westen kreta: rustig en authentiek

• nele

Vorig jaar waren we in het oosten van Kreta. Dit is ons schitterend bevallen!

Veel gewandeld in de bergen, genoten van de palmen en van het romantische Mirtos….

We hebben dus de Kreta-smaak te pakken

Dit najaar willen we in september graag eens naar het westen.

We houden van natuurwandelingen en rustige plaatsjes…

Heeft iemand van jullie tips ivm accomodatie, regio?

Een leuk appartementje of hotel?

• Henkjan

Hallo Nele,

We waren in het zuiwesten van Kreta.

Leuke plaats is daar Paleochora, te ver gelijken met Mirtos.

Vandaar uit kun je prachtige wandelingen maken

We zaten toen in hotel Megim ongeveer 3 km buiten die plaats.

Je kunt boeken via www.xenia.nl.

• Lieke

Hallo Nele,

Wij zitten de maand september in Hotel Chrispy World. Vlakbij Kolimbari. Als je even googelt zul je de foto's en informatie winnen. Vandaar uit gaan we toeren met de auto. Wij komen er nu voor de 4e keer. De eerste keer ook naar het oosten geweest, maar daarna verliefd geworden op het ruige westen van Kreta. Busverbindingen zijn prima, maar wij huren altijd een auto zodat we onafhankelijk zijn. Achitterende natuur, kloven, rustige en drukke strandjes. Zodra je het binnenland inrijdt kun je genieten van de stilte van de natuur.

Succes met zoeken.

groetjes L

ieke

• lucy

Ik denk ook aan Paleochora, weet daar niet zo snel accomodaties, alleen op doorreis geweest of Plakias, geen massaal toerisme, prachtige omgeving, wij zaten in app. Anthos (neckermann)net buiten het dorp op de heuvel, is van hotel Allianthos beach, ook prachtig en pal aan zee. Erg leuk en relaxt dorp aan een prachtige baai, vindt zelf daar het achterland mooier dan in Mirtos waar ik ook geweest ben (in 2000).

Matala gaan we nu naar toe, meer wat dagtoerisme, ook prachtig qua natuur, veel kleinschalige hotelletjes, wij gaan naar Valley Village via Sunweb, die heeft daar veel keus!

Al deze plaatsen zijn in het zuiden, je hebt ook nog Aghia Galini.

Veel succes met het maken van je keus!

• GvE

Aha…….weer iemand ‘'besmet met het Kreta virus’' ;-)

En dat is niet zo verwonderlijk.

Jullie zullen in het westen van Kreta ook weer hele mooie plekjes tegen komen.

We hebben het daarom vaak over *The Wonderful West*

Mijn eerste kennismaking met Kreta was in het westen(ook in september)

Wij verbleven in het gehucht Rapaniana,Kolimvari www.selinisuites.com

Goed hotel met vriendelijk personeel.

Van daaruit hebben wij met huurauto een groot gedeelte van de prefectuur Chania gezien, en je komt het allemaal tegen: het ruige berglandschap met wandel mogelijkheden door vele kloven zoals Samariakloof en Imbros kloof.

De dromerige dorpjes Lappa of Polyrinia de plaats met een verzameling ruïnes die dateren uit de Romeinse tijd.

Het schiereiland Gramvousa met de prachtige vlakke baai die ‘Tigani Balos’ (braadpan) wordt genoemd waar je over zandbanken door lekker lauw water naar het eiland Imeri Gramvousa kan wandelen.

Bezoek aan de Stad Chania waar je ogen tekort komt……

De vele kloosters :Moni Gonia enkele km ten noorden van Kolimvari, op het schiereiland Akrotiri Agia Triade,Moni Gouverneto,en helemaal in het noorden Moni Katholiko.

Ten noorden van Elafonisi het Moni Chrisoskalitissa met prachtig uitzicht over de blauwe zee.

Sla eens 'n gids open en ga je inlezen over al het moois wat de westkant te bieden heeft, het is werkelijk te veel om hier te noemen.

Veel accommodaties in de prefectuur Chania staan overzichtelijk beschreven met uitgebreide tips voor trips op www.chania-holidays.net

Moni Gonia

Polyrinia

Binnenplaatsje in Lappa

Straatje in het bergdorp Lappa

Opkomende zon aan het strand van Kolimvari

Moni Chrisoskalitissa

Imbroskloof

Tigani Balos

Succes!

En lezen we nog eens hoe West- Kreta bevallen is?

Groeten,

Gerry

• nele

ik smelt al helemaal weg….en val net niet in zwijm….

de foto's doen me watertanden…

nele

• arnoenbaukjevrij

Ook wij zijn jaren geleden in Noord-Oost Kreta besmet geraakt met het Kreta virus en dit werd in het westen alleen maar erger. Nu zijn we niet meer te genezen (en willen we dat ook niet meer) en gaan we op 8 maart naar de emigratiebeurs in Utrecht.

Op onze website is een fotopagina te zien

( http://www.freeoncrete.nl/fotopagina.html )

met foto's van voornamelijk het zuid-westen van Kreta. Ook onze online foto-albums staan als link op deze pagina vermeld.

Alvast veel voorpret gewenst.

• nele

arno en baukje

jullie laten me nog meer watertanden met jullie schitterende foto's

jullie lijken me ook wandelaars te zijn…

bedankt voor de blik op jullie site!

nele