Bedrijfje beginnen

  • Marlies

    Hoi allemaal,

    sinds een maand of 3 zit ik op Kreta (hopelijk voorgoed) en nu wil ik een eigen bedrijfje beginnen (in het toerisme, ook al gaat het minder met het toerisme, ik zie alles positief ;) ).

    Weet iemand hoe ik zoiets moet aanpakken? Is er ook iets als een Kamer van Koophandel, vergunningen hoe zit het daarmee? Zijn er mensen met ervaringen (graag niet in de trant van: waar begin je aan, het gaat slecht met het toerisme blabla)?

    Groeten vanuit een zonnig Kreta!

  • mariska van boxtel

    Begin een winkel in roze brillen,

    en neem vooral een groot kapiraal mee dan zing je het vast een paar jaar uit !

    Met vriendelijke groet,

    Mariska

  • Dimitri Tepelhovski

    Aan zo'n antwoord heeft Marlies weinig. Dat het economisch in Griekenland niet al te best gaat, beteknt niet dat er geen kansen zijn. Misschien juist wel. Het vinden van betaalbare bedrifsruimte zal gemakkelijker en goedkoper zijn en een goed idee, voldoende kapitaal, kennis van zaken en een sterke wil kunnen ook in slechte tijden tot succes lijden.

  • Yannis

    Goedendag Marlies,

    In welke provincie ben je gaan wonen, en wat voor bedrijfje wil je gaan starten wij zijn op dit moment bezig om ons bedrijfje te verkopen wellicht iets voor jou om te starten hier op kreta,

    Inderdaad zijn de berichten over het toerisme niet erg positief op dit moment maar uiteraard zal hier in de toekomst wel weer verandering in komen.

    De zzak is in de provincie Rethymnon als je interesse hebt kunnen we een keer afspreken.

    Uiteraard ben ik ook bereid om je e.e.a. te vertellen over hoe je hier een bedrijf opstart en hoe ik het hier de laatste 6 jaar hebt ervaren

    altijd welkom

  • Marlies

    Met m'n kapitaal zit het wel goed, Mariska, heb net een flinke erfenis gehad van een tante ;).

    Iemand een idee hoe ik zo snel mogelijk van start kan? Ik wil eerst m'n papieren in orde hebben voordat ik ruimte en zo ga zoeken (heb al een huurpand op het oog, er staat genoeg leeg). Ik zit in de regio Rethymno maar ook Chania zou een optie zijn.

  • Erik

    “graag niet in de trant van: waar begin je aan, het gaat slecht met het toerisme blabla …. ” Het lijkt erop dat je oog- en oorkleppen op hebt. Een gemakkelijke prooi voor oplichters en voor mensen die een slaatje uit je willen slaan … .

    Veel prikkers kunnen je hier uit eigen ervaring vertellen hoe moeilijk en zwaar het is om een eigen bedrijfje te hebben op Kreta dat het moet hebben van van toeristen. Elke ondernemer op Kreta die hier eerlijk en open over is, zal dit direct beamen.

    Anderen reageren bieden je direct hun bedrijf te koop aan …. . Waarschijnlijk blij als ze er nog wat voor kunnen krijgen. Een teken aan de wand … .

    Veel succes als je je plannen doorzet. :-)

  • Maria

    Er bestond ooit de NZA (nederlandse zakenborrel) met veel info. Google even en wellicht vind je iets.

  • Henk

    Marlies,

    Wellicht een open deur, maar voorzichtigheid en doortastendheid is hier wel geboden.

    Voor je enige investeringen gaat doen is het zaak dat de doelgroep van je business in kaart gaat brengen. Analoog daaraan zal een businessplan op tafel moeten komen. Daarin staat; het type business, de doelgroep, de financiering en de nodige vergunningen.

    In de aanloop naar het formuleren van je businessplan zou je tijdelijk in dienst kunnen treden van een onderneming die je voorziet van informatie over jouw toekomstige markt. Benchmarking, als onderdeel van je businessplan, is wellicht het belangrijkste element van je voornemen tot de start van een eigen business. Jouw voordeel als Westers opgeleide vrouw is; dat je moderne denkbeelden meeneemt en daarmee een voordeel kan hebben op de concurrentie. Het in kaart brengen van het ‘verwachting gevoel’ van de toerist is je grootste wapen, iets waar het bij lokale uitbaters volledig aan ontbreekt.

    Lever een product dat voldoet aan het verwachtingspatroon van je klanten en meet dit ook. Kwaliteitszorg is een instrument waarbij je het onderscheidend vermogen kan creëren t.o.v. je concurrenten. Je doelgroep komt veelal uit landen waar service naar de klant standaard is en dat wil deze groep dan ook graag terugvinden tijdens vakantie.

    Ik wens je succes met de start van je business.

    Henk

  • Berry Dekker

    Hoi Marlies,

    Informeer ook is bij de belastingdienst over subsidie voor “startende bedrijven”.

    Vaak is dit mogelijk. Let wel op! Als je stopt met een bedrijf moet je ook geld betalen.

    Berry (Gonia - Rethymnon)

  • Jackie

    Hoi Marlies,

    Zo'n 15 jaar geleden heb ik ook op Kreta geleeft en gewoond en ik kan heel goed begrijpen dat je met deze erfenis een droom waar wilt maken. Als je het niet probeert weet je ook niet of het ooit wat zou kunnen worden.

    Iedereen weet dat dit misschien niet de beste tijd is om iets voor jezelf te beginnen maar ook in goede tijden gaan bedrijfen failliet om verschillende redenen. Het is zaak dat je de juiste mensen weet te vinden die je van goede adviezen en tips kunnen dienen.

    Zelf zit ik ook te denken om in de toekomst weer voorgoed terug te gaan naar Griekenland maar dan dit keer met een plan. Je moet tenslotte ook zorgen dat je genoeg overhoud om in de winter van te kunnen leven.

    In je mail kan ik niet opmaken wat voor een bedrijfje je zou willen opstarten maar misschien zou je contact kunnen zoeken met Nederlanders die op de verschillende eilanden al te vinden zijn met een bedrijfje:van wandelorganisaties, zeilvakanties tot een eigen pension.

    Als ik je ergens mee kan helpen dan doe ik dat graag. Ik hoor het dan wel.

    Veel succes en plezier gewenst met het opzetten van je droom!!

    groet,

    Jackie