nederlanders op Kreta

  • bert

    Heeft iemand enig idee hoeveel Nederlanders er permanent op Kreta wonen?

  • Henk

    Hoi Bert,

    Helaas kan ik je het antwoord niet geven, maar ik ben des te meer benieuwd.

    Wij wonen wonen nu 2,5 jaar permanent op Kreta en ik verbaas mij erover hoeveel Nederlanders ik tegenkom. Omdat ik ben aangesloten als bestuurslid bij de lokale NTC school (Nederlandse Taal en Cultuur) krijg ik een goed beeld van welke personen met een Nederlandse achtergrond hier wonen. Voor wat ik heb begrepen woont de grootste gemeenschap in en direct rondom Heraklion.

    Voor Nederlanders is het hier overigens goed toeven. We worden goed opgenomen door de Griekse samenleving, mede doordat de Nederlander een graag geziene verschijning is. Direct nadat je aangeeft dat je uit ‘Hollandia’ komt gaan de duimpjes omhoog en vragen ze zich wel af wat je nu helemaal hier op Kreta komt zoeken. Want “in Nederland is toch alles veel mooier en beter geregeld”. Na enige uitleg over de verschillen en de voordelen zijn ze om en direct ook weer blij dat ze zelf ook in dit gedeelte van Europa wonen.

    Door het ontbreken van een landelijke basisadministratie in Griekenland zal het vrij moeilijk worden om een goed cijfer te krijgen over de juiste aantallen. Maar, ik ben benieuwd en hoop dat er ergens een cijfer uit komt rollen.

    Groet,

    Henk

  • Marleen

    Ooit kon je je vrijwillig ‘opgeven’ bij de Nederlandse Ambassade in Athene. Zodat ze in bv. geval van oorlog tenminste weten welke Nlder waar zit (of misschien om een heel andere reden, weet het eigenlijk niet). Misschien dat ze daar iets meer weten? De regio Rethymno is trouwens ook behoorlijk vertegenwoordigd.

  • Peter

    Volgend jaar februari komen er 2 bij.

    Peter

  • Baukje Vrij

    En in maart komen er nog 2 bij

  • Peter

    Baukjevrij,

    Waar op Kreta,wij gaan wonen in Loutra.

    Peter

  • Ruud

    Hoi Peter,

    Wij hebben sinds kort ook ons huis in Loutra “Pano” betrokken, voorlopig alleen nog voor de vakanties. Ik ben jaloers op je dat je er permanent naar toegaat. Waar in Loutra ga je precies wonen.

    Groet

    Ruud

  • Marilia

    Bij de stoplichten rechtsaf ;)……….(grapje)

    Volgens mij woont het merendeel van de Nlders die in de regio Rethymno woont in of nabij Loutra…..

    Zijn er ook Nlders die in dat complex van Kreta-Eiendomm (die Noorse organisatie) in Pigi wonen? Gewoon nieuwsgierig. Misschien leuk om een topic te beginnen met hoe alle procedures zijn verlopen (ik neem aan Peter dat jullie gekocht hebben?). Misschien leerzaam om te vertellen hoe de koop nu ECHT in zn werk gaat, hoe lang alles duurt etc….is maar een ideetje hoor op de vroege ochtend.

  • Baukje Vrij

    Wij gaan wonen in Mathes, een klein dorpje tegen de bergen, 2 kilometer vanaf Georgioupoli, zo'n 30 kilometer vanaf Rethymnon.

  • Xander - Moderator

    Wij zijn (helaas) nog parttime resident.

    We hebben sinds een jaar of 6 een huis tussen Georgioupolis en Vamos.