kreta

• anna

Hallo,

Wij willen half mei graag naar kreta.

Wij hebben geen rijbewijs en zullen zoveel mogelijk met openbaar vervoer moeten doen; mijn man heeft een mobiliteitsprobleem.

Verleden jaar Rhodos vonden wij zeer beperkt, maar zulke vakanties als een wandelvakantie op Thassos horen helaas tot het verleden.

Houden ook niet van stand/liggen/niets doen.

Is Kreta dan wel een eiland voor ons en zo ja welke kant van Kreta?

Ben erg benieuwd naar reacties, waarvoor alvast dank.

vr.gr.Anna

• eleni

Kies dan voor een mooie stad op Kreta. Zoals daar zijn Rethymno of Chania. Hier kan je wandelingen maken, kort of lang en ook gewoon lekker op een terras de krant lezen. Ook is het een zeer Centrale plaats( Rethymno) voor bus excursies over het eiland.

• ben

Kijk eens op deze site: www.cretetravel.com/Bus_schedules/Chania_Rethymno.htm

Staan busverbindingen op

• van dinter

hallo anna wy gaan elk jaar naar rethimnon heb al geboekt hotel porto rethimnon ik heb het zelfde probleem als je man zitten ook niet op het strand maar lekker voorgeduwd hi hi in lekkere straatjes de haven van xania is wel breeder maar aghio nikolas is niets voor my weet zeker dat je rethimnon zal bevallen heb je nog vragen mail me en anders kalo taxidi

• tineke

hallo Anna,

Ik weet niet hoe erg de fysieke beperking is, maar als echte Kretafan moet ik je wel waarschuwen dat bijvoorbeeld Spanje ( incl alle eilanden) veel beter ingericht is op mensen met een fysieke beperking dan kreta.

Je hebt op Kreta bijvoorbeeld amper stoepen, veel gaten in het wegdek, weinig schuineafritjes etc.

Voor mij de charme van het land, maar het heeft ook zo zijn nadelen. Mijn moeder is nagenoeg blind en kan eigenlijk niet “los”lopen op Kreta , maar moet geleid worden ( pas op srempel, pas op kuil, pasop hoge stoep etc etc).

De bussen van het OV zijn werkelijk prima en luxe, maar gaan niet frequent. ( behalve oost-west langs de noordkust). Veelal enkele keren s'ochtends vroeg , dan 1 bus rond 14.00 en dan aan het einde van de middag/ begin van de avond weer enkele keren.

In Rethymnon zit je erg centraal, het is een mooie stad. De meeste bussen vertrekken echter vanuit Heraklion.

• anna

Hallo,

Dank je voor je reactie; Spanje ken ik helemaal niet en de beperkingen van mijn man hebben vooral met lopen te maken.

Eigenlijk zijn wij de laatste jaren altijd naar Griekenland geweest maar doordat wij niet van strand houden, geen rijbewijs hebben en niet op gewone fietsen kunnen(thuis heeft mijn man ereen met trapondersteuning) waren wij bijv. op Rhodos en

Samos wel na een week uitgekeken. Kreta is groter en wij dachten met goed openbaar vervoer.

gr. Anna

• Els

Omgeving Rethymno is een echte aanrader. Het is een gezellige stad en vanaf het busstation zijn vele tripjes mogelijk. Landinwaarts vanaf Rethymno liggen de typisch Griekse dorpjes dicht bij elkaar in een prachtig landschap.

Bovendien bestaat de mogelijkheid uitstapjes te maken met een toeristentreintje vanuit Rethymno. Deze trips zijn erg leuk en brengen je ook in het achterliggende gebied met de mooie bergdorpjes.

Voor korte afstanden zou je altijd nog voor een taxi kunnen kiezen, best betaalbaar.