ikonostasie-kapelletjes

• gert van woerden

Overal op Kreta vindt je van die kleine kapelletjes in bochten en langs de weg.Deze zijn er neergezet door de familie als herdenkingsplaats van omgekomen familieleden.Door het rijgedrag en combinatie met alcohol loopt het vaak slecht af.Deze kapelletjes blijven er jaren lang staan,totdat ze vergaan zijn.Elk jaar houdt de familie een korte herdenking bij het kruisje.Men zet er een flesje olijfolie in ,brandt er een kaarsje en je ziet vaak een foto van de omgekomene.Ook als iemand het ongeluk overleeft als dank daarvoor zetten ze ook een ikonostasie neer,maar dan zonder kruisje erop.Ikoon betekend heilig,Stasia betekend gedenkplaats of halte.

Agia of agios betekend heilig.

• Dennis

Ben je je excursiepraatjes soms aan het oefenen ;)

• Harry

…..en positief bezien is het algemene info voor de (nieuwe) bezoekers van dit Prikbord !!

• Martine Prest

Ja, ik vind dit ook een leuke vulling van het prikbord. Zeker interessant voor de nieuwelingen hier.

• Marina

Ik zou er heel graag 1 voor thuis willen hebben, maar vooralsnog zijn ze of te groot of (alsnog) te zwaar :-(

• Mary

Inderdaad is dit best interessant om te lezen voor een nieuweling op dit prikbord,ik heb die kapelletjes vaak gezien (ook op andere griekse eilanden )maar nu weet ik waarom ze er zijn.

Groetjes en bedankt Gert