Eigen auto hoe lang mag je hier mee rondrijden op Kreta?

• john

Hallo,

Even een vraag voor een kennis voor mij , deze persoon is werkzaam op kreta maar heeft een adres in Duitsland en zo ook een auto met Duits kenteken , hoe lang mag je hiermee op kreta rondrijden?

is er iemand die mij daar uitvoerig over kan informeren? alvast bedankt voor de eventuele info.

Met vr gr John

• ria

Hallo John

ik denk maximaal 6 maanden je moet de ticket van de boot tonen als bewijs als er controle is. Je zou kunnen informeren bij de Ambassade in Athene denk dat de regels het zelfde zijn voor Duitse en nederlandse kentekens.

• gert van woerden

officieel inderdaad 6 maanden mag je rondrijden in je eigen auto.Is de auto jonger dan 5 jaar betaal je normaal invoerrechten.Is hij ouder dan 5 jaar betaal je megaveel.Ze houden het op milieuverontreiniging van oude auto,s.Nu controleerd de politie erg weinig op kentekens temeer daar een Duits kenteken het zelfde is als de Griekse.Zelf heb ik met mijn Nl kenteken 1,5 jaar rondgereden zonder problemen.Daarna toch maar een Griekse auto gekocht.De ambassade in Rotterdam of Athene kan je meer vertellen.

• Xander

Inderdaad, 6 maanden gerekend vanaf de datum dat de auto GR binnenkwam. Na afloop van het halfjaar moet de auto tenminste 6 maanden GR uit, en daarna mag de auto er weer een halfjaar in.

Het is handig wanneer je vriend de boot ticket bewaart, maar tegenwoordig kunnen ze dat ook in de computer zien. Deze controle lukt natuurlijk alleen wanneer de auto per boot GR in binnengekomen.

Wanneer de auto over de weg GR is binnengekomen nemen ze vaak als startdatum de datum waarop ze auto controleren. Daar maken ze dan aantekening van.

In dat licht is het misschien slim om over de weg GR binnen te komen. Dan heb je altijd vanaf het moment van controle nog een halfjaar te gaan.

Maar, dan moet de auto natuurlijk niet inmiddels zijn bekeurd of anderszins zijn gerigistreerd (bijv als gevolg van een aanrijding).

Dan hebben ze je ook te pakken.

De controle wordt niet door de politie gedaan, maar door de douane. En dus is de pakkans niet bijzonder groot. Tegenwoordig hoor ik er wel van dat ze ook parkeerterreinen bij bijvoorbeeld de Lidl controleren op buitenlandse auto's omdat daar ook veel buitenlanders komen.

Ik heb eens gehoord dat je de auto ook keurig kan aanmelden bij binnenkomst in GR. Na afloop van het eerste halfjaar schijn je dan een verlenging te kunnen aanvragen (maar dan moet je vanaf dat moment dus belasting betalen) voor nog eens een halfjaar. Persoonlijk lijkt me dit een bijzonder sterk verhaal, omdat het hier over een EU regeling gaat waarin dit niet is toegestaan, en daar kan GR niet zomaar van afwijken.

Maar toegegeven, dat doet GR wel vaker. Denk bijv. maar eens aan de regelingen wanneer je je eigen auto in GR wilt importeren. Allemaal volkomen in strijd met de EU wetgeving. Doet NL trouwens ook, denk maar eens aan de BPM. Ook niet toegestaan volgens de EU regeltjes. Maar ja, de auto als melkkoe hè !

Je kan na een halfjaar de auto ook in quarantaine zetten bij de douane. Dan mag je de auto een halfjaar niet gebruiken, en daarna weer een nieuw halfjaar wel. Bij een oudere auto heb je daar sowieso weinig aan omdat deze doorgaans eenmaal per jaar toch terug moet voor de jaarlijkse TÜV (in D, in NL is dat de APK) keuring.