verdorven chersonisos

• marianthi

Als 50 jarige Kretakenner , die er zelfs nog even gewoond heeft heb ik uiteraard ook een mening over chersonisos.

Als er een reportage komt over deze verguisde plek dan is het steevast voor velen een oord van verderf.Niets te maken met het mooie Kreta.Kretenzers zijn in het hoogseizoen duidelijk een minderheid.

Mijn zoon doet wel een weekje Chersonisos.Dan heeft ie het niet over Kreta.Als ie met ons meegaat dan gaat hij op reis naar Kreta.

Met zijn vrienden doet hij een weekje Chersonisos.de foto`s die hij meeneemt getuigen van een land dat Chersonisos heet waar het daglicht niet bestaat.Grinnikend geeft hij commentaar bij de foto`s.Ook ik ken namelijk Chersonisos.Maar dan toch weer anders…

Met de jongste van mijn kroost ging ik wel eens in de ochtend tot een uur of 1 s`middags naar starbeach.Daarna werd het me echt te heet.

Mijn kind ging dan zijn rondje glijbanen doen.Ik zat dan op het terras met een ijskoffie.Zo ver als je kon zien lege ligbedden.Een enkeling onder op het smalle richeltje zand wat hier stoer strand wordt genoemd.Het was goed vertoeven hier…rust….in het hoogseizoen 2007 !

Op de hoek een hijskraan.daar mocht je naar boven en je op je kop aan een elastiek omlaag laten gooien.Voor die sensatie moet je wel een paar weken dagelijks vakken vullen in de supermarkt.

Daarna slenteren naar de winkelstraat van Chersonisos.Ik had nog een gouden ketting nodig..Het schijnt dat Aristotelis in zijn tijd eens over de markt kuierde en vrolijk uitriep ‘'Wat is er toch veel te koop wat niemand nodig heeft!’'

Maar goed.het werd me makkelijk gemaakt.In heel Griekenland heb je namelijk een goedwerkend systeempje.Wil je goud kopen dan heb je tien winkels naast elkaar.de groentewinkel..4 naast elkaar.

Ben eens in Thessaloniki gaan zoeken naar een winkel met grotere maten…..7 naast elkaar.Dat zou in Nederland echt niet mogelijk zijn.

Geen bank ook die je helpt met wat startkapitaal als er in de omgeving van jouw bedrijf al iets soortgelijks is.

maar dit maakt het de klant makkelijk.De ene winkel in.Breed glimlachend worden mij kettingen getoond.De prijs wordt genoemd na het goud gewogen te hebben.

''Joehoe!!'' denk ik en kijk zuinig met halve blik naar de winkel van de buurman.De eigenaar weet…hier begint het spel.Hij laat koffie voor me aanrukken.Hij complimenteert me met mijn goede uitspraak van de Griekse taal.''Bravo'''roept hij uit .En terwijl ik dat wat ik gezegd heb in mijn hoofd herhaal besef ik dat ik 2 grammaticale blunders uitgestameld heb.

==als de ketting iets korter wordt gemaakt dan scheelt dat in prijs.en het is ook de laatste in zijn soort ..nou…dat levert mij een enorm voordeel op.Ik zwijg strategisch en drink mijn koffie.Dit spel heb ik van mijn zoon geleerd,Die is verkoper in hart en nieren,doet een studie small business.

toen ik een keer een winkel binnenkwam zag ik een portret in hout uitgesneden van Medusa.Een vrouw waar ik veel bewondering voor heb,''Wauw'' riep ik uit''Die is gaaf kicke''(ik ga met mijn tijd mee)

''Mam doe normaal'' roept mijn zoon achter me wanhopig uit.De verkoper legt enthousiast uit welke kunstenaar,een begrip in Kreta het beeld heeft ontworpen.''Mam, die vent zijn ogen zijn veranderd,heb je het niet gezien?Er staan nou dollartekens in, en hij lacht omdat ie net een grote zak euro`s heeft horen zeggen:''hier ben ik ,kom maar graaien''

Dus ik koop de ketting met een geweldig gevoel.Want ik ben toch echt wel Hollands.Ik heb korting hehe .En ik voel me voldaan.En de winkelier ook.

Maar goed…..Rust in Chersonisos.Is dit nou het befaamde Chersonisos.winkelstraten,hotel na hotel,bar na bar.Lijkt wel spookstad.Er wordt wat geveegd , er zitten wat geeuwende Grieken op het terras met frappe.Ben er eens s`nachts doorheengereden.

Moest naar het vliegveld.Dan is Chersonisos veranderd in een prehistorisch park.je moet voorzichtig rijden door dit park want je wordt teruggevoerd naar een eerder tijdperk in de evolutie.Je ziet gedaantes op handen en voeten over de weg kruipen de kreten die ze slaken zijn niet menselijk.Chersonisos in de vroege ochtend.Ze kruipen naar holen.

Die holen hebben mooie namen als villa Maria en hotel paradijs. een zure hospita bewaakt met argusogen haar zweetkamertjes.''no no in the evening no can swim in the swimmingpool''Een mooie benaming voor de bak water .

er komt een foto tevoorschijn van een jongen gebogen over de wasbak.Mijn zoon geeft commentaar grinnikend ‘'Hij dacht dat een broodje gyros nog wel kon , de sukkel,hij kon nog net de wasbak halen ’'

Dan een foto van mijn zoon omringt door zeer schaars geklede types .''Nee , dat zijn die vieze , das vrage om problemen'' Dan een .foto van een rij harige achterwerken .De actie wordt vernoemd naar een planeet die zo schoon bezongen wordt in liefdesliederen.Ik kan de overeenkomst niet ontdekken.

Mijn zoon wrevelig door mijn verminderde enthousiasmering ‘'Ben jij dan nooit jong geweest?!’' Mijn hersens kraken .Ik moet effe 32 jaar terug.

Mijn eerste keer Griekenland.Ik mocht van mijn ouders op. vakantie mits het georganiseerd was.Ik kon kiezen uit 3 bestemmingen…Ijsland…Marokko of Turkije.Ik koos Turkije.Deze beslissing had invloed op de rest van mijn leven.Met een jongerenorganisatie uit Engeland zou ik naar Turkije gaan.Mijn ouders gerust.

Maar in Turkije ben ik nooit gekomen.We kwamen op het Griekse eiland Thassos en ik besloot hier te blijven.de rest ging door en ik bleef in een hotelletje.

De Griekse ober nam me op sleeptouw.Hij nam een week vrij en we gingen varen naar een eenzaam strandje, eten en drinken bij ons.We wandelden naar het archeologisch theater met prachtige panorama`s.In de avonden dansen in de open lucht.Alleen Grieken gezien.Ik heb er de hasaposerviko en de zembekika leren dansen.Te diep in het glaasje gekeken en op het strand wakker geworden, mijn schoenen kwijt.

s`morgens sloop ik de trap op met bonkend hoofd en zand in mijn haren.Iedere stap zette een zanderige afdruk op de trap.

Halverwege de trap klinkt er een roep van ontzetting.Ik draai me om de leuning stevig vasthoudend.De hoteleigenaar….die had weliswaar niet mijn schoenen gevonden maar wel mijn tas….met mijn gegevens.

Hoe kan zo`n jonge dame….dit kan toch echt niet…

Later wordt ik geroepen….de eigenaar heeft de hoorn triomfantelijk in zijn hand…telefoon voor mij…Ik stamel mijn naam in de hoorn.Klinkt er sissent aan de andere kant van de lijn….''Lekker geslapen vannacht?''….mijn vader!! Had die Griekse verrader mijn pa gebeld!!

Ik moest meteen naar huis.Thuis moest ik veel uitleggen.Dat heb ik deels gedaan , ik was zeer overtuigend.

de liefde voor de ober was zo over.echter de liefde voor Griekenland was geboren.Het jaar daarop was ik er weer.ditmaal in een keurig hotel van Arke-reizen met een vriendin.daar zou ik ook nog verhalen over kunnen schrijven.

Bespaar ik jullie.

Ik gaf de foto`s terug aan mijn zoon.''Ja natuurlijk ben ook ik jong geweest.maar bij mij ging het ook toen al om de cultuur.Ik bezocht toen al archeologische plaatsen,wandelde door het natuurschoon, maakte boottrips enz Ga jij maar fijn naar Chersonisos maar maakt het niet te bont,je begrijpt wel wat ik bedoel.''Nee mam hoe kom je erbij,tuurlijk niet joh , je kent me toch?''

• Bart

Mooi verhaal Bejoji, compliment.

Erg ‘herkenbaar’ en……., dit soort ervaringen zouden eigenlijk meer op dit prikbord geplaast moeten worden. Geeft naast de reguliere (!?) berichtgeving een beetje meer kleur hier. Kortom: een duim (tu)

• mathijs

altijd naar chersonissos geweest en dan ook het eiland nog gezien.

voor de gezelligheid savonds en overdag een beetje kreta ontdekken.

Juli en augustus moet die plaats wel vermijden.

• tinekeP

Mooi verhaal en erg herkenbaar.

Chersonisos heeft niet voor niets de bijnaam sexonisos!

• lucia

geweldig verhaal Marianthi, leuk altijd jouw bijdragen, dank!!!

Wij zijn ff snel voor zoonlief 2 jr geleden na waterpretparkbezoek naar friet van piet geweest, idd de boulevard gelopen, veel, heel veel nederlandse jonge stelletjes, en weer helemaal blij weer richting zuiden (plakias) te gaan!

• Martine Prest

Prachtig verhaal. Ik hou me toch aanbevolen voor dat verhaal van Arke-reizen met die vriendin. Als dat net zo is al deze…

• GvE

……….als ik een blik werp op m'n pc klokkie en zie hoe laat(vroeg) het is8-)………zou ik wat nachtraven betreft niet uit de pas lopen in Chersonisos(:P)

Het is ook zo'n lang verhaal……..maar wel heel leuk voor het slapen gaan.

Marianthi bedankt voor je spontane verhaal!!

Gerry

• Arthur

Moet jij niet al om deze tijd naast jou Harry liggen?? Met een beetje schuiven pas je er nog net bij.

http://nl.tinypic.com/r/zy83ft/5

• Arthur

• Athina

Afgezien van de maanden juli en augustus (waarin wij de dagen aftellen tot we weer terug kunnen naar normaal….) is Chersonissos ons dorp. Het dorp waar onze kinderen naar school gaan, voetballen, lekker gaan zwemmen. Het dorp waar ik van de buurvrouw lekker eigen gebakken koekjes krijg en van weer een andere buurvrouw versgelegde eieren. Het dorp waar mensen nog op elkaar passen, waar iedereen ook op jouw kinderen let en jij op die van hun. Het dorp waar onze vrienden wonen, waar we in vreugde en nood dag en nacht terecht kunnen en waar je altijd een hapje mee kan eten.

Ook dat is Chersonissos, waar iedereen iets over denkt te weten. Ook dat is Chersonissos, dat ondanks de zomerse ellende van de met name Nederlandse jongeren (misschien hadden jullie die een beetje beter op kunnen voeden….?????), toch gewoon ons dorp blijft!!!!