huisje kopen

• Peter

Ik wil graag een huisje kopen op Kreta.Ik volg daar de prijzen al een redelijke tijd maar kan nog niet ontdekken dat de prijzen een beetje aan het zakken zijn.Ik zou best een bod kunnen doen maar weet niet wat een redelijk percentage van de vraagprijs is.Moet ik aan 10% of 20% of zelfs 50% minder van de vraagprijs denken.Ik hoop dat er iemand is die er een beetje kijk op heeft en mij kan adviseren.

Met vriendelijke groet

Peter

• Natassa

Ik hoor steeds meer buitenlanders, voornamelijk Engelsen, die hun huis in Griekenland willen verkopen, ik denk dat je nog even moet wachten want als het aanbod van huizen omhoog gaat en het voor sommigen gaat nijpen dan zou je misschien nu teveel betalen. Ik zou wachten totdat de credietcrisis op zijn hoogtepunt is. Ook veel Grieken barsten van de armoede daar gaat het nog slechter dan elders dus…………..

• Xander

Op een of andere manier zie je de prijzen nauwelijks zakken, terwijl er vrijwel geen huizen worden verkocht.

Precies hetzelfde fenomeen zie je bij lapjes grond. Daar is de ‘recessie’ al langer aan de gang. Grond wordt al een paar jaar nauwelijks meer verkocht.

Het is een kwestie van bieden. En daarbij zou ik als startpunt een fors afslagpercentage hanteren. Zeker 20 - 30 %. En dan kijken waar je uitkomt. Achterhaal eerst hoelang het onderhavige huis al in de verkoop zit. Hoe langer, hoe beter je kan onderhandelen.

Er zijn ook genoeg aannemers / projectontwikkelaars die splinternieuwe huizen soms al jaren in de verkoop hebben staan. Ik heb van zeer leuke deals gehoord.

De prijzen op hun websites zakken vaak niet of weinig, maar zodra je in gesprek gaat is er ineens veel mogelijk.

Ofwel geld er af, ofwel allerhande extra's er ‘gratis’ bij.

Ik weet van huizen die voor meer dan 30K minder dan precies dezelfde huizen in hetzelfde project zijn verkocht !

Zeker de projectontwikkelaars hebben heel erg veel geld vastzitten in onverkochte huizen en grond. En ze hebben de cash juist nu hard nodig omdat hun kosten gewoon doorlopen en de omzet vrijwel stil ligt.

Let wel goed op, veel projectontwikkelaars hebben in strijd met de regelgeving gebouwd. Zo staan er ook illegale nieuwe huizen te koop. Trap er niet in, want eens zal blijken dat je dan met een later onverkoopbaar huis zit.

Dus het klemmende advies: zoek altijd je eigen advocaat, en neem niet de advocaat die de verkopende partij heeft aanbevolen.

Veel Engelsen hebben een lange adem. Het is vaak niet een kwestie van persé nu hun huis verkopen. En, veel Engelsen hebben veel te duur gekocht en proberen dat terug te verdienen. Ook omdat ze vaak een hypotheek hebben voor dat hoge bedrag.

Engelsen worden vaak uitgelachen door Griekse aannemers omdat ze er om bekend staan vaak zonder afdingen de vraagprijs te betalen. Geldt zowel voor huizen als klussen.

• Alex

Het is maar net hoe graag een eigenaar wil - of moet - verkopen en van de hoogte van zijn eventuele hypotheek. Geen enkele eigenaar wil na verkoop met een restschuld achter blijven. Het zal daarom per eigenaar verschillen. Eigenaren die tijd zat hebben - en dat zijn er volgens mij nogal wat - zakken niet of nauwelijks in prijs en zitten de crisis wel uit in afwachting van betere tijden. Woningen kunnen daarom jaren te koop staan.

Prijzen op websites kunnen niet up to date zijn.

Het is in GR ongebruikelijk om de vraagprijs te betalen. In de onderhandelingen zou ik maar eens beginnen met zo'n 30 tot 40 % lager te bieden - afhankelijk van het object - en dan de reactie eens peilen.

• Xander

Onderschat de problemen van veel Engelsen niet.

Velen hebben hun verblijf op Kreta gecalculeerd met een pond die ruim anderhalve euro waard was, en daarop hebben ze vervolgens ook hun maandlasten berekend.

Nu is de pond ongeveer gelijk aan de euro. De Engelse pensioenen worden nu eenmaal uitbetaald in ponden, en niet in euro's

Da's dus effe 1/3 aan koopkracht inleveren.

Daar kunnen velen niet zomaar overheen stappen.

Logisch.

En daarom zullen ze, zolang ze het financieel volhouden tenminste, blijven proberen hun huis voor die hoge prijs te verkopen.

Ik denk dan ook dat het beter is de projectontwikkelaars eerst eens te checken.

Bij die lui staat het water ook tot aan de lippen. Ze vallen dan ook met zekere regelmaat om. Vooral de grote jongens. Een paar weken geleden nog eentje in het westen van Kreta.

De kleine veel minder omdat die vaak niet op voorraad hebben gebouwd, wat de grote jongens juist wel deden.

• Peter

Natassa,Xander en Alex hartelijk dank voor jullie reactie en mening.Ik ben er toch weer iets wijzer van geworden en zal dit alles meelaten wegen in mijn beslissing.

Groetjes

Peter