoordig heel veel supermarkten (bijv. AB, INKA, Carrefour) op Kreta waar je met je pinpas kunt betalen. De meeste restaurants accepteren ook creditcards. Neem die dus mee als back-up. Maar mijn ervaring is dat de pinautomaten hooguit in het weekend een keer leeg zijn en dan pas op maandagochtend bijgevuld worden.

Mocht je besluiten wat meer contant geld mee te nemen: stop het in een kluisje in de hotelkamer of appartement. Reisverzekeringen vergoeden vaak een maximaal bedrag aan contact geld mocht het onverhoopt gestolen worden.

• John ter Beek

Geen probleem. Wij gebruiken elke week pinautomaten in Sisi; Malia; Hersonisos en soms in Heraklion.

Ik heb ze nog nooit leeg gezien.

• W.

Als Griekenland de huidige koers blijft varen zullen de mensen die nog geld op de bank hebben dit massaal af gaan halen of overhevelen naar het buitenland ( voor zover ze dat nog niet gedaan hebben) . De Griekse banken zullen dan een voor een omvallen want geld hebben ze niet en lenen kunnen ze nergens meer. Ook de pinautomaten zullen droog staan en niet meer gevuld worden ,zeker niet met euros. Dit scenario zal nog niet direct voor de komende maanden zijn maar in later in de zomer zou ik er toch rekening mee houden en niet te zeer rekenen op de pinautomaten. Als de chaos ,die er verwacht wordt na het uitstappen van Griekenland, doorzet, zal alleen cash geld nog waarde hebben.

Maar het is te hopen dat de Grieken verder denken dan de neus lang is en op 17 juni stemmen op partijen die beseffen dat Europa hun enige sprankje hoop is.

• SophiaBreda

Hoeveel kun je per dag maximaal pinnen van je Nederlandse bankrekening? Mijn bank heeft gezegd dat het limiet niet aan hun ligt maar aan de Griekse banken.

• Xander - Moderator

SophiaBreda Schreef:

——————————————————-

> Hoeveel kun je per dag maximaal pinnen van je

> Nederlandse bankrekening? Mijn bank heeft gezegd

> dat het limiet niet aan hun ligt maar aan de

> Griekse banken.

Dat hangt van de pinautomaat af, maar mijn ervaring is tot 600 euro per 24 uur.

• info@villaadonis.nl

Op het Epirus prikbord is toevallig net een discussie hierover gaande. Het blijkt dat er daar nog voor maximaal 400 euro gepind kan worden.

Gr, Monique

• Maria

Het hangt alleen van een pinautomaat af als deze bijna leeg is. Vraag je 500 en hij heeft nog maar 400 tja, dan kan de automaat niet anders. Zoals de naam is “automaat”. De buitenlandse bank bepaald overwegend wat de opnamelimiet per opname is. Ligt deze onder het niveau van wat je eigen bank in NL je toestaat per dag op te nemen, kun je meerdere opnamen verrichten tot je eigen daglimiet is bereikt.

• Marian123

Volgens mij kun je in het weekend en 's nachts minder opnemen dan door de week en overdag. Maar dat heeft verder niets te maken met de situatie in Grl.

• Maria

Nou die hoor ik voor het eerst. Dus ieder weekend wordt door de banken de opnamelimiet bijgesteld :? Ik denk het niet.