hallo ik wou eens weten of de crisis ook op kreta heeft toe geslagen.
Ik heb nog nergens concrete cijfers gezien voor zover dat al mogelijk is. Het boek seizoen is immers nog maar goed 2 maanden oud.
'Men' verwacht dat heel veel mensen zitten te wachten op de last minutes, en dus nu nog niet boeken.
Ik heb wel (in verschillende bronnen) gelezen dat de verwachtingen niet best zijn. Men verwacht vooral minder Engelsen omdat die 2 keer last hebben van de crisis. De pond staat namelijk ook nog eens erg laag t.o.v. de euro. Daar hebben wij geen last van maar Engelsen dus wel.
Ik verzorg de boekingen van een acco op Kreta, en we hebben om deze tijd nog nooit zoveel boekingen gehad. Maar, in tegenstelling tot voorgaande jaren, tot nu toe geen reserveringen van Engelsen.
Er is denk ik nog geen staat op te maken !
Natuurlijk heeft de crisis ook gevolgen hier, zie het bericht op
http://parakalo.wordpress.com/ :
"Grieks toerisme kan wel een boost gebruiken
Het ziet er dit jaar niet echt rooskleurig uit voor het toerisme in Griekenland. In Engeland werden er 25% minder reizen naar Griekenland geboekt, in Duitsland nam het aantal boekingen met 22% af. In Frankrijk daalde de vraag met 19% en in Scandinavië werden 30% minder vakanties naar Griekenland geboekt.
Als het somberste scenario werkelijkheid wordt, zal het aantal toeristen met dertig procent afnemen - de grootste daling sinds dertig jaar. Deze afname betekent ook dat er twee miljard minder wordt verdiend in de toeristenindustrie.
Als er ’slechts’ tien procent minder mensen hun vakantie in Griekenland doorbrengen, is het de verwachting dat de inkomsten met twintig procent zullen afnemen. Dat zal leiden dat er 50.000 banen verdwijnen in de sector. De grootste verliezen worden verwacht bij de vier en vijfsterren hotels. Die zouden goed zijn voor een verlies van 1,5 miljard euro.
De Griekse overheid heeft 75 miljoen euro opzij gezet voor een campagne die Griekenland moet promoten als aantrekkelijke vakantiebestemming, aldus Minister van Toerisme Costas Markopoulos. Dat is 50% meer dan het bedrag dat in 2008 werd uitgegeven aan toeristische promotie. "
Een teken dat de crisis ook hier al begonnen is, zie je aan de uitverkoop die nog steeds voortduurt (in Chania tenminste), normaal alleen in de maand januari en nu zitten we al in maart. Duidelijk dat mensen geen geld hebben op dit moment en winkeliers kunnen hun produkten dus zelfs in de uitverkoop moeilijk kwijt.
Hier wat cijfertjes die ik vandaag in een Griekse krant heb gelezen:
Men verwacht voor Kreta op dit moment dat het aantal toeristen van 2,7 miljoen naar (ruim) onder de 2 miljoen zal teruglopen (26 - 30 % minder dan in 2008).
Men verwacht een terugval onder de Engelse toeristen van 30 - 40 %, en van 15 - 20 % onder de Duitse toeristen.
http://www.gelderlander.nl/algemeen/dgbinnenland/4642066/Buitenlandse-vakantie-blijft-populair.ece
leuk artikel uit onze streekkrant….
Zo'n man in Den Haag kan wel kraaien: ga in Nederland op vakantie, maar wat kost een hotelletje, bungalow ( de bekende parken), B&B (alles boven de 41 € pp per nacht) hier ter plekke in vergelijking met bijv. Kreta ???
These: ik vertik het om ruim 40 euri per nacht per persoon te betalen, als ik voor 16 euro hetzelfde krijg in Duitsland of Kreta.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?