waar heen voor veel flora

• Martine Prest

Wij gaan 22 mei voor twee weken naar kreta toe.

Als het goed is bloeit er dan nog van alles.

Zelf weet ik dat het lassithi plateau erg mooi is tijdens het voorjaar.

Zie hier twee foto's die ik al eerder tijdens het voorjaar daar gemaakt heb:

Wie weet nog andere mooie plaatsen die bekend staan om hun bloemenpracht?

We hebben een auto ter beschikking en verblijven in Malia.

Westelijker dan Chania kunnen we dus niet gaan.

Alvast bedankt!

Martine

• Isa

Hallo,

In de streek van Spili komen ook veel bloemensoorten voor, oa orchideeën.

't Is wel mogelijk dat ‘einde mei’ al een beetje aan de late kant is, en er al een groot deel bloemen uitgebloeid zal zijn (natuurlijk afhankelijk van het weer de komende maand).

vriendelijke groeten, en geniet ervan !!

• gerrari

Auto ter beschikking? Doe je Romanou Stavroti (Minoan King) de groeten, want daar zal de auto wel weer vandaan komen hé? :D

Prettige vakantie.

Gerrari

• Martine Prest

Nee, deze keer net als de vorige keer huren we daar de auto niet. De enige 4x4 met veel vermogen die zij hebben is een vitara. En we zochten een auto met meer comfort, ook op de “snelweg”.

We huren via Crete-Holidays nu een KIA Sorento. Dat is wel een bakbeest van een auto. Maar hij rijd heel fijn. Op onverharde wegen en op de snelweg. Hij is wel een stuk duurder, maar we delen de prijs door tweeen (we zijn met twee stellen). En dan is het wel te doen.

• jaap

vanuit Malia de Lassithi hoogvlakte bezoeken, dat is een bloemen paradijs in het voorjaar

• Martine Prest

Ja, daar komen mijn foto's ook vandaan. Maar ik zou juist wel wat meer plekken willen bezoeken die bekend staan om veel of juist aparte bloemen. Vandaar mijn vraag.

• GvE

Martine ik zou willen dat ik je tips kon geven…

Dat zou betekenen dat ik al eens in het voorjaar op Kreta was, en net zo of misschien nog wel meer zou hebben genoten van de bloemenpracht in het voorjaar zoals wij enkele jaren geleden deden in Pilion.

Je kan geen Kretagids openslaan of je leest wel iets over het kleurrijke landschap in het voorjaar met een tapijt van wilde bloemen en bloeiende heesters, een waar paradijs voor planten en bloemenliefhebbers.

En daar ben jij er een van….altijd weer van die prachtige foto's uit de natuur op Kreta.

Ik lees in mijn nelles:Het Kretenzische landschap met meer dan 2000 plantensoorten waarvan 130 inheems.

De bewerking en ontginning van het land hebben de natuurlijke habitat van wilde planten aangetast,maar er zijn nog heel veel soorten op Kreta.

Bergachtige en steenachtige gebieden zijn rijk aan wilde bloemen.

De meeste kans om wilde bloemen te vinden heb je bij archelogische vindplaatsen, in de meeste gevallen is daar de grond nog hetzelfde als in de Oudheid, alhoewel het gebruik van pesticiden helaas enkele soorten heeft uitheroeid en andere kwetsbare soorten heeft geschaad.

In Polyrinia boven de witte huizen van het dorp op de top van de heuvels groeit in de periode maart-juni de prachtige wolfsmelk met haar trossen gele bloemen.

Ook staan er bij oude vervallen muren ,klaprozen,gladiolen,madeliefjes,vrouwenschoentjes,wilde look en grasanjers.

In Gournia, dat de Golf van Mirabello overziet op Oost Kreta zijn de vloeren in de oude stad in de lente bedekt met anemone,boterbloemen,irissen en sterren van Bethlehem.

Bij Festos zouden veel inheemse lentebloemen te vinden zijn en orchideeën waaronder de op een insect lijkende Ophrys cretica, en het juffertje in het groen.

Zuidwaarts van Festos zie je anemone en alruinen

Bij Agia Triada niet zo ver van Festos zijn nog meer orchideeën te vinden.

Bij Agia Galini vindt je bij de kliffen in het Westen tussen het struikgewas grote venkel van wel meer dan 2 meter hoog,hyacinten,salie en hier groeit ook de orchidee Ophrys fuciflora met een opvallend blauw patroon

Rond het Preveli klooster groeien in het voorjaar geurige kruiden als salie,rozemarijn,lavendel en de vuurwerkplant.

Ook vond ik deze site met veel foto's van bloemen die op Kreta voorkomen.

http://www.tania-apartments.com/botaniseren.asp

Als je eenmaal aan het toeren bent met die heerlijke auto kom je vast nog mooie natuur tegen onderweg,en stap zeker ook eens uit want de prachtigste bloemen staan vaak verscholen tussen rostblokken en dicht aan de waterkant.

Hele fijne vakantie en veel plezier met het fotograferen van al die bloemenpracht.

Groeten,

Gerry

• GvE

Ook al kan je niet ter plekke genieten van al dat prachtige natuurschoon op Kreta……

Ik ben vaker te vinden op de site van Wolfgang, er staan veel foto's van bloemen met beschrijving van waar en in welk jaargetijde de bloemen te bewonderen zijn.

http://www.west-crete.com/flowers-crete.htm

• Martine Prest

Ontzettend bedankt voor je reactie.

Een aantal van de plekken die je noemde zullen we bezoeken (stonden al op ons verlanglijstje).

Ik zal proberen weer veel mooie foto's te maken die uiteraard weer bij ons op de site te zien zullen zijn.

Ik zal er dan ook zoveel mogelijk de namen en de lokatie er bij zetten.

Die van Wolfgang ken ik ook. Ik kijk iedere dag even bij zijn Daily Photo of Crete. Die van vandaag is ook weer schitterend.