Scooter verhuur + tips

• Ans

Mariet,

Of ze streng zijn, doet er toch niet toe ?

Als jij dat certificaat kwijt bent, zal dat dan zeker óók inhouden,

dat je allang géén brommer/scooter rijdt !?

Wees dan verstandig en huur een auto, zoals Andre je ook al aanraadt.

En Gerry wijst je op het gevaar, van een scooter.

Heb je aan de gevolgen gedacht, als je betrokken raakt, bij een ongeluk

en je géén geldig certificaat/rijbewijs voor bromfiets/motor hebt ?

Zelf hebben mijn man en ik een motorrijbewijs en hebben Chios en Karpathos

op de scooter verkend. Maar dan wél ééntje van 150cc.

Dat was heerlijk, maar het blijft voorzichtig-aandoen !

Want je bent enorm kwetsbaar !

Denk dáár eerst eens over na vóór je wat gaat huren.

Een prettige vakantie toegewenst, zónder narigheid !!

Ans.

• Motospeed

Beter laat dan nooit…maar wie weet hebben anderen wel iets aan deze informatie, kijk eens bij motospeed. webstie : www.motospeed-crete.com

met vriendelijke groet,

Christian Koopman

• Rebecca

hallo, weet niet of dit topîc nog open is, maar wij gaan dit jaar naar Kreta. Weet er iemand waar je een three wheeled scooter kan huren, zoals bijvoorbeeld de Piaggio MP3? Dit zou je wel met autorijbewijs mogen besturen…

• Wilma

[

• Wilma

http://www.youtube.com/watch?v=Zk5fyCeZ34s

Ik heb deze nog nooit gezien op Kreta …

• Kees

Niet alle verhuurbedrijven hebben ze maar ze rijden wel degelijk rond op Kreta zowel in de verhuur als gewoon door particulieren.

Gewoon als je op vakantie bent rustig even zoeken.

• Vakman

Er is al veel gemeld, maar misschien heb je iets aan het volgende.

Nadat ik ± 30 jaar geleden op Kreta een keer een 50 CC (motor) had gehuurd zonder daarvoor een rijbewijs te hebben (wat ik een paar keer eerder ook deed) heb ik bijna in de bak gezeten.

In het kort kwam het hier op neer:

Onderweg, ik toerde over heel het eiland, ging de motor stuk. Een filiaalhouder van een andere vestiging dan waar ik de motor had gehuurd kwam ter plaatste. Hij was op een motor. Mijn rijwiel bleek ter plekke niet te repareren. Ik moest de motor daar laten staan en bij hem achterop stappen. Ik zou een vervangende motor krijgen, wat na veel omwegen lukte.

Bij terugkomst op de hoofdvestiging in Heraklion zag men dat ik een andere motor. Men belde met het filiaal voor overleg.

Daar werd verteld dat de motor, die ik op gezag had laten staan, was gestript.

Mij werd gemeld dat ik moest opdraaien voor de schade. Ik liet blijken dat ik daar niets voor voelde. Direct kreeg de secretaresse opdracht de politie te bellen.

Het zweet brak me aan alle kanten uit en dat kwam niet door de warmte! Ik moest me binnen een uur op het vliegveld, wat vlak bij was, melden. Ik zag gitzwarte onweersbuien hangen.

Mijn Engels was ook toen niet heel goed, maar op een of andere manier kon ik de norse man in een monoloog van volzinnen overtuigen dat het niet aan mij lag dat de motor gestript was. Hij belde nogmaals met het filiaal en gebaarde dat de dame even moest wachten de politie te bellen.

Na enige tijd legde hij de hoor op de haak; ja zo ging dat toen nog en vertelde me dat ik gelijk had. De man in Rethymon was zo eerlijk geweest mijn beschrijving te bevestigen.

Pas in het vliegtuig, ik herinner me het nog als de dag van toen, kwam mijn hartslag op een normale frequentie.

In Nederland besloot ik om mijn motorrijbewijs te gaan halen, wat ik ook daadwerkelijk heb gedaan.

In die tijd kon je in Griekenland alles huren wat je wilde, ook al had je niet de vereiste papieren. Bij sommige verhuurders lukt dat nog steeds.

Wees je er van bewust dat wat-er-ook-gebeurd… jij moet opdraaien voor alle lasten, want je rijdt onverzekerd. Ook als op je contract staat dat je wel bent verzekert is dat niet zo.

Als je onervaren bent op een gemotoriseerde tweewieler pas dan dubbel op. Nog steeds kan het voorkomen dat je op een mooie glad geasfalteerd wegdek rijd. Je kijkt vrolijk fluitend om je heen en gaat een bocht in. Halverwege de bocht zit de weg ineens vol gaten en/of veranderd plots in een half verharde weg vol met zand en keien.

Dit gebeurt niet meer zo veel als vroeger en is daardoor nog verraderlijker, want je verwacht het niet.

In het verleden heb ik heel veel toeristen gezien, jong en oud, die bij een verhuurbedrijf als onervaren bestuurder wilden vertrekken. Vaak was het komisch. Vergelijk het met zien van een kind dat voor het eerst op een fiets probeert te rijden. Het is net al met leren lopen: vallen en opstaan.

Meestal loopt het goed af, maar vaak genoeg kan je er schaafwonden en erger aan over houden.

Vaak zag ik mensen met een lichaamsdeel in verband of met iets in het gips lopen of hinkelen.

Als het een Griek was, was de kans groot dat hij had gevist met dynamiet, wat vroeger heel gebruikelijk was. Als het een toerist was, was het meestal iemand die een brommer, of motor had gehuurd.

Laat dit je niet afschrikken, want als je je koppie er erbij houdt is het prima te doen.

Zelf doe ik het nog jaarlijks, nu met helm en ik geniet er met volle teugen van!

Tips:

- Huur ter plaatse. Het geeft je de kans om over de prijs te onderhandelen. Zeker als je iets voor langer huurt heeft dat zin.

- Test voor je tekent wat je huurt op werking van: remmen; voor- en achterlicht en besturing.

- Kortom: maak een proefrit.

- Bekijk het profiel van de banden en kijk naar de spanning ervan. Op de band staat altijd hoe hoog de druk moet zijn. Wordt aangegeven in Bar, of in PSI (pound-force per square inch). Zo nodig laat je het (bij een benzinestation) controleren.

- Pas op met gas geven in bochten. Ook in flauwe. Door het gladde (glimmende) asfalt schiet het achterwiel onder je kont vandaan en lig je voor je het weet, zomaar op je..!

Fijne vakantie! xD