drinkwaterkwaliteit

• gert van woerden

Je hoeft je in Kreta geen zorgen te maken over de kwaliteit van het drinkwater,in de winter valt er genoeg regen om de zomer door te komen,de natuur vangt het regenwater op in ondergrondse plateaus.het wordt gezuiverd door de kalkrijke bodem.Alleen in grotere steden voegt men chloor toe voor de zekerheid.Daarom smaakt het gekochte flessenwater beter,maar dit komt uit dezelfde natuurlijke bron.Graag het lege flesje even pletten en netjes in een afvalcontainer doen,goed voorbeeld doet volgen.

• Xander

Wel oppassen met water dat uit een watertank komt.

In die watertank kunnen vervelende bacteriën zitten. Vooral het geval bij particulieren of plaatsen waarbij niet heel veel water wordt gebruikt.

In de hotels zit er doorgaans genoeg doorloop in de watertank, dus daar hoef je je geen zorgen te maken.

Bij mij is dat niet het geval, en dus drink ik alleen flessenwater thuis.

Maar verder heeft Gert helemaal gelijk, het water dat uit de waterleiding komt is absoluut schoon.

Vlak bij mij zit ook een vulplek voor water dat uit de berg komt lopen. Dat is lekker koud en superschoon drinkwater !

En daar vul ik de drinkwaterflessen tezamen met het halve dorp.

• tom

Als de waterleiding zoals bij ons eerst een km bovenstraats loopt durf ik het toch niet te drinken.

Ik poets m'n tanden er wel mee, maar als het een tijdje stil staat in die zwarte buizen lijkt me toch wel bevoordelijk voor de beestjes die er in groeien, dus niet voor drinken of groenten wassen.

Ik ga een paar keer per jaar langs het Bramiana stuwmeer, uit nieuwsgierigheid om de waterstand te vergelijken.

de laatste jaren stond het rond deze tijd, het begin van 5 maanden zonder regen, altijd ‘te’ laag. dit jaar staat het voor het eerst sinds lange tijd weer vol.

Mijn buren vertelden dat er 5 meter sneeuw op het Katharo plateau lag deze winter, dat moet ook een mooie water aanvulling zijn.

• Baukje

Wij drinken ook altijd gewoon kraanwater, alleen in Loutro, een klein dorp aan de zuidwest kust kun je het kraanwater niet drinken. Daar heeft men een paar keer in de baai een watervoorziening aangelegd, maar tijdens de winterperiode zijn deze slangen door grote tankers kapot getrokken. Tijdens slecht weer zoeken grote schepen beschutting in de baai bij Loutro, gooien hun anker uit en wachten op beter weer. Na enkele pogingen heeft men het opgegeven en nu komt er gefilterd zeewater uit de kraan, dit smaakt vies en is hooguit geschikt om je tanden mee te poetsen. Als wij in september of oktober in Georgioupoli zijn vragen we altijd eerst even aan onze vrienden hoe het staat met de watersmaak. Als het weinig geregend heeft, is de kwaliteit vaak nog wel goed, maar de smaak is minder. Dan drinken we water uit de fles (of vullen onze fles bij een bron als we er langs komen)maar anders ook gewoon uit de kraan.

• Gradus

Ikzelf haal het water altijd uit het vulpunt wat bij ons in het dorp is. Dit water komt uit een bron en word door het Amerikaanse leger over bijna het hele noorden van het eiland rondgepompt. Alleen wanner de amerikanen genoeg hebben werkt de tap niet, maar dat komt bijna niet voor. Dit water is prima te drinken en sommige restaurants, oh schande, vullen er hun waterflessen mee en verkopen dit als orgineel bronwater.

• John Dekker

Gradus, maak je mij toch nieuwsgierig. Ik weet echt niet waar die pomp of put staat in het dorp. Laat het a.u.b. even weten. O, ja alvast bedankt voor het myrtosje. …proost!

• K&A

foei John na ak die jaren, ik wist het na 1 dag al zal je hem wijzen hoor

zie je binnenkort

Kees

• John Dekker

Bedankt Kees

• Gradus

Aan het begin van het dorp staat toch die periptero?

Die weg ga je in, dus eigenlijk weer een beetje richting Heraklion. Na een paar honderd meter kan je rechts af. En precies op de hoek is een kraan. kan niet missen

• John Dekker

Dat klinkt bekend en zal daar volgende week even een slok nemen… Yamas!