Griekse belastingontduikers op schandelijst gezet

• Jef Dockx

De Griekse regering heeft vandaag een lijst gepubliceerd met de namen van duizenden belastingontduikers.

Dat zouden ze hier in de lage landen ook eens mogen doen.

Lijst als pdf te vinden op de website van tovima

http://www.tovima.gr/files/1/2011/09/08/MEGALOOFEILETES8.pdf

• Bart

Ja Jef, tot nu toe geen enkele reactie op jouw bericht.

Terwijl dit toch wel een heftige actie is in ons geliefde Griekenland.

Kan de laatste bezoeker hier het licht uit doen….

• Xander - Moderator

Het lijkt er op dat de vermelde namen bedrijfsnamen zijn.

Als dat klopt, ben ik benieuwd wat er allemaal nog boven komt drijven als de privé personen ook boven water komen !

NL schijnt 3 (!) Belastinginspecteurs naar GR gestuurd te hebben om ze daar te helpen.

Ze moeten eens een legertje commerciële incassobureaus op ‘no cure no pay’ basis sturen. Dat schiet misschien wat meer op.

• Arthur

En niet alleen NL @Xander, Duitsland stuurt ook ambtenaren ben benieuwd wie volgt.

• Wibo Kalyves

Die inspecteurs uit NL en BRD zijn gewend hun zaakjes te regelen vanachter hun mooie bureaus die volgestouwd zijn met de modernste computers, en hebben op die manier toegang tot bijna alle informatie die ze nodig hebben om een ordentelijke aanslag op te leggen.

Volgens mij zijn zij niet in staat om de gigantische papierberg die verborgen is in de catacomben van de diverse belastingkantoren op een fatsoenlijke manier door te spitten, en op die manier nog wat extra belasting geld te innen.

Even een ervaring om aan te geven in welke tijd de Griekse belastingdienst leeft. (Lees “De Middeleeuwen”).

Ik was laatst op het belastingkantoor van Chania om de auto belasting voor 2012 te betalen.

Eerst naar een loket waar zowaar met een computer een formulier werd geprint met alle gegevens betreffende het voertuig en de eigenaar.

Daarna naar het volgende loket om te betalen. Je krijgt dan een stempeltje met handtekening op het geprinte formulier.

Dan ga je naar het loket om je sticker voor de auto te halen. En let nu op.

De dame in kwestie heeft daar een origineel ouderwets a4tje waarop zij het nummer van de sticker en het kenteken van de auto SCHRIJFT.

Als het a4tje vol is na ongeveer 30 registraties, pakt zij het volgende A4tje en begint opnieuw.

Wie heeft er nog het idee dat de gestuurde inspecteurs uit de geciviliceerde landen hier iets kunnen uitrichten?

• Xander - Moderator

Wellicht kunnen de buitenlandse Belasting inspecteurs juist dit soort procedures tegen het licht houden en verbeteren.

Mij is niet geheel duidelijk wat precies de werkopdracht van de buitenlandse inspecteurs is, maar het lijkt mij dat ze de Grieken juist heel goed kunnen helpen op het gebied van administratieve organisatie (AO).

Ik heb jarenlang met dit soort zaken mijn geld verdient: Het snijvlak van ICT, AO en regelgeving.

Je kan hele leuke kostenbesparende en efficiencyverhogende dingen doen. Precies wat ze in GR ook nodig hebben.

En als je die lijst ziet, kijk dan eerst eens naar de incassokant van de Belastingdienst i.c.m. de regelgeving daaromtrent.

Daar zou ik top prioriteit aan geven. Het kan ze een boel gekrakeel omtrent leningen en het afschrijven daarvan besparen op termijn.

Maar goed, wie ben ik nou helemaal hè.

• kriti

@ Wibo Kalives: je kunt je auto belasting ook gewoon bij elke willekeurige bank betalen hoor! Hoef je maar bij 1 loket langs in plaats van het belastingkantoor en dat je het gevoel krijgt dat je in een boek van Kafka terecht gekomen bent :D

• Arthur

Klopt maar dat kan alleen als je een brief met de Griekse acceptgiro (zo noem ik dat) thuis krijg gestuurd, vaak komt het voor als je zoals bij ons de auto laat in het jaar op je naam zet het eeuwen duurt voordat de ambtelijke molen je gevonden heeft, dan moet je wel naar het belastingkantoor, betaal je te laat ben je echt de klos dan komt er 100% boete op.

• Henk

Klopt als een bus.

Willem heeft voor mij de tocht der tochten gemaakt naar het belastingkantoor, omdat ik zelf op dat moment in Nederland zat. Willem, nogmaals mijn dank daar voor!

De auto was inderdaad laat in 2011 op naam gezet en dan krijg je dus niet de (Griekse accept giro) melding in de bus voor verlenging. Wellicht dat we het verschuldigde bedrag volgend jaar elektronisch kunnen overmaken….whoehahahaha!!!!!

Zolang de belastingdienst de extra woningbelastingen nog via de elektriciteitsrekening moet innen, zijn we hier nog heel ver verwijderd van een slim belastingsysteem dat een adequaat overzicht geeft van de belastingplichtigen. Zoals Willem al aangaf, in een ander draadje, als je op het belastingkantoor komt dan moet je jezelf een weg banen door de berg papieren aangiftes die overal staan opgesteld. Volgens mijn accountant is het nu verplicht om een soort van digi-code te hebben om de aangifte te kunnen afronden. Ik heb deze code inmiddels aangevraagd.

Maar, ik heb het nog steeds erg naar mijn zin hier op Kreta en geniet van de rust en het heerlijke weer. Op afstand kijken we naar het schouwspel, wat zich voor onze ogen afspeelt, over de belasting-prikkelingen. Ook het enorme verschil in beleving, van de huidige financiële situatie, tussen het Noorden van Europa en hier lokaal is verrassend om te zien. Het ziet er naar uit; dat iedereen wel een mening heeft, maar toch niet helemaal weet hoe de vork nu precies in de steel zit. We lezen de Nederlandse berichtgeving en zien hier de werkelijke situatie. Dat er een kloof zit tussen beide is mij wel duidelijk.

Had ik Willem al bedankt?? Ja!!

Groet.

• kriti

Daar heb je ook weer gelijk in Arthur, maar dat komt niet alleen voor als je een auto laat in het jaar op je naam laat zetten. Mijn man heeft al jaren een motor en daar kreeg hij dit keer geen aanslag voor en moest daarvoor ook idd naar het belastingkantoor.