vanaf 1 juli is ook griekenland rookvrij in de openbare gebouwen en horeca,alleen de kleine kafenions worden nog ontzien.
Ik wil inderdaad de eerste ambtenaar nog zien, hier op Kreta, die een Griek er op wijst dat hij daar niet mag roken. Die kan direct daarna een beroep doen op z'n ziektekostenverzekering.
Kijk, je hebt Europa en je hebt Kreta. Hier op Kreta wordt er wat anders aangekeken tegen regelgeving of die nu komt vanuit Athene of vanuit Europa. Als het hier op Kreta niet past, dan gebeurd het niet. En geloof mij, de meeste regelgeving past hier niet. Heerlijk!!!
Kijk maar naar de flitspalen…..daar gaat gewoon een dozijn kogels doorheen en het probleem is opgelost.
Ik wens de uitvoerders van deze regel heeeel veel succes.
Jasoe.
''Als de regering en de politie de wetten niet naleeft, hoe kan je dan respect afdwingen en zorgen dat de bevolking het wel doet'', dat lees en hoor ik altijd van mensen die de Kretenzer veel beter kennen dan ik…..
Ik begrijp dit allemaal nooit zo goed.
Die wetten zijn er toch niet gekomen om mensen te pesten of uit bemoeizucht…
De Griek laat zich door niemand de wetten stellen…..
Stelt hij/zij dan zichzelf de wetten?
Het leven zal toch niet altijd vrijheid blijheid zijn.
Je zal de pech maar hebben…
Het zal je maar gebeuren/overkomen….
Neemt hij/zij zelf de verantwoording als er door het niet navolgen van die wetten iets misgaat ?
Wat……als er weer eens zo'n stoere knappe jonge zoon,lieve dochter,moeder of vader,oma of opa door te hard rijden uit de bocht vliegt of het ravijn instort en uit de auto wordt geslingert omdat er geen gordel gedragen werd??
Wat…. als je je kindje op schoot hebt inplaats van in een veilig autozitje en je betrokken raakt bij een frontale botsing??
Wat……als je oogappeltje je kleinkind waar je als papoes en yaya zó trots op bent, onderweg aangereden wordt door een roekeloze wegmisbruiker??
Wat……als die fles raki jou de wetten gaat stellen en de baas wordt?
De Kretenzer eetgewoonte was lang een van de gezondste ter wereld, nauwelijks kwamen hart en vaatziekten voor.
Maar dat is rap aan het veranderen, toch door het verplicht meeroken en die schadelijke sigaretten??
Wat dan…….gewoon stug doorroken en wel zien wanneer je hart en longen het begeven of aankloppen bij het ziekenhuis??
Ach ik wil niemand de wetten stellen….;-)
Vraag me alleen af of ze dan later geen spijt hebben van hun wetsovertredingen met alle gevolgen van dien…..
Gaan wij Nederlanders ons nu al sappig om maken om het rook beleid in Griekenland? Neem één ding van mij aan, dat doet een Griek al helemaal niet en hij zal dat ook nooit doen. Kijk maar naar het oude ijzer wat er langs de weg ligt (oude auto’s, wasmachines enz), als je er in Brussel subsidie voor aan gaat vragen en het vervolgens naar de dichtstbijzijnde hoogoven verscheept dan heb je volgens mij in één jaar een hele goede boterham verdient en dat interesseert een Griek al helemaal niet, ik denk dat hij al ziek wordt van het woord milieu! Dus laten wij ons er ook maar niet druk om maken.
Ben het met je eens GvE. Xander, Gradus etc. met hun stoere verhalen, het lijkt wel alsof jullie alleen maar taverna eigenaren, te hard rijdende ,rokende , raki drinkende Kretenzers en lokale politiemannen kennen. In mijn omgeving (klein dorp in West-Kreta) zijn al veel mensen gestopt met roken en de meesten doen ook hun autogordel om. Braaf he ? Er wonen hier ook ‘gewone ’gezinnen, mensen werken in het onderwijs, in het ziekenhuis enz. enz. Ok, de mensen houden zich misschien niet zo strak aan de regels als (meestal) in Nl., maar jullie maken er wel een heel stoer verhaal van. zo is het echt niet !
Monique,
Je hebt ook gelijk.
Maar wellicht dat we even doorschoten in dit heerlijke onderwerp. Want zeg nu zelf, het was een inkoppertje. Maar strakke regelgeving en de toepassing daarvan die kom ik hier maar zelden tegen. Dat is nu net wat mij zo bevalt hier op Kreta.
En is het daarmee nu veel slechter dan in NL….nee. Mensen hebben hier nog sterk het gevoel om dingen samen te doen en daaruit volgt een vorm van ‘zelfregulering’.
Groetjes,
henk
Situatie Nationale bank
ik kom vorige week daar binnen samen met mijn vrouw als niet roker gestopt na 30 jaar een zeer zware roker te zijn geweest zo ook mijn vrouw.
Bureau 1 rechts van de ingang bankbediende lekker rustig zittend met een koffie en je raad het al sigaret.
Naast hem twee loketten, twee mannen bedienen de klanten met jullie raden het al een brandende sigaret tussen de lippen.
10 meter verder op het bureau van de manager dat weet ik ben druk met hem bezig geweest de afgelopen maanden met een klant en wederom jullie raden het al beide zitten te roken.
Ik stoor me hier aboluut niet aan ik vind het een prachtig gezicht, en hoezo stoere verhalen.
Er zullen gerust wel Kretenzers zijn die zich aan de regels houden, alleen ik kom ze zelden of nooit tegen, het was een motivatie om na alles weer heel snel terug te keren.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?