Net zo druk in mei als anders

• John Dekker

Net terug van een heerlijke voorjaarsvakantie op Kreta. Na eerdere berichten dat de toeristen terugloop zo’n 40% zou zijn waren wij toch wel een beetje sceptisch naar Kreta afgereisd met het idee dat het er akelig stil zou zijn. Maar niets, het was minimaal net zo druk als voorgaande jaren in mei, zelf de restauranteigenaren konden dit beamen. Misschien dat die 40% alleen geld voor de boekingen van het hoogseizoen, want dan komen de gezinnen met kinderen en daar is de economische crisis dan misschien toch harder aangekomen. Begin juli gaan wij weer en kunnen wij het zelf weer aanschouwen. Wij hopen en denken dat het dan ook wel mee zal vallen.

• K&A

Hallo John

Je mag dan het idee hebben dat het net zo druk is als in 2008 maar dan spreek ik je absoluut toch even tegen.

Het beeld in Analipsi is dat er behoorlijk veel mensen zijn maar die zitten alleen maar in de twee all in hotels die het dorp rijk is, daar heeft de lokale gemeenschap nauwelijk iets aan die lopen een rondje dorp met hun hand op de knip tussen twee voedertijden in.

Als ik nu even zeg dat de appartement gebouwen practisch leeg zijn stuk voor stuk,

Hier een op somming van enkele

Eleni 3 appasrtementen bezet

Paul marie helemaal leeg

Nana Angela nauwelijks gasten

Venus 6 appartementen van de 54 verhuurd

en zo kan ik nog wel doorgaan natuurlijk.

Heb vorige week met een eigenaar van twee souvenirshops gespoken uit Chersonisos.

twee winkels 4 man personeel vorige week een dag 11 euro omzet in 12 openingsuren.

Dat noem ik nu niet bepaald meevallen.

Je hebt zelf kunnen aanschouwen hoe leeg het overal is elke dag weer om 21.00 uur kan je geblindoekt door het dorp auto rijden het enige wat je om ver rijd is een vuilnisbak.

• Gradus

Maar dat moet je niet doen cees. Volgens mij zijn alle bakken met allemaal vervangen. Ik wie tenminste bijna allemaal hele bakken staan hier in het dorp.

• K&A

He gradus tot op heden je nog niet gezien, kom morgen ff langs gezellig.

• Manos

Maak van de daling maar gewoon 50% tot op heden, aleen armband toeristen(All Inn) prima maar de daling is er wel degelijk.

• Wil

En weer is voor sommigen het glas half vol,voor anderen half leeg.Vast staat in ieder geval dat de crisis voor een deel door de mensen aangepraat wordt. Vanuit mijn beroep weet ik dat het aantal vliegbewegingen 5 -10% achterloopt ten opzichte van vorig jaar. Als dus iemand beweert dat er 50% minder toeristen zijn ,zou dit dus betekenen dat de vliegtuigen die wel vliegen gemiddeld maximaal voor 60% bezet zijn…..

• Baukje

Wij zijn nu bijna 3 weken op Kreta en zien ook elke dag nog lege en zelfs gesloten accomodaties, bijna lege terrassen, bijna lege tavernes en veel ongebruikte standbedden. Ook de grieken die wij spreken zijn behoorlijk pessimistisch. Wij weten dat de grieken vaak en graag klagen maar het is echt duidelijk minder dan vorig jaar om deze tijd en wij komen altijd in dezelfde weken naar Kreta en zien dan ook echt wel verschil. Zelfs het vliegtuig waarin we zaten had veel lege stoelen.

• chris

De reactie op de crisis is ook niet altijd even handig. Zo weet ik dat in sommige plaatsen de horeca unaniem maar weer eens de prijzen verhoogd heeft. Je moet tegenwoordig toch wel helemaal verslingerd raken aan kreta om de prijzen voor lief te nemen.

• John Dekker

Hoi Kees,

Ik begrijp jullie standpunt wel met dat het stil is, maar All Inn bezoekers zijn ook toeristen of tellen jullie die niet mee en de beide vluchten waarmee wij vlogen zaten ook vol. Ik kan mij ook niet herinneren wanneer ik een souvenir heb gekocht (dus wij zijn ook van die mensen die tussen de voedertijden rondlopen zonder iets te kopen). Bij Tritonas en Marina krijgen zij ook klanten aan tafel van het Caldera complex. Ik telde toch iedere avond als ik daar zat zo’n 10 tot 15 tafels die bezet waren.

• Ans

John en óók Chris en anderen,

Zo langzamerhand ga ik me afvragen, of wij nog wel zó véél zin ( moeten) hebben, om over ruim 2 weken, voor 't eerst, naar Kreta te gaan.

Verdorie! Wij zijn van plan, een eiland te gaan bezoeken, dat we nog niet eerder hebben gezien. We hopen te gaan te genieten, van een prachtig eiland, met een erg mooie natuur, lieve dorpjes, mooie ver-gezichten, landschappen, vriendelijke bevolking, enz.enz.

Souvernirs? Brr!! Of we nou op Chios, Karpathos of Lesbos keken, het was allemaal dezelfde “goed-bedoelde-rotzooi”. (Is in Nederland trouwens nét zó, hoor!)

En de prijzen voor lief nemen? En tóch verslingerd raken aan Kreta? Ik/wij moeten wel héél erg onder de indruk raken, van Kreta en het gevoel hebben, ná 3 weken, dat we beslíst nog weer eens terug moeten.

Zó niét? Dan is/was dit onze laatste vakantie in/op Griekenland, en keren wij weer terug naar Spanje/Can.Eilanden. Daar willen we nog steeds een keer naar Gomera en Hierro. Die hebben we nog niet bezocht, omdat we dat te duur vonden!

Want, John, wij zitten nou eenmaal niet indezelfde positie als jij, nl. dat wij het ons kunnen permitteren, om 2x, binnen korte tijd, of, zeg maar, div. malen per jaar, met vakantie te kunnen gaan. En dat was al niet het geval, vóór de crisis!

Deze vakantie wordt het voor ons, voor het jaar 2009.

Verder zullen we in dec. nog 1 weekend, rond 5 dec. met onze kinderen en kleinkinderen, in één van de Ned. parken doorbrengen.

Maar laten we hopen, dat Kreta over 2 weken lekker véél vakantiegangers heeft. Dát brengt gezelligheid(?) en dan is het personeel in hotels, horeca enz. óók gelukkig.

Crisis? Ach, zolang we het ons nog kunnen veroorloven, met een vliegtuig met vakantie te gaan, naar b.v. Kreta, i.p.v. met de auto naar Zeeland, dan hebben we toch niks te klagen? Of wél soms?