vraagje voor de echter Kretakenners

• tinekeP

Vraagje voor de echte Kreta kenners.

In de buurt van Timbaki, in een dorpje waarvan de naam beginnent met een K , niet aan de kust, moet een restaurantje zijn, eigendom van een Nederlandse vrouw en haar Griekse man waar men zelf geteelde/ gekweekte producten serveert, waaronder biologisch vlees. Het zou een erg goed restaurant moeten zijn.

Wie weet hoe dit restaurant heet en waar het ligt??

Alvast hartelijk dank voor de tips!

• Arthur

Ik zit te denken aan Kamilari er staat me nog iets van bij. Leen onze Belgische vriendin die in Pombia woont weet er alles van, maar ik zet haar telnr of email adres niet op dit prikbord.

grz Arthur

• tinekeP

hallo Arthur,

Zou je die vrindin deze vraag misschien kunnen doormailen als er verder niemand reageert?

Alvast dank!

• gerrari

Arthur je zou het telnr. of email-adres toch middels privéberichten aan tineke door kunnen geven.

gr. Gerrari

• Arthur

Ik kan haar geen prive bericht sturen omdat ze niet onderstreept staat dus niet geregistreerd is zoals bijv. jij en ik nu op dit onderwerp.

• gerrari

Aha, heb ik weer wat geleerd, bedankt. Was vandaag trouwens in de buurt van Bourgondië maar daar liet de zon , net zoals hier ook verstek gaan. Dan toch maar liever Greece. :D

gr. Gerrari

• Arthur

Tineke ik heb Leen gemailt en gebeld maar zonder resultaat ze is niet thuis, ik probeer het deze week nog eens.

grz Arthur

• magda

Wie kan mij vertellen hoe “het blauwe oog” in het Grieks heet? Ik heb deze mee genomen voor al mijn collega's en kan nu op internet alleen de naam in het Turks vinden. Bij mijn afscheid op mijn werk wil ik deze aanbieden en vind het leuk om de naam in het Grieks te vermelden.

• gerrari

''Mati'' naar mijn bescheiden mening, heb ik het mis dan word ik wel gecorrigeerd.

gr Gerrari

• GvE

Hallo Magda,

Vond een leuk stukje info op de Rhodos info pagina,

Het boze oog

Het boze oog heeft alles te maken met afgunst. Men voelt zich hier enorm bedreigd door de “wetenschap” dat iemand je min of meer kan beheksen alleen maar door een “boos” oog op je te richten. Een voorbeeld: Iemand koopt een nieuwe auto. Een vriend bekijkt de auto goedkeurend en zegt tegen de eigenaar dat de auto bij hem in de smaak valt. De volgende dag rijdt de gelukkige autobezitter tegen een stoeprand en veroorzaakt zo een kras op zijn nieuwe auto. Nu zal hij niet zichzelf voor zijn hoofd slaan, maar zijn vriend beschuldigen van het bezitten van een “boos oog”. Er zijn honderden voorbeelden te noemen van beschuldigingen, maar dat wordt misschien een beetje saai. Ik wil alleen nog even “waarschuwen” op het gebied van kinderen. Hier zal men nooit zeggen dat een baby mooi, lief, schattig is. Men is veel te bang dat er iets met het kind gebeurt en dat men dan aangewezen wordt als de veroorzaker. Nee, het kind is lelijk en stout. Vergist men zich per ongeluk en zegt toch iets positiefs, dan wordt dat gelijk gevolgd door “ftoe, knoflook, ftoe, knoflook” en spuwt men daarbij op de grond, als wilde men deze afgunstige woorden uitspuwen. Nu denkt u misschien dat u deze situaties kunt vermijden door gewoon niets te zeggen. Fout. Men kan ook beschuldigd worden van afgunstige gedachten. Een voorbeeld: Een echtgenoot maakt een lekker bakje koffie voor zichzelf. Zijn vrouw komt de keuken binnen, kijkt naar haar man die koffie aan het drinken is, kijkt vervolgens naar het koffiezetapparaat en ziet dat deze leeg is. Zij gaat voor zichzelf ook een kopje zetten. Ze staat met haar rug naar haar echtgenoot toegekeerd. De man voelt zich een beetje schuldig, maar er valt niets meer aan te doen. Dan verbrandt hij zijn mond aan de koffie. Hij zal niet zichzelf beschuldigen van onvoorzichtig gedrag, maar zijn vrouw verwijten maken dat zij hem die koffie niet heeft gegund. Ook hier zijn nog vele voorbeelden van te geven, maar ik denk dat het zo wel duidelijk is. Als iemand nou zo'n dag heeft, waarvan wij zeggen dat hij beter in bed had kunnen blijven liggen, gaat zo iemand er al snel van uit dat hij “slecht” is “bekeken”. De enige oplossing is zich te laten “ontogen” (letterlijke vertaling vanuit het Grieks). Dit “ontogen” kan alleen gebeuren door iemand die de juiste rituelen en woorden kent. Het hele ritueel weten meestal alleen oudere vrouwen toe te passen. Sommige jongere vrouwen en mannen kennen alleen de woorden en die kunnen gewoon door de telefoon worden uitgesproken. De oudere vrouwen echter gebruiken olie en wierook en daarvoor moet de “beoogde” lichamelijk aanwezig zijn. Ze gaat als volgt te werk: Ze steekt een paar bolletjes wierook aan. Daarna doet ze in een diep bord wat water en olie. De olie blijft op het water drijven en is vlak. Met de wierookbrander maakt ze gebaren in de vorm van een kruis boven de “beoogde”, onder begeleiding van de verlossende woorden. Hierbij valt ook een paar keer het woord “knoflook” en wordt er tevens op de grond gespuwd. Als dit ritueel klaar is, hevelt ze de wierook over in het bord. Nadat het gesis is gestopt, verschijnt er in de olie 1 of meer luchtbellen. Aan het aantal luchtbellen en de grootte ervan kan men zien in welke mate men beoogd is. Gelukkig is men weer gezuiverd na dit ritueel en kan men weer met een gerust hart de straat op. Het is al met al een behoorlijke toestand die gelukkig voorkomen kan worden, door het dragen van een talisman in de vorm van een blauw oog. Deze mag echter niet gekocht worden door de persoon zelf, maar moet geschonken worden door een ander. Zo'n blauw oog is te koop bij elke juwelier in de vorm van een kettinghangertje of als een bedeltje voor een armband. Het heet “mati” en betekent letterlijk “oog”. Een leuk souvenir misschien voor thuis. Top