Satelite ontvangst valt weg

• Henk

Nu weet ik dat Ger via zijn site diverse topics heeft lopen, maar ik wil toch een lijntje uitgooien naar de mensen met ontvangst op West Kreta.

Sinds twee weken hebben diverse mensen hier rond Chania een gestoorde ontvangst van de Astra 1. Omdat we hier bijna allemaal dezelfde leverancier gebruiken, viel het direct op dat we plotseling allemaal tegelijk met storingen aan kwamen zetten.

De storing houdt in; met regelmaat wegvallen van het signaal. Daarna herstelt de decoder zich weer, om na een uurtje weer weg te vallen. Het signaal is voldoende sterk. Indien de decoder kort wordt uitgezet en weer aangezet pikt deze het signaal weer op. Soms krijgen we ook de melding over ‘no card’ te zien. Zelfs BVN valt ook weg.

Geen storingen op de decoder of de LNB voor zover we hebben kunnen vaststellen.

Ik lees op enkele forums iets over het aanpassen van de footprint. wie o wie kan ons helpen.

Groetjes,

Henk

• wageral

Henk, ik zie dat je de vraag ook hebt gesteld op het Griekse-TV forum.

Misschien willen meer mensen met ontvangstervaringen op Kreta (maar ook elders in Griekenland) hun ervaringen daar plaatsen? Dan krijgen we een grotere input op één plek en kunnen we de problemen nog beter in kaart brengen.

Ik heb namelijk onlangs kontakt opgenomen met SES-Astra om te achterhalen wat er aan de hand is en wat eventueel een oplossing voor de problematiek op dit moment zou kunnen zijn.

Zij willen echter meer informatie zoals de regio van de problemen en de gebruikte apparatuur en het tijdstip waarop de problemen zich voordoen.

Dus hoe meer info over de ontvangst (ook als het wél goed gaat) in Griekenland, hoe beter.

Alvast bedankt,

Ger

• Henk

Hallo Ger,

Ik zet de gegevens van de gebruikte apparatuur wel op het Griekse-TV forum.

Zolang we de lamp maar niet te veel laten schijnen op het gebruik van de kaarten in Griekenland. Niemand wil gedonder met Canaldigitaal…toch?

Ik lees wel op de site van Canaldigitaal dat er door hun gecertificeerde ontvangers moeten worden gebruikt. Houdt dit wellicht verband met de klachten hier?

Stel dat ik een satellietontvanger vanuit NL laat overkomen, welke kan ik hier dan het beste gebruiken? Heb ik dan ook nog steeds een CI module nodig?

Alvast bedankt voor de moeite die je er in steekt.

Groetjes,

Henk

• wageral

De “Canal Digitaal ondersteunde ontvangers” hebben doorgaans meer na- dan voordelen. Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat de software bij veranderingen van hun kant wordt aangepast.

Zelf zou ik nooit voor een dergelijke ontvanger gaan maar voor een meer universele ontvanger met veel meer mogelijkheden gaan. Let er dan wel op dat die ontvanger een CI-slot heeft waar je huidige module in kan. Beter is het om te kiezen voor een ontvanger met een Multicrypt-kaartlezer. Let er dan wel op dat de software aan boord ook geschikt is voor de nieuwste codering van CD: Seca-3.

Even ter info: de codering heeft niets te maken met het wél of niet kunnen ontvangen in Griekenland. Je hebt gewoon een goed signaal nodig alvorens de decodering kan werken. Dus het fabeltje dat je op enkele fora leest dat de nieuwe codering van Canal Digitaal debet zou zijn aan de recente ontvangstproblematiek is pertinent onjuist.

By the way: niets te danken hoor! Voor mij is het een uit de hand gelopen hobby waar ook ik nog steeds dagelijks van (bij) leer…….

Ger

• Henk

Hallo Ger,

Ik denk dat de software aanpassing van mijn ontvanger door George zijn effect heeft gehad. De kaart zit nu direct in het bovenste slot en niet in de module. Zolang het maar werkt. Zo heel af en toe schokt (inhouden) het beeld nog wel eens, maar het valt niet meer weg.

En de software up-grade van de ontvanger werd nog eens geheel zonder kosten uitgevoerd. Toch een uitzonderlijke goede service.

Het signaal is goed en met een schotel van 1.20m x 1.30m heb ik voldoende ontvangst.

Van de week ga ik de schotel eens goed afstellen met de gegevens die ik via jouw site heb kunnen vinden; scew en dat soort zaken. Ik heb ook een signaal meter aangeschaft om zodoende de fijn-afstemming te kunnen maken.

Al met al wordt het ook bijna een hobby. Ik zal je site dan ook wat meer gaan bezoeken om alle informatie op te nemen.

Mooie foto's van jouw opstelling in de tuin. Wellicht ook iets voor bij ons, een tweede of derde LNB er naast zetten.

Groetjes vanaf een warmer wordend Kreta.

Henk

• wageral

Ben benieuwd of je de zaak uiteindelijk zó afgesteld krijgt dat je geen last van uitval meer hebt. Volgens mij is daar een goede kans op. Hou je me op de hoogte? Met jouw informatie kan ik immers weer anderen helpen.

By the way, die “George” schijnt er duidelijk verstand van te hebben als ik dit zo lees. Zou het geen goed idee zijn hem te vermelden in de rubriek “Monteurs / Installatiebedrijven in Griekenland”?

Groet,

Ger

• Anna

Wij hebben altijd prima ontvangst gehad in Sitia, onze schotel in Sitia is 2M en sinds een maand of 4 vallen de zenders RTL 4,5,7 en 8 weg. Alleen heel vroeg in de ochtend tussen 04:30 en 07:30 werken deze zenders goed.

Alle overige zenders werken prima.

• Dik

Hallo allemaal

hier in de buurt van Rethymon hebben wij met een schotel van 140 cm ook problemen met de ontvangst van de RTL zenders, soms 's morgens wel maar verder op de dag niet. Er is mij verteld dat de sateliet verouderd is en niet meer luisterd naar de instrukties vanaf de aarde. vorig jaar geen problemen gehad. Dit was te checken op www.flystat.com. hier klik je aan Astra 19,2 dan in de lijst zoeken naar canaldigitaal RTL zenders, dan klik je rechts op 1H, en je vindt de

de footprint van de zender, en hier valt Kreta niet onder/ dit was vorig jaar anders

het schijnt dat er één van de stuurraketten niet werkt en dat de sateliet weer zijn oude positie heeft ingenomen en dus nu wéér Kreta niet aanstraalt.

Dit is mij verteld, misschien dat een andere techneut een ander verhaalt heeft

dan lieg ik in permissie.

De ontvangst van anderde zenders is 98%. dus aan het formaat van de schotel kan het niet liggen, terwijl onze gedeeltelijk bedekt wordt door een palmboom!

onze leverancier van decoder ( een uit voormalig yoegoslavië) wil ons geen nieuwe en duurdere decoder verkopen, omdat volgens hem niks uitmaakt, het resultaat heb ik bij hem in de zaak gezien, en zijn schotel staat op een flat in Rethymon zonder beperkingen of storende zaken zoals bomen e.d.

ben benieuwd.

Dik

• Henk

Ik hou je zeker op de hoogte van mijn vorderingen.

Het zou natuurlijk mooi zijn als we voor een ieder de storingen uit de wereld kunnen helpen.

Echter, als ik de berichten zo lees dan komen de storingen wel sterk overeen wat de indruk wekt dat er wellicht een diepere oorzaak aan ten grondslag ligt. De ontvanger draait nu weer ruim een dag en blijft vooralsnog stabiel - zonder uitval - met enkel zo nu en dan wat lichte haperingen op de RTL's en SBS6.

Ik zal inderdaad de gegevens van George op de site vermelden. Ik heb al meer dan 8 jaar een goede ervaring met deze leverancier, dus dat mag best geadverteerd worden. Uiteindelijk is het de service die telt en niet de eenmalige interactie tijdens de verkoop van een artikel.

Groet,

Henk

• Freek

Ik heb nu ongeveer twee maanden Nederlandse zenders via Canaldigital maar heb in totaal niet meer dan een half uur de RTL-zenders kunnen zien. Heeel soms RTL5 maar dat zijn van die teleshopcommercials dus daar is ook niet veel aan ;).

Weet iemand wat ik er aan kan doen?